180 eller 190 bredd

Hellraider

Metal is forever!
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
R1:a -01(såld)TT600R(Såld)Hade en R1:a -00 (Stulen!)Numera en ZX9R Grön såklart!
Tjena!Tänkte köpa att par Metzeler Rennsport efter Julens alla aktiviteter!
Jag har en R1:a som har standard måtten 190/50 bak!Min fråga är! många som kör på bana har ju måtten 180/55 bak,vilket är det bästa köpet när det gäller
dimentionerna på bak däck,vill ju ha så bra grepp och komfort som möjligt,någon
som har några synpunkter???

God jul på er!!!!

jag har alltid kört 180 men testade 190 i sommras men jag måste säga att 180 var bra mycket bättre.. beror väl iofs på fabrikat mm men jag kommer ialf att köra 180 i fortsättningen

Eftersom de flesta som kör bana kör med 180 så borde ju det vara ett kvitto på att de funkar. Dessutom billigare väl!? :)

Kör du annan dimension på fälgen (t.ex 16.5) så är 190 för dig. Annars gör 180 för det mesta susen vad gäller kurvtagning och stabilitet/känsla.

Jag har kört både med 190 som är original på zx-7r och 180, och hade svårt att känna nån skillnad. 180 är billigare och då kan man ju köpa beggade rejsdäck!

MHK skrev:
kör på 180, är som natt o dag imot 190... mycket smidigare hoj...

Hmm... har också undrat på om man skall konvertera till 180-däck, tror jag har 190 idag :va får kolla. Så det är skillnad i uppträndandet av hojen och körkänsla på 180? Måste byta om jag har 190. Funderar också på att sko hojen på Supercorsa/Rennsport, jäkla trevliga däck med monster grepp.

Blir det inte problem med besiktningen om man byter till smalare däck, den är väl typad för ett eu-godkännande med 190 däck? Men det kanske dom skiter i....
Är det väldig skillnad (bättre) med 180? Utseendemässigt kan det ju inte synas så mycket.
Snake :rock

Har aldrig provat den där direkta skillnaden. Men har kört hojar med båda 180 och 190 däck. Köpte precis nya däck till min spetta och det fick bli 180 bak. Skall ju svänga bättre sägs det :rolleyes:

Jag har också provat båda och.
Hade först 190 bak, men bytade till 180, först var det nästan obehagligt
så lätt den la sig men när jag hade vant mig så kändes hojen mycket stabilare
och roligare att köra.

955i skrev:
Hmm... har också undrat på om man skall konvertera till 180-däck, tror jag har 190 idag :va får kolla. Så det är skillnad i uppträndandet av hojen och körkänsla på 180? Måste byta om jag har 190. Funderar också på att sko hojen på Supercorsa/Rennsport, jäkla trevliga däck med monster grepp.

Mycket bättre körkänsla med 180!

Körde 1 sesong med 190. Kändes tungjobbad i böjarna.

Känndes som jag inte fick ner den så mycket som jag ville!

Kollade på däcket när jag bytte och det var kvar cirka 1 cm på båda sidorna på utsidorna.

När jag kör med 180 så är det slitet ända ut...

Så var det för mig ialla fall!

Har jämt kört med 190 däck. Visst d känns lite trögre men jag antar väl att man har mer gummi i backen vid extrema nedlägg lr?

Det är tvärtom, då du har bredare anläggnings yta på 190, därför krävs det mer nedlägg för att slita hela vägen ut på tex 120 fram. Det är nog du som blivigt en bättre förare :tummenupp

MHK skrev:
Kollade på däcket när jag bytte och det var kvar cirka 1 cm på båda sidorna på utsidorna.

Så var det för mig ialla fall!

MHK skrev:
Känndes som jag inte fick ner den så mycket som jag ville!

Om du monterar ett 180 på 6 tums fälg så "trycker" du ut däcket vilket gör att det INTE blir den däcksprofil som 190 har, dvs du når tidigare ner till ytterkanten med ett 180 och med ett 190 kan du lägga ner lite till.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park