150 eller 160 däck?

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
Moped
Ska köpa nya SM däck snart och hörde med en däckhandlare som sa att det rätt så stor skillnad i hur hojen känns mellan 150 och 160 däck.
Ni som provat båda, känns det mycket osmidigare och mer trögsvängt med 160 ?
160 ser ju sååå fett ut, men man vill ju inte förlora för mycket smidighet heller. Fälgen är 4,5"!

DRZSM skrev:
Ska köpa nya SM däck snart och hörde med en däckhandlare som sa att det rätt så stor skillnad i hur hojen känns mellan 150 och 160 däck.
Ni som provat båda, känns det mycket osmidigare och mer trögsvängt med 160 ?
160 ser ju sååå fett ut, men man vill ju inte förlora för mycket smidighet heller. Fälgen är 4,5"!

Det blir inte mkt bredare om man kletar på bredare däck på samma fälg. Däremot blir det lite högre profil. Men 4,5 är ju iaf bättre än 4.25 som jag har 160 däck på. O jag tycker det funkar. Men jag är snål, därav däcksvalet som ger bredare urval av beggat.

/Dave

Kanske lika bra att ta 150 om det ändå inte blir fetare bak, profilen blir väl bara rundare och sladdrigare kanske :va

du behöver inte oroa dig för att bredden e dålig för den e bra..
sen om du får plats med ett 160..so wy not :)

Orginaldäcket är 154mm och det är ca 10mm till kedjan och svingen så visst går det om man vill. Frågan är ju om det blir bra?

DRZSM skrev:
Orginaldäcket är 154mm och det är ca 10mm till kedjan och svingen så visst går det om man vill. Frågan är ju om det blir bra?

160 blir bättre.

ypvs skrev:
160 blir bättre.

Är det inte så att det blir mer däck i backen i svängarna
med ett 160 däck än med ett 150 däck?
Och då blir det bättre fäste oxå.

Eller är jag helt ute och reser?

Samota skrev:
Är det inte så att det blir mer däck i backen i svängarna
med ett 160 däck än med ett 150 däck?
Och då blir det bättre fäste oxå.

Eller är jag helt ute och reser?

DRZSM skrev:
Det får nog bli 160 då :tummenupp
Dom är trots allt bara 7mm bredare (161mm) än dom jag har nu så det borde ju inte bli svampigare o segare hoppas jag :gnissla

Som noob tror jag det ligger lite i Samotas tanke. Ja kör 160 pilot power på 4,25. och nöter ända ut i kant även när jag inte gör lowsider :näsblod "Ej pga däcket. Det gräppar som faaan" utan de e framdäcket som inte är 100. Teoretiskt borde ju det bli toppigare men minemalt bredare om man ej lägger på bredare fälj också. Det ser ju ut som att de blir mer sammtidig åkyta i sidorna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT