14500km & 17 länder på en veteranhoj - min bästa MC touring hittills!

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Efter att ha kraschat min första CX förrförra året var jag måttligt sugen på att införskaffa en ny. Något år senare började jag dock kika in på blocket med jämna mellanrum för att kolla hur utbudet såg ut för tillfället och hur prisnivån låg. För någonstans i bakhuvudet fanns det tankar på att kanske återigen köpa en CX. Den har ju trotts allt en underbar motor som är pålitligheten själv, tillsammans med ett utseende som sticker ut, både idag som för 35 år sedan, då modellen lanserades.

I vintras såg jag en annons som fångade mitt intresse lite mer än vanligt. Jag började rada upp alla detaljer jag önskade mig att hojen ska ha för att ett köp ska vara aktuellt och kunde konstatera att objektet matchade alla kriterier. Ett telefonsamtal blev till möte, som blev till ett köp. Efter några enklare modifikationer för att göra den mer cafe-aktig och en grundläggande genomgång drog jag ut för att utforska kontinenten på allvar, och samtidigt ta reda på om hondas marknadsföring av modellen som en sporttourer har någon verklighetsförankring.

För en ökad läsbarhet och överskådlighet har jag lagt upp all material på min hemsida istället för att skapa en gigantisk tråd på forumet. Enjoy!
http://www.vladde.nl/europa/start.html

Här kommer en teaser:
IMG_0803.JPG

Braaa!

Kul att få följa med. Och vilka bilder, kanon!

Jäkla bra skrivet och jättefina bilder. Nu vet jag vad jag skall göra under en av sommarens semesterveckor:tummenupp

Enormt njutbar läsning och tack för att du frikostigt delar med dej av alla foton från fantastiska naturer.

mvh

Underbar läsning!

Tack! :krama

:hej

/e

Verkar ha varit en kul tripp. En liten fundering jag fick när jag läste igenom din berättelse,
Gjorde du upp resvägen innan eller körde du på chans?Tänkte mest att hur hittade du alla småvägar och visste vart dom gick.
Vilka sortes kartor hade du med dig?

Trevlig läsning, man tackar. Har också frågor likt Fleece. Du får också gärna peta upp en karta på både Norrlands- och Europaresan med hur du körde - i stora drag. Google maps eller liknande :)

Lägg gärna upp kartorna på hemsidan!

Bra söndagsnöje:) Fina bilder! Vill man bygga en problemfri caféracer så är cx 500 the shit :)

Undrar också lite som föregående läsare, hittade du vägarna innan du stack iväg eller chansade du?
Hade varit roligt att få se en karta :)
Riktigt härlig blogg och sjukt härlig läsning :)

Fantastisk läsning, precis som de två tidigare resorna du skrivit om. Mer detaljer om resrutt vore trevligt, du verkar ha gjort ett utmärkt jobb att hitta trevliga rutter.

Så där lagom avundsjuk blir man, bra återgivet och fina bilder :tummenupp .
Vill också stämma in i kören som efterfrågar någon form av rutt på en karta :fakta , vore toppen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT