196 cm lång, vilket chassi passar bäst?

Nicklas.Myrgart

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 939 SP
Hej!

Som rubriken säger är jag 196 cm lång och funderar på att skaffa en sporthoj till nästa år men är lite osäker på vilket chassi som passar mig då.

Jag velar lite fram och tillbaka mellan Panigale, RSV4 och 1000rr. Den enda jag faktiskt har provat är Panigalen och där upplevde jag iallafall att jag fick plats.

Så, vad är era åsikter om detta?

Kan även tänka mig japanskt om det visar sig vara betydligt bättre för min längd men gillar europeiskt :tungan
 
Känner en person som är typ lika lång som du, han sitter jätte bra på en GSXR 600 Srad så allt är väl relativt, det beror på hur din kropp ser ut antar jag.
Så provsitt hojar o känn lite på det hela =) alla har olika långa ben, armar och bål, det påverkar mycket
 
Sporthojar känns också annorlunda i rörelse än vad de känns vid stillastående provsittning, för att röra till det lite mer.
 
Vet inte hur nya R1 är men tidigare har den varit rymlig.

Jag satt helt ok på min rsv4 men vete sjutton om 15cm till hade varit ok men du får väl prova.

KTM rc8 ska enligt långa kompisar vara riktigt bra.
 
Jag är 196 och inget slår motarder.....MEN om du måste ha sporthoj så tycker jag att förra generationens R1, S1000RR och RC8 funkar bäst. Glöm RSV4
 
Vet inte så mycket om att vara 196 cm, länge sedan man gick i grundskolan, men om du någon gång blir 198 cm så kan jag meddela följande:
Du sitter dåligt på alla sporthojar
Det är det värt

MC är ingen Chrysler Grand Voyager, så jag tycker frågan är felställd, det är som att fråga vilken swimmingpool man sover bäst i.

Men nåväl, undertecknad har haft GSXR600, R1 och RC8 och alla är helt okej. Har även kört "alla" andra sporthojar och jag tycker inte det är någon större skillnad baserat på att jag är lång.

Förmodligen är du tung och då skall du inte ha en 600:a i alla fall, det är mitt enda tips. Kör 1000cc ca, du väger förhoppningsvis 40% mer än någon som är 1,70 så du behöver lika mycket mer effekt för att ha lika roligt. Sjlvklart kan man ha kul på 600cc, 125 cc och 50cc också. Men vikt/effekt är av centralt intresse när det handlar om att förflytta materia.
 
Jag tycker sporthojars körställning har med hojens ålder att göra.

Av de jag ägt hade:
GSX-R 750 -90 Mest hopvikta ben.
ZXR 750 -93 Halvvägs framåtkullerbytta.
R6 -99 Mest bekväm av mina R-hojar pga att man slipper sträcka sig efter styret.

Dock, överlägset bekvämast:
XT 600 -88 Rymlig, upprätt körställning och lätt sträcka på benen. :tummenupp
 
Jag tycker sporthojars körställning har med hojens ålder att göra.

Av de jag ägt hade:
GSX-R 750 -90 Mest hopvikta ben.
ZXR 750 -93 Halvvägs framåtkullerbytta.
R6 -99 Mest bekväm av mina R-hojar pga att man slipper sträcka sig efter styret.

Dock, överlägset bekvämast:
XT 600 -88 Rymlig, upprätt körställning och lätt sträcka på benen. :tummenupp

När du blivit ännu knarrigare kan du börja köra BMW GS :lol
 
193 cm och RSV4 funkar fin, fint!
 
När du blivit ännu knarrigare kan du börja köra BMW GS :lol

Haha, okej.
För inträde i GS-sfären måste man legitimera sig med knän utan ledvätska, en rygg stel som en spett och övriga lemmar som högst motvilligt låter sig böjas i önskad riktning. :hihi
 
Stort tack alla! Jag ska naturligtvis prova alla för att bilda min egna uppfattning men alltid bra att höra andras åsikter och erfarenheter också! :banana
 
Här kan du leka lite med olika modeller: http://cycle-ergo.com/

Klicka på "Add a Motorcykle"-fliken. Välj märke. Gå in på "Options" och använd "metric values".

Sen är det bara att knappa in din längd. "Inseam" är avståndet från grenen ner till golv.
Sen är det bara att adda en till hoj och en till och en till och jämföra olika sittställningar. :tummenupp
 
194 cm och zx7r funkar det med om man gillar lite äldre moppar...........Per:hej
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top