140 nm

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
Hallå! jag undrar hur hårt 140 nm är, när man ska dra åt en bult. Hörde att bulten till hjulaxeln där bak skulle dras åt i 140 nm, nu har jag dragit åt allt jag orkar och lite till, räcker det??
Är lite orolig för spännskruven har gått av, där man spänner kedjan. /Markus med r1-99

Dra åt till det sitter fast o sen ett knyck till. Sen brukar jag lossa ett knyck för att lossa på spänsten lite.

Köp momentnyckel. Bil-buttricks är hyfsat ok, och synnerligen bättre än att gissa själv.

Väldigt viktigt med korrekt moment när man t.ex spänner skruvar in i aluminiumgods etc.

/J

Besserwisser:

nm= nano meter= 10^-9 meter
Nm= Newton meter

bara för att vara så jävla petig! :tungan

Häng 14kg på ett 1m långt spärrskaft eller 28kg på ett 0.5m långt spärrskaft, osv...

Chefen Alabama skrev:
Häng 14kg på ett 1m långt spärrskaft eller 28kg på ett 0.5m långt spärrskaft, osv...

Helst då med spärrskaftet helt horisontellt.

/J

RG500-Johannes skrev:
Helst då med spärrskaftet helt horisontellt.

/J

Japp, så för att få det helt korrekt med Chefens arbetssätt så måste man ha spärrskaftet horisontellt och rotera bulten/hela hojen tills spärrskaftet också rör sig. Smidigt. ;)

triple skrev:
Besserwisser:

nm= nano meter= 10^-9 meter
Nm= Newton meter

bara för att vara så jävla petig! :tungan

Bessererwisser:
nanometer respektive Newtonmeter (utan särskrivning)
/F. :mattias

Det är bara att spänna så mycket du orkar med en vanlig nyckel sen kommer det ingen stans men sätt muttern på vänster sida för då blir den lite självspännande

McB skrev:
Japp, så för att få det helt korrekt med Chefens arbetssätt så måste man ha spärrskaftet horisontellt och rotera bulten/hela hojen tills spärrskaftet också rör sig. Smidigt. ;)
Smidigare blir det att ha ett 1m långt spärrskaft som man trycker på med en badrumsvåg till dess vågen visar 14kg... :3freak :va

Chefen Alabama skrev:
Smidigare blir det att ha ett 1m långt spärrskaft som man trycker på med en badrumsvåg till dess vågen visar 14kg... :3freak :va

Finns det inget moppefucko som han kan hänga i ett 1m spärrskaft?
Dom är ju i den åldern/viktklassen. :tungan

Chefen Alabama skrev:

Japp, det är det ultimata arbetssättet om man inte har en momentnyckel.

Och jag som blev så glad över rubriken när jag trodde att det var nån som hade bromsat en bigblockad knota med ett maxvrid på 140 Nm. Suck, aldrig får man vara riktigt glad. :tomten

Robban_C skrev:
Och jag som blev så glad över rubriken när jag trodde att det var nån som hade bromsat en bigblockad knota med ett maxvrid på 140 Nm. Suck, aldrig får man vara riktigt glad. :tomten
hehe....

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back