19 hästar mer

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Fick den gamla damen bänkad och justerad i dag och kunde glatt konstatera att med korken ur arslet och ett Muzzy 4-1 istället ökade bakhjulseffekten med 19 kusar från 85 till 104 SAE Corrected, trots en kass kedja. Vridet gick upp till 83,5 (+7,5) Nm. Inga allvarliga dippar och en ganska fin kurva. Får trösta mig med det när jag sitter och torrgasar i två månader framåt.. :crash

Räkna med 3 - 5 hästar extra med fräsch kedja.

Så, det är bara att dra på sig träningsoverallen och tappa några kilon inför Lunda-säsongen? Du blir en trailer-queen du med?

Vilken gamla dam ?
/u - den ende oinvigde på sporthoj ?
ps. kanske rent av en kurva på damen i fråga att visa ds.

ulf_lundin skrev:
Vilken gamla dam ?
/u - den ende oinvigde på sporthoj ?
ps. kanske rent av en kurva på damen i fråga att visa ds.
Min gamla GPz föståss. ;) I höstas fick jag mycket hjälpsamma förslag om varför min hoj inte gav mer än ynka 85 bakhjulshästar. Nu har jag bytt till ett öppnare avgassystem. Kurva kan jag lägga upp så snart jag fått fatt i en scanner.

Anders: Jag ska försöka fixa en chaufför istället, skulle kännas lite väl dumt med ett släp för en så slö maskin. :)

Ugluk skrev:
Min gamla GPz föståss. ;) I höstas fick jag mycket hjälpsamma förslag om varför min hoj inte gav mer än ynka 85 bakhjulshästar. Nu har jag bytt till ett öppnare avgassystem. Kurva kan jag lägga upp så snart jag fått fatt i en scanner.

Anders: Jag ska försöka fixa en chaufför istället, skulle kännas lite väl dumt med ett släp för en så slö maskin. :)

20 pållar till? Skitmycke ju. Gratulerar!

Ugluk skrev:

Jag har en liten blå flaska som jag kan tänkas sälja, inkluderar soppapump, regulator, spridare och solenoider. Du får bestämma bakhjulseffekten. :D

andersbrink skrev:
Jag har en liten blå flaska som jag kan tänkas sälja, inkluderar soppapump, regulator, spridare och solenoider. Du får bestämma bakhjulseffekten. :D

:bow Vik hädan syndiga frestare! :bow

Tjejen skulle ta livet av mig i ett hormonutbrott som världen aldrig skådat.. :rodnar
Däremot om du sitter och trycker på en GPz1000rx-motor.. är jag beredd att offra både själ och lekamen..

Kort och gott får nog ytterligare hyss vänta till efter sommaren. Nu ska man istället skaka fram barnvagn, babysitter, skötbord och jag vet inte allt.. :eek:

eisbaer skrev:
20 pållar till? Skitmycke ju. Gratulerar!
Tackartackar. Trist bara att jag köpte fel system första gången, men det var ju ett försök att ha laglig ljudnivå..

Ugluk skrev:
Däremot om du sitter och trycker på en GPz1000rx-motor.. är jag beredd att offra både själ och lekamen..

Förmodligen är 900 och 1000 samma motor fast med olika slaglängd och/eller borrning. Att massera topplocket och borra upp en dimension blir billigare än att helt byta motor (eller skaffa barn - drummel där! :D )

Ja äntligen har du tagit ditt förnuft till fånga :) . I och med att du stoppade dit flatslidefuggar, så förlorade du effekt jämfört med om du behållit originalen - då det "lagliga" ljudsystemet satt på plats. Flatslide kräver ett öppnare avgassystem för att lira bra. Inte alls förvånande att det dykt upp så många friska pållar...

