1983 års byggtråd

  • Thread starter Thread starter njelger
  • Start date Start date

njelger

Guest
Tjena!

Har kommit lite i slutfasen av 2 "byggen" så jag startar en tråd där jag hoppas få lite hjälp och svar på frågor. Det rör sig om 2 Yamaha:er från 1983

En SR400 numera på 535 kubik och en RD350LC YPVS.

Hittills har SR:en fått en GSXR gaffel och Viragohjul samt blivit lite attackerad av en vinkelslip.

En XS650 sving är påväg från tyskland för att riktigt få plats med nya bakhjulet.
Motortrimingstråd finns här på forumet från Dr.Bike.

RD:n har gaffel från en CBR (tror jag) samt nya 17 tummare från kawasaki. 170 bak gör underverk för en 80-talare med cykelhjul original. Sving från TZR är påväg in också från tyskland.

Båda har fått koniska styrlager.

Behöver just nu lite hjälp med design på SR:en.

Bakdelen
Styret, clip on som nu eller cross?
Framlyktan, speed triple eller stor rund?

Återkommer / johan
 

Bifogat

  • IMG_2448.JPG
    IMG_2448.JPG
    129.8 KB · Visningar: 270
  • IMG_2449.JPG
    IMG_2449.JPG
    96.5 KB · Visningar: 353
  • IMG_2445.JPG
    IMG_2445.JPG
    93.1 KB · Visningar: 410
  • SR400_2.jpg
    SR400_2.jpg
    22.6 KB · Visningar: 216
Last edited:
kanske egentligen skulle ligga i byggforumet. nån mod kan väl flytta.
 
SR´n var fin. Suzukigaffeln var inte från i år direkt:)

Ett litet crossstyre, fatbar för 65cc-85cc med mycket bakåtsvep.

Eller orginal Monsterstyre ( gammalt ) de är fina på många hojar.
 
RDn

Jag tycker du ska kasta CBR gaffeln åt höger och skaffa dig en Nyare Uppånergaffel.
Då får du ett kals stuk och bra mycket roligare köregenskaper.
Får jag gissa på vad du har för gaffel så ser den ut att vara runt 91 CBR600...
 
Sjukt feta hjul på SRen, hur tänker du på bes osv när du har kapat ramen?

Undrar nämligen, för jag gör liknande.
 
SR´n var fin. Suzukigaffeln var inte från i år direkt:)

Tror det är en ca 1988. :) Den satt på RDn när jag köpte den.

RDn

Jag tycker du ska kasta CBR gaffeln åt höger och skaffa dig en Nyare Uppånergaffel.
Då får du ett kals stuk och bra mycket roligare köregenskaper.
Får jag gissa på vad du har för gaffel så ser den ut att vara runt 91 CBR600...

Har tänkt dessa tankar men just nu gäller det att bygga på det jag har. men absolut.

Sjukt feta hjul på SRen, hur tänker du på bes osv när du har kapat ramen?

Undrar nämligen, för jag gör liknande.

Har besiktigat med ramen sådär. Varken dom eller jag sa nåt om det :)
 
Last edited:
Jag menar på SR´n, med antidivebehållare:)

Jag med. Den satt på RD:n när jag köpte den men flyttades till SR:en. Den passar bra i stuket.

Bromsarna passar bra till hjulen men det är ack så tajt mellan ok och fälg. ett ok fick ju inte va me.

RD o SR är ju tacksamma att jobba med samtidigt då mycket är likadant trots hojarnas olika image.
 
Håller själv på med en SR och måste säga att din verkligen ser bra ut. Tycker du ska behålla clip-on styret. Passade Gaffeln rakt av i SR:ens orginalkronor?
En lite nätt bakskärm, typ en ankstjärt som Panzaa föreslår.
 
Håller själv på med en SR och måste säga att din verkligen ser bra ut. Tycker du ska behålla clip-on styret. Passade Gaffeln rakt av i SR:ens orginalkronor?
En lite nätt bakskärm, typ en ankstjärt som Panzaa föreslår.

Nej, styrstång och styrkronor är bytta.
Panzaa menar nog egentligen "caferacer-stjärt".
 
Packade upp den här bebisen och hans tvillingbror.

Supersnygga och superlätta. Ingen aning om de är bättre. Men det måste de ju va ? :D

ebay is your friend.

den fula på bilden är originalröret.
 

Bifogat

  • IMG_2451.JPG
    IMG_2451.JPG
    53.7 KB · Visningar: 130
Idag kom en TZR svingarm.
Kul att det är exakt samma bredd i svinglagret.

Min 170-däcksdröm gick dock i kras .... well well då behöver jag inte offset-drevet orvar utan bara offset-drevet lena.

den stora fina väger betydligt mindre än stålklumpen.
 

Bifogat

  • IMG_2455.JPG
    IMG_2455.JPG
    43.5 KB · Visningar: 142
ungarna sover så jag skruvade fast den. bolt on rules
 

Bifogat

  • IMG_2461.JPG
    IMG_2461.JPG
    94 KB · Visningar: 143
Gött!

Ibland gäller det att ha mylla ;)
 
Packade upp den här bebisen och hans tvillingbror.

Supersnygga och superlätta. Ingen aning om de är bättre. Men det måste de ju va ? :D

ebay is your friend.

den fula på bilden är originalröret.

Purdy!

De nya tvillingarna verkar dessbättre vara både mattsvartigare och kolfibrigare.

Kul byggen, di tvenne!
 
Här har det gått långsamt. Min sista ebay pryl är nu påväg efter att säljaren hittade betalningen (tyschkar ska ju va så ordningsamma :rolleyes: ) :D

ny sving till SR:en. Får se om det blir sänkning eller höjning beroende på dämparfästena.
 
Tippar på att du redan vet om denna hemsidan men i fall du inte gör det så kolla in den. www.kedo.com de har en massa mysiga saker till SR400/500. Bra leveranstider och skickar rätt saker:tummenupp
Deras svingar kan ju annars vara ett alternativ om man vill ha något mer exklusivt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top