2425376 Man kan alltid hitta en Triumph, Yamaha eller Honda motor som har rasat. Det betyder inte att alla likadana kommer att rasa. Sköter du inte oljebyte noga och tar du billig skitolja så ber du om problem. Dyraste Mobil-1 oljan och riktig bytesintervall så har du inga problem.
Det enda som man måste se upp med dessa 955cc trippelmotorer är 97-98 modellerna som var återkallade før byte av några brickor/skivor eller liknande i kopplingen. Om det inte är utfört på garantin så kan din koppling rasa och det är dyrt. Om det inte står i serviceboken som åtgärdat, så går man till en återförsäljare och får det fixat gratis (återkallning) trots att det är 2006 idag. Bra service eller hur?
Har en polare med en Sped Triple -98 och den går fint i motorn. Har två polare med var sin Daytona -97 (första generationen) men dom går också fint. Nästa polare har en Daytona 2000 och den har inge problem. Jag har använt en Sprint ST -00 motor (exakt den samma som Speed Triple) i min racer som jag kör 6-timmars Endurance lopp. 6 timmar konstant fullgas och in i varvtalsbegränsaren hela tiden. Tycker själv det är konstigt att den håller. Byter bara olja och så kör den vidare igen. Nu har jag bytt till en Daytona -02 motor med lite fler hästar till racercykeln. Den plågar jag också 6 timmar i sträck på varavtalsbegränsaren hela tiden, och den har det fint med ett oljebyte varannan gång. Min gamla SprintST racermotor använder jag på gatan nu. Går jättebra. Inga problem.
Så vad är svaret på frågan om trippelmotorn håller? Visst håller den. Triumph har inte mer ras eller åtgärder än dagens Yama eller Honda.
Misshandlar du skiten, stuntar i oljebyte eller service, då kan du slå ihjäl vilken motor som helst, från vilket märke som helst. Enstaka fall av otur hittar du hos alla märken. Så bara för att en eller två snubbar har mosat sin motor så betyder det inte så mycket. Vad med alla andra tusentals cyklar av samma årsmodell som inte har problem. Dom ägarna skriver inte hela tiden och berättar att deras motor håller.
Om en japse-motor rasar så tycker man det är otur och bråkar inte. Om en Triumph, Ducce eller annan ovanlig cykel rasar så försöker man göra det til en myt. Löjligt tycker jag. Om du är rädd för ras, så köp en Honda. Alla säger dom är mest solida. Och om den rasar ändå (det händer) så blir du inte sur på märket.