Du lyssnade väl på vad Putte sa ?

andersbrink skrev:
Förmodligen är 900 och 1000 samma motor fast med olika slaglängd och/eller borrning. Att massera topplocket och borra upp en dimension blir billigare än att helt byta motor (eller skaffa barn - drummel där! :D )
Det som egentligen skiljer 900 och 1000 åt är borr, slag och koppling. Högkompskolvar och bigbore är klart intressant, men helst skall det ske i en tusenmotor. En liten handpåläggning på toppen lutar det däremot åt så snart du har tid och jag pengar. :hej
900a toppen är enligt vad jag kan få fram identisk med 1000-toppen, så det skulle inte vara någon osäker investering att putsa en aning.
Att få 1000-motorns kraftigare koppling känns viktigt eftersom en borrad och strokad 900a enligt uppgift avverkar 2-3 kopplingssatser/säsong.
Nackdelen är att GPz1000-motorn verkar oerhört svår att få tag i komplett. :(

TomK: Jag lyssnade intensivt på allt Putte sa, var det något specifikt du luskat reda på eller var ditt råd rent generellt?

Last edited:
Ugluk skrev:

TomK: Jag lyssnade intensivt på allt Putte sa, var det något specifikt du luskat reda på eller var ditt råd rent generellt?

Både ja och ja. Generellt är det oftast så och Putte nämnde din maskin som exempel på hur en gzp inte skulle gå och varför det förhöll sig på det sättet :)

TomK skrev:
Både ja och ja. Generellt är det oftast så och Putte nämnde din maskin som exempel på hur en gzp inte skulle gå och varför det förhöll sig på det sättet :)
Alltid trevligt att bli beryktad.. :rodnar

TomK skrev:
. Flatslide kräver ett öppnare avgassystem för att lira bra.
Varför ? Kommer dom oftast bestyckade för öppnare system, helt enkelt ?
Eller finns det nån mer sofistikerad förklaring ?
/u

ulf_lundin skrev:
Varför ? Kommer dom oftast bestyckade för öppnare system, helt enkelt ?
Eller finns det nån mer sofistikerad förklaring ?
/u
Kortare hals, större förgasardiameter?

RS-förgasarna kommer fruktansvärt fett bestyckade från Mikuni. Dom har i åtanke att en RS40 oftast monteras på en original gsxr1100. Original gsxr1100 motorerna är bara 34 mm stora i topplocket så vakumet kommer inte att vara stort nog att nyttja dess kapacitet. Sugsignalen blir handikappad och därför monterar man munstycken stora nog att så man inte bränner hål i kolvarna när man håller stumt på alla växlar för första gången.

Min 1371 med RS40 och 31/26 portad topp körs med #132.5. Original sitter det #140. En RS38'a kommer original med #135. Min 1216 med 30/25 ventiler ville ha #130 för gå bra. RS36 kommer med #130 som original, på en 1216 med 31/25 ventiler fick jag installer 122.5 för att få upp hastigheten på kvartsmilen (och maxeffekt på Dynon).

Mina 908cc lirade bäst (12.5 air-fuel) med #128-munstycken och nålarna upp ett hack från mitten. Lågfartsskruvarna sitter 1/2 varv ut och lågfartsmunstycke och nålmunstycke original.

Fråga: Skulle en sneakportning kräva ytterligare ombestyckning?

Snikportning kommer att förstärka vakumsignalen något lite så att den kommer att gå lite fetare på högre varvtal. Inte så att du behöver bestycka om den om du nu inte tycker att den svartryker allt för mycket.

Effektminskning är väldigt liten om man går från fet till en för fet blandning. När den börjar bluddra av allt för fet blandning vet man att det är dags att börja klena ut den lite.

Åt andra hållet, det klena, är det ett skarpt knä. Det går väldigt fort utför effektmässigt när man börjar klena ut blandningen.

Bestyckar man för den absoluta maxeffekten och lägger sig precis på gränsen mellan fet/klen (runt 13:1 - 13.5:1) kan man att råka illa ut när temperaturen sjunker och blandningen blir åt pipan klen, dvs man får stora inspektionshål i kolvarna - alldeles gratis.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP