160cc polini, kolven slår i toppen. Hjälp snabbt!

Plojten

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Åland
Hoj
Cagiva mito evolution -98
Hej fick hem min 160cc polini cylinder till cagivan igår. Allt gick som det skulle och jag monterade den på några timmar. När det sen var sen var sängdags och jag dragit åt sista muttern på toppen skulle jag testa dra runt den på svänghjulet. Helt o rubbar, misstänker direkt att det är kolven som slår i toppen och japp, jag hade rätt. Jag fyller sexton om några dagar och skulle verkligen behöva få igång skiten tills dess. Nån som har haft samma problem? (Original topp)

Tack.
 
nemen du kan prova med att sätta en till packning i toppen, risken är att du tappar mycket komp eller att det läcker.. känner du nån med cnc maskin så kan du ju be honom att bygga typ som en distansplata och sätter i boten av cyllen så den höjs upp en bit.
 
Nej har inte missat någon packning. La dit alla tre cylinderfots packningar jag fick med. Så det borde ju funka.
 
Köp mer packningar och ha toppen av när du monterar cylindern. Då ser du ju hur fel det är, direkt.
 
Köp mer packningar och ha toppen av när du monterar cylindern. Då ser du ju hur fel det är, direkt.

Va? Klart jag hade toppen av när jag monterade cylindern!?
Har ju tre packningar redan skulle säkert behöva minst två-tre till, Funkar det att ha så många?
 
Då är ju frågan hur du kunde missa att kolven skulle ta i toppen? Du får nog tillverka nån form av tjockare cylinderfotdistans. Visst kan du trava packningar på varann, men risken att det ska springa läck är ju större.
 
Jao, men skulle man inte få förbrännings utrymmet bättre genom att fräsa ur toppen?
 
passar gör den väl säkert, men det är ju annan borrning och säkert större förbränningsyta på 160cc toppen.
 
Då är ju frågan hur du kunde missa att kolven skulle ta i toppen? Du får nog tillverka nån form av tjockare cylinderfotdistans. Visst kan du trava packningar på varann, men risken att det ska springa läck är ju större.

du repiterar verkligen vad jag har skrivit fast med andra ord :D
 
kör utan topp. då är risken att kolven drar i minimal ju...
Fy fan, det där måste ha varit bland det roligaste jag hört i hela mitt liv.

Borde inte en värre topp ingå i en 160cc sats?
Ja det är ju det man tycker, men ickesanicke.

Hur har ni som kör 160 här på forumet gjort?
 
Toppen för 160cc polinin bör fräsas, dessutom är 160cc polinin inte speciellt effektiv, tex. jämfört med 66650E cylindern med tanke på att hur den skadar moton. 160cc's kolv är nämligen tyngre än originalkolven, och kommer därmed inte att funka med balansaxeln och dina vevlager kommer att nötas otroligt snabbt... Så ifall man vill ha effekt + en maskin som fungerar länge, lönar det sej att satsa på nån cylinder av Gilardoni ;)

Men visst, polinin borde ju vrida helt skönt :tummenupp

Men ifall du vill ha den och funka, slå under några extra packningar? Är kanske inte bra för maskin / timningen för tändningen men kolven borde iaf inte ta i...
 
Last edited:
Har fräst den nu och toppen skall på ikväll! Sen äntligen åka! Ajdå, det där med lagrena var ju inte så bra men men. Frågade förut här på forumet om det skulle hålla och för dom som har körit samma cylle verkar det ju hållit bra för. Var den ända trim cyllen till cagiva jag hitta så.

Btw, nån som har något inkörnings tips till mig?:)
 
Last edited:
Har fräst den nu och toppen skall på ikväll! Sen äntligen åka! Ajdå, det där med lagrena var ju inte så bra men men. Frågade förut här på forumet om det skulle hålla och för dom som har körit samma cylle verkar det ju hållit bra för. Var den ända trim cyllen till cagiva jag hitta så.

Btw, nån som har något inkörnings tips till mig?:)

Kör normalt ett par mil, tills grejerna har fått slita in sig, sen är det bara att brassa helvet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top