2½ minut på SVT om nya Tragikförsäkringen

tycker det är så sjukt!:va
visst kommer färre och färre åka, men han har en punkt
i att många kommer köra oförsäkrat...
man är ganska glad att man har en gammal hoj!:yoparty
skulle vi inte kunna göra som i frankrike nån dag, att alla
samlas utanför riksdagen eller liknande och protesterar?
är väl fler än jag som nån dag vill ta steget upp till
en liters hoj utan att bli hemlösa!?

//Robin

...skulle vi inte kunna göra som i frankrike nån dag, att alla samlas utanför riksdagen eller liknande och protesterar?
//Robin

Det är just va vi kommer göra - 28 april menar jag det blir - SMC kommer anordna en sådan protestdag. Närmera info kommer sen här och på www.svmc.se
Faktum är att regeringen kör över ett tjogotal remiss instanser som alla har sågad förslaget - men, vi kör på iallafall..

mikael n skrev:

Jag anser att förslaget är tragik och denne skatt och den våldsamma ökning i kostnader som kommer sen måste betyda att detta i al framtid blir Tragikförsäkringen - så enklelt är det...

Sen att jag stavar som en kratta är en annan naturlighet :D

Är det bara jag som tycker det är lite larvigt när en person som har råd med 2 hojar och 1 bil beklagar sig över att han kommer att få betala lite drygt en hundring mer per månad?

Är det bara jag som tycker det är lite larvigt när en person som har råd med 2 hojar och 1 bil beklagar sig över att han kommer att få betala lite drygt en hundring mer per månad?

Nej, det rimmar lite illa. Man ha ju hört/läst ett par sådana här reportage nu. det skulle vara intressant att få höra regeringens svar på dessa, enligt mig, legitima argument.

Gnäll inte då ??:va ... Jag har 1 bil o 3 hojar , men gnäller i alla fall , i sympati med dom som lever för mc-åkningen , men på bekostnad av ett någurlunda drägligt liv.......

Om det stannar vid en hundring så är det på gränsen till larvigt, ja.
Sen kan man alltid diskutera hur rättvist det är att få betala kanske 4 trafikförsäkringar, om man nu äger så många fordon. Man kan ju på sin höjd använda ett fordon i taget.
Men jag har ingen vettig lösning på hur det skulle kunna se ut istället.

Nej, det rimmar lite illa. Man ha ju hört/läst ett par sådana här reportage nu. det skulle vara intressant att få höra regeringens svar på dessa, enligt mig, legitima argument.
Ja, lite mer fakta från regeringen med verkliga siffror vore intressant.

Själv betalade jag förra året ca 500:-/mån i trafikförsäkring och med en 34% höjning blir det 670:-/mån, alltså en höjning med 170:-

SMCs skrämselkampanj om flera hundra procents höjning ger jag inte mycket för och det känns mest som spekulationer från deras sida för att väcka så många hojåkare som möjligt.

...men jag har ingen vettig lösning på hur det skulle kunna se ut istället.

Det enda rättvisa systemet som jag ser det är det de har i bl.a. England. Där är FÖRAREN försäkrad, då blir det plötsligt omöjligt att skenförsäkra. Antingen har man försäkring eller så inte. Nackdelen är att det bara blir dyrare för unga men skulle innebära ett slut på diskussionen om vem som egentligen äger fordonet.

jag ringde folksam igår & skulle teckna försäkring på min R1 -04
603:-/ mån för Halvförsäkring, 327:-/mån garageförsäkring, vilket e helt ok tycker jag

om det sedan bli ett påslag med 34% så hamnar det kanske runt 750-800:- i månaden. det är ju inte hela världen

tycker det är lite hysteri & folk verkar panikslagna.

Det enda rättvisa systemet som jag ser det är det de har i bl.a. England. Där är FÖRAREN försäkrad, då blir det plötsligt omöjligt att skenförsäkra. Antingen har man försäkring eller så inte. Nackdelen är att det bara blir dyrare för unga men skulle innebära ett slut på diskussionen om vem som egentligen äger fordonet.

Engelsmännen lever i många fall kvar på 1800-talet, (ex. skilda kranar för varm- och kallvatten, förläggning av varmvattenledningar utanpå husens ytterväggar osv. osv.) men när det gäller försäkringar kanske dom ligger i framkant, för systemet du nämner verkar riktigt modernt och rättvist.

wonderwizard nu är det ju inte bara 34% som det gäller då den delen endast ska stå för redan uppkommna skador. Det ska ju även bli en höjning på ca 100% av trafikförsäkringspremien för att täcka kommande skador, vilket betyder att dina 603 kr skulle bli 1411kr i månaden.

wonderwizard nu är det ju inte bara 34% som det gäller då den delen endast ska stå för redan uppkommna skador. Det ska ju även bli en höjning på ca 100% av trafikförsäkringspremien för att täcka kommande skador, vilket betyder att dina 603 kr skulle bli 1411kr i månaden.

SJUKT sjukt sjukt! Och det handlar faktiskt inte bara om man har råd eller inte! Debatten som tas upp handlar ju delvis om hur rättvist den här fördelningen är.

Jag menar bara för jag har råd men 2 bilar och en hoj så kanske inte jag tycker det är så okay att killen som idrottar för han älskar det ska få allt på ett guldfat om något händer!

Eller att rökare inte får högre livförsäkringar eller måste betala mer i sjukvård!

För vem diskuterar hur många som dör per år av lungcancer mot hur många som dör i motorcykel olyckor!

Fan nu börjar ju ungarna röka när dem är 11-12 dem kör ju iallafall inte 1000 kubik förens något senare eller?

Blir så trött på tjafset att bara för man har råd så ska man betala vad som helst och inte klaga!

Kom ihåg man blir inte rik på dem stora inkomsterna man blir rik på dem små utgifterna!

SMCs skrämselkampanj om flera hundra procents höjning ger jag inte mycket för och det känns mest som spekulationer från deras sida för att väcka så många hojåkare som möjligt.

Det är inte SMC som räknat fram flera hundra procents höjning, senast jag läste om det så var det Folksam som trodde på ca 100->ja vem vet% (beror naturligtvis på hojmodell). Regeringen vill att den höjningen ska vara på plats senast 2009 om jag inte minns fel.

Då får du en höning på MINST 700kr i månaden, förmodligen mer kanske 2 kanske tom 3 gånger... inget vet.

Plus att du får en höjning på bilen. Tjoho!

Ja, lite mer fakta från regeringen med verkliga siffror vore intressant.

Själv betalade jag förra året ca 500:-/mån i trafikförsäkring och med en 34% höjning blir det 670:-/mån, alltså en höjning med 170:-

Visst är det som du säger, den första 34%iga höjningen är för många "kännbart, men inte omöjlig". Problemet blir nästa steg (där vi ej har siffror än), men snacket kring 100-200% får mig att bli skrämd i varje fall...

Den som lever får se...

Det som oxå är skrämmande är att de är så få som vet detta. Av dom som jag har pratat med om det här i mitt garage har ingen koll på läget. Ingen av dem kör MC men har trimmade bilar och pröjsar oxå ganska saftigt redan nu.

// Linus

Är det bara jag som hänger upp mig lite på att om en 125 kille stavar som en kratta så blir det massa kommentarer men när Galne Dansken gör det är det ingen som yppar ett ord..

(Jag vet att "Dansken" i Galne Dansken´s namn innebär utländsk härkomst men det är ju generalsekreteraren för SMC det handlar om, han borde väl kunna stava!)

Det är inte SMC som räknat fram flera hundra procents höjning, senast jag läste om det så var det Folksam som trodde på ca 100->ja vem vet% (beror naturligtvis på hojmodell). Regeringen vill att den höjningen ska vara på plats senast 2009 om jag inte minns fel.
Men det är fortfarande spekulationer och i många fall ren skrämselpropaganda.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT