2:a på för kort rörelsereserv frambroms

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Vågade på mig en besiktning idag och fick bara en 2:a. :fakta
Den 2:an var på färdbroms rörelsereserv kort.
När jag kom hem så prövade jag att lufta, men det gav inget.

Är det nån som har några friska tips om vad jag skall kolla upp och åtgärda för att få lite tidigare ingrepp? :confused:

Är det bara jag som råkat ut för det här, ingen med tips?

Patlar skrev:
Är det bara jag som råkat ut för det här, ingen med tips?

Jag har kort rörelsereserv men har inte kollat på det än, tänkte göra det imorrn.
Hur långt in tar handtaget?
Hur är klotsarna?

Bromsarna tar bra och ganska "tidigt", men det nyper aldrig riktigt och kulan på handtaget går ända mot gasen innan det tar stopp.

Klossarna är inte nya men OK.

Funderar om jag åker på att renovera slavcylindern(eller vad det heter)?

Patlar skrev:
Bromsarna tar bra och ganska "tidigt", men det nyper aldrig riktigt och kulan på handtaget går ända mot gasen innan det tar stopp.

Klossarna är inte nya men OK.

Funderar om jag åker på att renovera slavcylindern(eller vad det heter)?

Låter som du har luft i bromssarna.
Börja med att lufta.

Sedan verkar besiktning av bågar vara väldigt subjektivt. Jag åkte på för hårt spänd kedja fast den var enligt instruktionsboken. Vid ombesiktningen tyckte de att den var för lös trots att den var spänd som första besiktningmannen sagt. Gissa om jag lackade ur! :mad:

Med luft i systemet så tycker jag att man brukar få "ut" handtaget efter lite pumpande, men här så händer det aldrig, utan handtaget fortsätter att ta långt in trots pumpande!

Patlar skrev:
Vågade på mig en besiktning idag och fick bara en 2:a. :fakta
Den 2:an var på färdbroms rörelsereserv kort.
När jag kom hem så prövade jag att lufta, men det gav inget.

Är det nån som har några friska tips om vad jag skall kolla upp och åtgärda för att få lite tidigare ingrepp? :confused:
deu kan ju justera hur långt ut du vill att handtaget ska vara.....typ 1, 2, 3, 4 , 5 oftast, sitter en rund numrerad grej längst in på handtaget.....kolla där kanske

På en bekant´s hoj runt 80-85 årsmodell så var hantaget likadant,kunde tryckas ända in till gashantaget å en 2á på besikningen.
Provade nya belägg,ny olja å luftade utan resultat.
Bytte slangarna å luftade så blev den kanonbra,gissar på att slangarna blir svampiga å ger med sig när dom blir gamla.

Ett litet tipps som du bör prova :tummenupp

Byt till stålspunna slangar, om du kikar på dina gummi-slangar från -85 så ser du med blotta ögat hur mycket de flexar!

Kuriosa: I verkstadhandboken till min gamla gsx400e stod det att man skulle byta bromsslangarna vartannat år (vill jag minnas); Undrar om nån följer det rådet ? För mig blev det stålomspunnet.
/u

Jag plockade bort oken nyss och 3 av de 8 kolvarna gick segt och var mera ovilliga att komma ut.
Det i sig tycker jag borde ge sämre bromsverkan, men inte vara orsaken till det felet som jag försöker åtgärda?

Slangarna ser inte värst fräscha ut.
Tips på nån firma i närheten av Ua som säljer stålomspunnet?

Jag har samma problem på min FWS,
men jag har utsett AntiDive'n till "syndabock"...

Så, min fråga är, någon som har tips på hur man
pluggar igen AntiDive'n ???

Eller är det dumt ?, bättre att byta slangarna ?
(Dom är nog original 20 år gamla)

Nu står jag med det mesta bortrivet, men har inget synligt fel på nåt :confused:

Än en gång: Tips på firma med stålomspunnet?

Jag har haft problem med att handtaget bottnar, trots stålomspunna bromsslangar. Hjälpte inte att lufta, har varit så hela sommaren. Häromdan löste det sig genom att jag klämde in handtaget max och låste det där med ett buntband, så fick den stå över natten. Voilá.

Skulle tro att måste renovera bromscylindern om den snart är 20 år så tätar det kanske inte så bra

*/ ?>
Back