180cc till Honda CRM

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Idag var jag ute och körde och plötsligt låser bakhjulet sig, får ett jäkla vobbel, väldigt obehagligt, men jag drog in kopplingen i tid och löste det, stannade vid sidan och fattade ganska snabbt att den hade skurit, den gick och kicka. Jag kom hem och rev motorn och det kan vara så att jag måste köpa ny cylinder och isåfall blir det nästan billigare och roligare att köpa 180cc.. så, nu till frågan, vilken cylinder ska man ha, hittade en malossi cylinder på goetz-motorsport.de men den såg ut att vara luftkyld :va Hur är hållbarheten på dessa? Vet att någon här inne har 180cc på sin CRM, vilket märke är det och hur är den jämfört med original? den sista frågan, var ska man leta efter cylindrar, tänkte importera en om det blir billigare..

bild på den luftkylda(!) cylindern.. är det verkligen den cylindern eller är det bara så att de har lagt in fel bild?
6d84470587ffdce66ee18d1a2916f2b0.JPG
 
Vet att det finns vattenkylda 180cc malossicylindrar till mtx125. Har även sett till nsr125 och den har ju i stort sett samma motor så det borde väl finnas även i sverige. Vore jobbit om importcylinder inte skulle passa eller skära efter 5 mil eller så
 
Fyxim har 180cc på sin hoj , tror han har en malossi som är till en honda nsr.
 
Någon speciall anledning till att den skar ihop? Eller den 'bara' skar ihop?
Annars skulle jag, som marcus sade, prata med Fyxim.
 
malossis är vattenkyld
jag har bilder på hur den ser ut men vet ej hur man för in dessa i inlägget
den bild du har är felaktig kolven har ej någon "öppning" i sidan eller vad man nu ska säga det ser ut att vara från nån mt lr liknande
edit: gå in på malossi.com så hittar ni 180cc och förgasarkit till honda nsr/crm och raiden
 
Last edited:
SkorvKalle skrev:
bild på den luftkylda(!) cylindern.. är det verkligen den cylindern eller är det bara så att de har lagt in fel bild?
6d84470587ffdce66ee18d1a2916f2b0.JPG
lungn den är vätskekyld......du kan ju också söka på nsr så får du fram Athena och polini, samma grejjor....samma motor
 
Snart kommer fyxim o håller en lång predikan om större cylindrar till crm :P Har iaf sagt till honom :)
 
Poffer skrev:
Snart kommer fyxim o håller en lång predikan om större cylindrar till crm :P Har iaf sagt till honom :)
:tungan :yoparty

Det finns två malossi cylindrar, en som är vätskekyld som finns för NSR/CRM på 180cc som det medföljes högkomp topplock till oxå. Sen en för MTX/NS(?) som är luftkyld. Hur många gånger måste jag säga att MTX och CRM har helt olika motorer? :confused:
Jag skulle lugnt tipsa om Malossi 180cc, jag har iallafall inte lyckats skära den än, ändå kör jag ganska vilt med den när den är kall.
Prata med Mohlins, dom kan fixa fram den inom en månad då dom får hem nytt godis från Malossi.
Men, om du inte tänkt satsa på större förgasare så är det helt värdelöst, jag körde med det förut, sen av att bara uppgraderat till 30mm fick jag ut massa effekt och kunde gå upp i munstycken, så du vet är det svårt att bestycka cylindern med en 28mm förgasare.
Det jag du tycker du ska beställa är antingen bara polini 155cc cylindern från Addemoto (inte säker om dom säljer fortfarande) så du slipper vänta på grejerna och slipper fixa med förgasare lika mycket.
Annars, köp en Malossi 180cc, Malossi 34/37mm förgasarkit (dellorto) vilket inkluderar insug och kanske beställa ett reed membran, antingen Metrakit (mellan-hög) eller Boyesen (låg-mellan). Jag körde med Boyesen först men gick sen över till Metrakit. Observera att det finns en sorts plugg i reedhuset (inte den i insuget) som måste borras upp om du köper förgasare större än 30mm. Kanske ett handgjort 180cc effektsystem skulle inte skada, men då får du lägga ut mycket penger för att bara "byta cylinder".

Beror helt på hur mycket pengar du vill slänga ut på att byta cylinder.
 
Kan även säga att den kommer bli varm som faen med en större cylinder eftersom kylsystemet är anpassat för 125cc. :brinnerup

En kylare från en cross kanske inte skulle vara helt fel.
 
Solid snake skrev:
Kan även säga att den kommer bli varm som faen med en större cylinder eftersom kylsystemet är anpassat för 125cc. :brinnerup

En kylare från en cross kanske inte skulle vara helt fel.

Jag har en 120x120mm (115cfm) fläkt snurrande på min kylare för att hålla ner värmen i köbildning och liknande, i fart är det inget problem med värme.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top