15w-40 bilmotorolja i mc?

gaset

min hoj kan krasha snyggare än din hoj!
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Suzuki SV 650s
Är det någon skillnad på motorolja för bil och motorolja för mc egentligen?

Har tillgång så jag kan ta gratis 15w-40 olja, och den ska enligt manualen funka fint i min suzuki sv 650s. Men den oljan är avsedd för bilar, är det egentligen någon skillnad på 15w-40 mcolja och 15w-40 bil, eller är det exakt samma pryl?

har hört att man inte ska ha bilolja i mc för det kan pajja lamellerna, men alla siffrorna stämmer ju och något annat står det inte.. mycket konfunderad och tacksam för svar om nån vet.

Gaset
*wroom*wroom*

Är det inte lågfriktionsolja eller del/hel-syntet, så är det troligen skit samma för både bil och mc.

gaset skrev:
2505869 Är det någon skillnad på motorolja för bil och motorolja för mc egentligen?

Har tillgång så jag kan ta gratis 15w-40 olja, och den ska enligt manualen funka fint i min suzuki sv 650s. Men den oljan är avsedd för bilar, är det egentligen någon skillnad på 15w-40 mcolja och 15w-40 bil, eller är det exakt samma pryl?

har hört att man inte ska ha bilolja i mc för det kan pajja lamellerna, men alla siffrorna stämmer ju och något annat står det inte.. mycket konfunderad och tacksam för svar om nån vet.

Gaset
*wroom*wroom*
Inte bra i en hoj med våtkoppling, som din.
Mvh
Jörgen

gaset skrev:
2505869 Är det någon skillnad på motorolja för bil och motorolja för mc egentligen?

Gaset
*wroom*wroom*

Som Anders säger... i MEK-forumet finns ett antal stickysar (klistrade trådar i början) Där finns två oljetrådar som svarar på din fråga.
Jag har väl en liten del i de trådarna kan vi säga :hihi
Så när du är klar med dem och har ytterligare frågor är du välkommen att PM:a mig.

Men läs dem först! :tummenupp

gaset skrev:

Gaset
*wroom*wroom*

Mycket kan sägas om oljor, kolla oljetrådarna.:)

Men, som du säger har oljan lite av två funktioner i mc p.g.a. våtkoppling. Jag kör en Sv650 med bilolja, helsyntet som är rekommenderad till prestandabilar just för att jag får den gratis. Var lite tveksam i början, men har aldrig upplevt slirproblem med kopplingen. Så mitt råd lyder, är det en bra olja så prova! Får du problem med kopplingen så är det bara att byta. :tummenupp

Okej, tack för alla snabba svar..
Kändes som det var folk både för och emot så är fortfarande konfunderad, men ska ta och läsa oljetrådarna så får vi väl se..

återigen tack för svaren och tipsen!

Från shell

"Tack för ditt e-mail. Det stämmer att bilmotoroljor är olämpliga till motorcyklar med gemensam smörjning av motor och växellåda. Det beror på att moderna bilmotoroljor innehåller ett friktionsnedsättande tillsatsmedel för att få ner bränsleförbrukningen och detta tillsatsmedel kan ge slirande koppling. Rekommenderar dig att använda Advance Ultra 4 10W-40 alt. Advance VSX 4 10W-40 som är utvecklade för motorcyklar, se bifogasde produktblad. Önskar du mer information är du välkommen att kontakta mig."

Last edited:
sålänge inte kopplingen slirar ser jag inga probs med det

prova. Jag har kört bilolja i 100hk hoj utan kopplingsslir iaf

Ljunghusen skrev:
2506526 sålänge inte kopplingen slirar ser jag inga probs med det

prova. Jag har kört bilolja i 100hk hoj utan kopplingsslir iaf

Som sagt...humlan vet inte att den inte kan flyga.

ALLA biloljor från och MED kvalitet API SH har dessa antifriktionstillsatser, så att köra på dem ÄR gambling.

Så...KAN gå.
KAN gå åt h.te...

Riktig olja kostar ca 0,50 kr milen. Soppan kostar 6-10 kr milen... En rasad vev kostar 2000-30 000 beroende på vad den tar med sig... U do the math... :rolleyes:

Men Anders, var hittar du allt valfett? :va Har ni börjat odla vid båtklubben i Östveda? :va :hihi

Läste oljetrådarna.. hah, nu kan jag ungefär 10k gånger mer om olja än jag kunde tidigare.. haha :) Tack Dr.Bike!
Blir till att köra syntetmcolja framöver då :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back