17" DUBBDÄCK!!! HJÄLP

alokin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
epa traktor, eu moppe
Finns det att köpa färdiga dubbade 17" däck som passar rakt av på en KTM 660s orginal 17" fälgar!!!!
har fan inte råd att köpa nya fälgar till hojjen!
finns det någon här ute som har fått det att funka på sin motard?????
vore tacksam för svar!

vill me ha.........................
Ringde till lelles som en del har sagt att de har sådana däck men de kunde inte hjälpa mig sa de... och lätt allmänt otrevliga...

///Micke

Jag vet att Terrängkompetens i Ås utanför Östersund har 17" dubbdäck. De håller på att testa hur pass däcken ska vara dubbade och hur långa dubben ska sticka ut... Tycker att de såg ut att vara snålt dubbade, helst på sidorna där klackarna längst ut inte ens hade några. Dubben sticker ut ca 4mm, något som kan kännas som lite lite vid körning på is, men troligen håller längre vid körning på vägar.

Detta kanske är något för er som ska köra med 17" dubbdäck. Lägg gärna till lite extra pengar så de blir ordentligt dubbade bara.

Edit: Såg ett inlägg från annan tråd och skulle ha köpt det du (Mr_Mike) blev erbjuden istället för 17" dubbdäck.
Mr_Mike skrev:
det stämmer bra de... Va hos thorsson mc i vimmerby igår... Han sa att det är 26mm fram och 20mm bak... Han gav mig desutom ett kanon pris på
splitt nya exel fälgar med nav, ekrade, continental enduro dubbade däck, skivor, drev, slang och däck lås ca 10500kr splitt nytt... Ganska bra pris ELLER???
///Micke

Last edited:
Shen Shin har 4,60 17" dubbat, ska enligt uppgift passa på fälgar upp till 4,25" bredd. Kostar 1707:- på comi.se.

Jag har beställt likadana från en lokal handlare, har inte fått dom än så en eventuell utvärdering dröjer...

finns väl crossdäck upp till 150 bredd på 17 tum?
har för mig jag sett det...
sen köper man de smalaste bakdäck man hittar o sätter fram :tummenupp

Jag är oxå ute efter 17" budgetalternativ. Har letat och det enda alternativet verkar vara cheng-shin :( :( :( men det är ju billigaste o framförallt det enklaste alt iaf :tummenupp . Har sökt o läst lite i andra trådar o det kan bli lite spårkänsligt osv med denna kombination, men man får väl vara glad om det funkar att ha lite kul på isen iaf....

Cheng Shin (eller vadfasiken märket heter) hade jag på min husa. Såhär såg den ut vinterpreppad.

Har man 4,25" bak så kan man köpa 17" 4,60" både fram och bak. Kan tänka mig att 5,10" eller vad det nu var som också fanns skulle funka bra bak, kanske bättre än 4,60". Lelles har sånna. Pratade med dem förra vinter också och dom hade ingen aning om hur det skulle funka och som nån sa verkade rätt otrevliga, men har du 3,5" fram och 4,25" bak så funkar det, oavsett vad de säger.

Sen är det roligare att åka med vanliga dubbdäck (dvs 21/18 eller 21/19), men det kanske inte spelar nån roll "för att få prova på"

Bifogat

• olles_moped_vinterprepp (Medium).JPG
    olles_moped_vinterprepp (Medium).JPG
    77.7 KB · Visningar: 216
Böjjarn skrev:
Jag är oxå ute efter 17" budgetalternativ. Har letat och det enda alternativet verkar vara cheng-shin :( :( :( men det är ju billigaste o framförallt det enklaste alt iaf :tummenupp . Har sökt o läst lite i andra trådar o det kan bli lite spårkänsligt osv med denna kombination, men man får väl vara glad om det funkar att ha lite kul på isen iaf....
Det som finns på Terrängkompetens är INTE sheng-shin... Vet inte vad det var för några (tror ett var iaf michelin...). Längre dubb utstick (är nu ca4mm för att kunna köra på väg) och fler så blir det säkerligen bra... Dock lite spårkänsligt. :näsblod :D

Jockwell skrev:
Det som finns på Terrängkompetens är INTE sheng-shin... Vet inte vad det var för några (tror ett var iaf michelin...). Längre dubb utstick (är nu ca4mm för att kunna köra på väg) och fler så blir det säkerligen bra... Dock lite spårkänsligt. :näsblod :D

Den firman verkar inte ha gjort uppdateringar på sin sida på över 1år :confused: o har öppet kvällstid 3 dar i veckan och E-mailadressen
funkar inte :confused: så att ta reda på nått om deras utbud o pris är inte det smidigaste verkar det som.....

