1600 för lameller???

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Min lokala mchandel ville ha 1600 för lamellerna och skivorna till min Honda nsr -91 125R, är inte det lite väl dyrt? Till en polares rd kostade de 350kr, hur kan de skilja så mkt i pris?

Pr0bz skrev:
Min lokala mchandel ville ha 1600 för lamellerna och skivorna till min Honda nsr -91 125R, är inte det lite väl dyrt? Till en polares rd kostade de 350kr, hur kan de skilja så mkt i pris?

Orginal/Pirat?

Pr0bz skrev:
,

glöm de är alldeles för dyrt!!!

Pr0bz skrev:
Skit samma! ja köper dom, de va billigt.. Men behöver jag nya stålplattor också?

lägg dom mot en glas skiva och kolla om dom är plana, ser dom blåanlöpta ut osv...

i så fall är svaret BYT!!!!

liten varning för pirat, kan vara att kvalitén skiljer sig, och där med hur snabbt dem slits.
dessutom kan ju draglägen osv bli fel...

shoik skrev:
lägg dom mot en glas skiva och kolla om dom är plana, ser dom blåanlöpta ut osv...

i så fall är svaret BYT!!!!

liten varning för pirat, kan vara att kvalitén skiljer sig, och där med hur snabbt dem slits.
dessutom kan ju draglägen osv bli fel...
bla bla.. så du menar att de skulle vara sämre än ett par slitna original.. :va Skulle det verkligen skilja så mycket så borde även dragläget ändras från slitna till nya original. eller?.

Du skall ändå vara glad; min lokala handlare vill ha 1900:- för 4 tändstift! :kocko

Lånar tråden:

Vad är normalpris för en pirat repektive originalkolv till en RS inkl kolvringar?

Jag tror att mina lameller är slut eller vad tror ni?:

Jag kanske ligger vid 8000 varv i 120 kanske och helt plötsligt så kan den hoppa upp eller ner 1000 varv :S typ till 9000 eller 7000. Det måste väl antyda på dåliga lameller?

Pr0bz skrev:
Jag tror att mina lameller är slut eller vad tror ni?:

Jag kanske ligger vid 8000 varv i 120 kanske och helt plötsligt så kan den hoppa upp eller ner 1000 varv :S typ till 9000 eller 7000. Det måste väl antyda på dåliga lameller?

Ge full patte, och vid 8000 varv (eller så) snärta till med kopplingen, så märker du om den hugger direkt eller slirar.

philsson skrev:
bla bla.. så du menar att de skulle vara sämre än ett par slitna original.. :va Skulle det verkligen skilja så mycket så borde även dragläget ändras från slitna till nya original. eller?.

inte sämmre än slitna orginal, det jag skrev var endast en varning.
Och vill man köra på pirat, som har sina nackdelar så varse god det skiter jag faktiskt fullständigt i.
Drag läget behöver inte heller endras för att man har piratlameller, men risken finns att det kan vara så att lamellerna som är pirat är lite annorlunda.
Dessutom tror jag att du nästan garanterat får räkna med att dem slits snabbare... det är ren fakta. varför tror du dem är såååååå mycket billigare än pirat? någon stanns har man ju skalat av på priset på tillverking etc.

Anton_Ljunghusen skrev:
Ge full patte, och vid 8000 varv (eller så) snärta till med kopplingen, så märker du om den hugger direkt eller slirar.

Men det jag förklara är normalt då eller? Att den kan hoppa mellan varvtal?

Anton_Ljunghusen skrev:
ingen aning, förstår inte hur du menar...

Alltså säg att jag ligger på full växel och kör kanske i 120 ligger på typ 8000 varv, typ efter nån 30sek / 1 minut eller nått så kan den bara hoppa ner till 7000varv eller hoppa upp till 9000varv utan att jag har rört på gasen, och jag kör fortfarande i 120km/h.

Pr0bz skrev:
Alltså säg att jag ligger på full växel och kör kanske i 120 ligger på typ 8000 varv, typ efter nån 30sek / 1 minut eller nått så kan den bara hoppa ner till 7000varv eller hoppa upp till 9000varv utan att jag har rört på gasen, och jag kör fortfarande i 120km/h.

säker på att det inte är varvräknaren?? hör du att motorvarvet går ner och upp??

whitesnake skrev:
säker på att det inte är varvräknaren?? hör du att motorvarvet går ner och upp??

Ja, motorvarvet går upp och ned.. Mina kolvringar är slitna ca 1.2mm mellanrum, har nya i jämte mig med 0.25mm glipa.. Men ja tror inte att det kan vara de heller, måste väl nästan vara lamellerna?

Edit: Kollat det där med trycka in kopplingen o se om den svarar. Visst svarar den direkt men efter det så åker den upp och ner mellan varvtalen hörs även på motorljudet, måste nästan lamellerna vara slut ?

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck