1999 Triumph speed triple!!

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
funderar skarpt på en sådan men har bara kört en 2005:a tidigare. Är 1999 års modell också riktigt busig o hård tycker ni? Klassarna ni den som en riktig slagskämpe i och hur är den jämfört med superduken, hornet 900, bandit 1200??

...är 5000 mycket mil på en triplemotor, driftmässigt menar jag alltså, den borde väl hålla, om man sköter den, upp till 10000 mil i alla fall, eller?

Araikaj skrev:
2420506 funderar skarpt på en sådan men har bara kört en 2005:a tidigare. Är 1999 års modell också riktigt busig o hård tycker ni? Klassarna ni den som en riktig slagskämpe i och hur är den jämfört med superduken, hornet 900, bandit 1200??

...är 5000 mycket mil på en triplemotor, driftmässigt menar jag alltså, den borde väl hålla, om man sköter den, upp till 10000 mil i alla fall, eller?

En polare hade en 98 årsmodell den rasade på väg hem från en semester tripp från tyskland :(

Själv har jag en 04:a de är mycket bättre i motorerna!!:yoparty

Scorpionfighter skrev:
2424971 En polare hade en 98 årsmodell den rasade på väg hem från en semester tripp från tyskland :(

Själv har jag en 04:a de är mycket bättre i motorerna!!:yoparty

..och en 05:a eller 06:a är ännu en generation bättre...:tummenupp

Hade en 01:a innan och jag märkte aldrig av några problem, men den hade ju iofs inte gått mer än drygt 2000 mil när jag sålde den.

Så. Försök (om möjligt) att köpa nyare hoj som inte gått så långt, det tjänar både din plånbok och dina åkupplevelser på i längden. Nyare hojar = bättre hojar.
Hittar du nån 00 eller 01 som gått strax över 2000 och har den stora 2000-milaservicen gjord, kolla in dem. Kul hoj, skönt vrid, gudomligt ljud.

Man kan alltid hitta en Triumph, Yamaha eller Honda motor som har rasat. Det betyder inte att alla likadana kommer att rasa. Sköter du inte oljebyte noga och tar du billig skitolja så ber du om problem. Dyraste Mobil-1 oljan och riktig bytesintervall så har du inga problem.

Det enda som man måste se upp med dessa 955cc trippelmotorer är 97-98 modellerna som var återkallade før byte av några brickor/skivor eller liknande i kopplingen. Om det inte är utfört på garantin så kan din koppling rasa och det är dyrt. Om det inte står i serviceboken som åtgärdat, så går man till en återförsäljare och får det fixat gratis (återkallning) trots att det är 2006 idag. Bra service eller hur?

Har en polare med en Sped Triple -98 och den går fint i motorn. Har två polare med var sin Daytona -97 (första generationen) men dom går också fint. Nästa polare har en Daytona 2000 och den har inge problem. Jag har använt en Sprint ST -00 motor (exakt den samma som Speed Triple) i min racer som jag kör 6-timmars Endurance lopp. 6 timmar konstant fullgas och in i varvtalsbegränsaren hela tiden. Tycker själv det är konstigt att den håller. Byter bara olja och så kör den vidare igen. Nu har jag bytt till en Daytona -02 motor med lite fler hästar till racercykeln. Den plågar jag också 6 timmar i sträck på varavtalsbegränsaren hela tiden, och den har det fint med ett oljebyte varannan gång. Min gamla SprintST racermotor använder jag på gatan nu. Går jättebra. Inga problem.

Så vad är svaret på frågan om trippelmotorn håller? Visst håller den. Triumph har inte mer ras eller åtgärder än dagens Yama eller Honda.

Misshandlar du skiten, stuntar i oljebyte eller service, då kan du slå ihjäl vilken motor som helst, från vilket märke som helst. Enstaka fall av otur hittar du hos alla märken. Så bara för att en eller två snubbar har mosat sin motor så betyder det inte så mycket. Vad med alla andra tusentals cyklar av samma årsmodell som inte har problem. Dom ägarna skriver inte hela tiden och berättar att deras motor håller.

Om en japse-motor rasar så tycker man det är otur och bråkar inte. Om en Triumph, Ducce eller annan ovanlig cykel rasar så försöker man göra det til en myt. Löjligt tycker jag. Om du är rädd för ras, så köp en Honda. Alla säger dom är mest solida. Och om den rasar ändå (det händer) så blir du inte sur på märket.

Kris955 skrev:
2425376 Man kan alltid hitta en Triumph, Yamaha eller Honda motor som har rasat. Det betyder inte att alla likadana kommer att rasa. Sköter du inte oljebyte noga och tar du billig skitolja så ber du om problem. Dyraste Mobil-1 oljan och riktig bytesintervall så har du inga problem.

Det enda som man måste se upp med dessa 955cc trippelmotorer är 97-98 modellerna som var återkallade før byte av några brickor/skivor eller liknande i kopplingen. Om det inte är utfört på garantin så kan din koppling rasa och det är dyrt. Om det inte står i serviceboken som åtgärdat, så går man till en återförsäljare och får det fixat gratis (återkallning) trots att det är 2006 idag. Bra service eller hur?

Har en polare med en Sped Triple -98 och den går fint i motorn. Har två polare med var sin Daytona -97 (första generationen) men dom går också fint. Nästa polare har en Daytona 2000 och den har inge problem. Jag har använt en Sprint ST -00 motor (exakt den samma som Speed Triple) i min racer som jag kör 6-timmars Endurance lopp. 6 timmar konstant fullgas och in i varvtalsbegränsaren hela tiden. Tycker själv det är konstigt att den håller. Byter bara olja och så kör den vidare igen. Nu har jag bytt till en Daytona -02 motor med lite fler hästar till racercykeln. Den plågar jag också 6 timmar i sträck på varavtalsbegränsaren hela tiden, och den har det fint med ett oljebyte varannan gång. Min gamla SprintST racermotor använder jag på gatan nu. Går jättebra. Inga problem.

Så vad är svaret på frågan om trippelmotorn håller? Visst håller den. Triumph har inte mer ras eller åtgärder än dagens Yama eller Honda.

Misshandlar du skiten, stuntar i oljebyte eller service, då kan du slå ihjäl vilken motor som helst, från vilket märke som helst. Enstaka fall av otur hittar du hos alla märken. Så bara för att en eller två snubbar har mosat sin motor så betyder det inte så mycket. Vad med alla andra tusentals cyklar av samma årsmodell som inte har problem. Dom ägarna skriver inte hela tiden och berättar att deras motor håller.

Om en japse-motor rasar så tycker man det är otur och bråkar inte. Om en Triumph, Ducce eller annan ovanlig cykel rasar så försöker man göra det til en myt. Löjligt tycker jag. Om du är rädd för ras, så köp en Honda. Alla säger dom är mest solida. Och om den rasar ändå (det händer) så blir du inte sur på märket.

Då så. Där har vi det svart på vitt (med reservation för just din skärms färginställningar).

Bra skrivet.

Tack för alla bra svar!!

Var o testa hojen i fredags men jag måste säga att jag blev väldigt besviken, trodde att det skulle knuffa på mycket mer än det gjorde. Ljudet var iofs härligt (triumps slipon). Det helsjuka är att triplen jag prova var ommappad för mer ös o optimerad med sliponet:va

Själv så kör jag en Suzuki Freewind som jag bestyckat om +slipon men nog trodde jag att det skulle vara en rejäl skillnad i tryck upp till 100 km/h men det var det inte???

Hörde senare av en annan handlare att just denna triplen var kass o lite vaj på något sätt så det kanske är en förklaring. Men den gick ju jämnt o bra i motorn...fattar ingenting??

Kände du ingen större skillnad mot en freewind så var det defintivt någonting fel..

Kris955 skrev:
2425376 Man kan alltid hitta en Triumph, Yamaha eller Honda motor som har rasat. Det betyder inte att alla likadana kommer att rasa. Sköter du inte oljebyte noga och tar du billig skitolja så ber du om problem. Dyraste Mobil-1 oljan och riktig bytesintervall så har du inga problem.

Det där lät ungefär som när tjockisar säger att det är insidan som räknas..

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...