Olof Eriksson skrev:
Cheng Shin (eller vadfasiken märket heter) hade jag på min husa. Såhär såg den ut vinterpreppad.

Sen är det roligare att åka med vanliga dubbdäck (dvs 21/18 eller 21/19), men det kanske inte spelar nån roll "för att få prova på"
avgassystemet såg en aningen udda ut ...

Böjjarn skrev:
Den firman verkar inte ha gjort uppdateringar på sin sida på över 1år :confused: o har öppet kvällstid 3 dar i veckan och E-mailadressen
funkar inte :confused: så att ta reda på nått om deras utbud o pris är inte det smidigaste verkar det som.....
Dem har öppet även under dagarna nu för tiden (även 3kvällar i veckan). Ringde och kollade med dem och fick följande info: Telefon nr dit är 063-30790 och 070-6930710. De har en ny webadress, www.tk-motor.com, som nyligen kommit upp men utan större info än... Mail ska vara: mail@terrangkompetens.com. Testa kolla nu!

liljekvist skrev:
avgassystemet såg en aningen udda ut ...
Hehe joo, det var vinterdämparen ;D Den kastade fräna eldkvastar den där när det var det stora utblåset ;D Fränt lät den också!

army special 17" skall tydligen oxå finnas. dessa har användts på armens gamla husqvarnor. De måste ju va potenta, när man skall köra ifrån eventuella fi i krigstid :lol :D :D

Jockwell skrev:

Jag tyckte han sa att han jobbade med bridgestone på att ta fram 17" dubbdäck,, men det var nog 6veckor sen jag var dit.

mr_hman skrev:
Jag tyckte han sa att han jobbade med bridgestone på att ta fram 17" dubbdäck,, men det var nog 6veckor sen jag var dit.
Det var 2 olika märken på däcken i alla fall... :va (Kazu skrev i annan tråd Pirelli fram och metzler bak)
Skit samma, den som är intresserad får ringa/maila och kolla. :)

*lägger mig i lite...

Om du har tänkt köra på 17-tummarna lär det bli bättre med skruv/bultdubb än 2 bakdäck som är dubbade.
Finns flera trådar om det här nu, kolla rejsers och TomK's inlägg.
Det är ett jävla jobb, men om du får till det är det värt det.
Däremot är det besvärligt som fan att få bra, speciellt när isen är lite uppkörd.

Det är jäkligt bra med 18 el 19/21 eftersom i de dimensionerna finns det bra däck, finndubb och cross/endurodubb, sen går förstås ett skitsmalt däck med en massa dubbar bättre igenom snön än ett halvfett ballongdäck på 17 tum.
Ska man bara testa är det bästa att ha en god vän som lånar ut pärlan, vill man köra några ggr på en vinter föreslår jag antingen finndubb (crossfälgar, men bara på is) eller edubb (e eller cfälg, tål ganska mkt mer än finnarna) men det innebär ju i så fall en kostnad för fälgar.

På 17"-hjulen är skruv/bultdubb bäst enl. min erfarenhet.
Bettar oftast bättre än e-dubb om du gjort det rätt.

EDIT: Kan tillägga att jag jag kör på 4-6 år gamla Cheng Shin (Finns det nån som vet hur det stavas??) endurodubb och har sinnessjukt roligt, även om jag inte har fäste nånstans, så man kan ha kul på nästan vafansomhelst så länge man bara vill :)

Last edited:
wheelielover skrev:
Olof Eriksson skrev:

Måste bara fråga...
Hur låter den ljuddämparen som du har på? :tungan :tungan
Den låter BAAAAAAAAAAHP, ungefär som om du står breve en vanlig husa, när du står 1km därifrån :crash

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman