140 Hk på bakhjulet på en RF 900?

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Hittade en annons på blocket där säljaren påstår att det är ca 140 Hk på bakhjulet på en RF 900. Hur är detta möjligt undrar jag då eftersom den har 135 Hk original, och det knappast på bakslangen. Om det är möjligt undrar jag följdaktligen hur man bär sig åt eftersom det skulle vara trevligt med lite mer kräm.
:squid

Annonsen:

http://www.blocket.se/view/6119772.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Last edited:
En original RF900 med annat avgas brukar ligga på ca 117 hästar på bakhjulet. Att sugmotortrimma en RF900 till 140 på slangen kostar runt 25k.

mankan skrev:
Hittade en annons på blocket där säljaren påstår att det är ca 140 Hk på bakhjulet på en RF 900. Hur är detta möjligt undrar jag då eftersom den har 135 Hk original, och det knappast på bakslangen. Om det är möjligt undrar jag följdaktligen hur man bär sig åt eftersom det skulle vara trevligt med lite mer kräm.

Annonsen:

andersbrink skrev:
En original RF900 med annat avgas brukar ligga på ca 117 hästar på bakhjulet. Att sugmotortrimma en RF900 till 140 på slangen kostar runt 25k.

Tack för den upplysningen :tummenupp

Då får det vara, så mycket pengar är inte värt att lägga ut på den gamla häcken (även om jag nu råkar gilla den besinningslöst mycket).

Edit: Jag antar att en turbokonvertering inte ens är att tänka på, eller var det vad du menade? Samma eller mer pengar i sådana fall?

Last edited:
mankan skrev:

Annonsen:

CA 14O, ca står nog för ett ganska stort omfång, många haussar upp sin effekt i annonser, kanske för att locka någon extra spekulant många är drömmare som inte vet bättre.., ungefär som vissa som säljer bilar tror att de får 20-40 hk extra pga av luftfiltret, in their dreams.

Tunad i bänk med orginalssystem?

Last edited:
mankan skrev:
Tack för den upplysningen :tummenupp

Då får det vara, så mycket pengar är inte värt att lägga ut på den gamla häcken (även om jag nu råkar gilla den besinningslöst mycket).

Edit: Jag antar att en turbokonvertering inte ens är att tänka på, eller var det vad du menade? Samma eller mer pengar i sådana fall?

Låter du någon bygga grenrör och plenum åt dig men gör resten själv landar prislappen för en turbo-RF på runt 20k plus en helvetes massa arbetstimmar under den kalla och snöiga vintern. Klart din RF ska turbomatas! :D

andersbrink skrev:
Låter du någon bygga grenrör och plenum åt dig men gör resten själv landar prislappen för en turbo-RF på runt 20k plus en helvetes massa arbetstimmar under den kalla och snöiga vintern. Klart din RF ska turbomatas! :D

He he. Jag antar att jag skulle bli ganska ensam om det. Har iaf. aldrig hört talas om en turbomatad RF 900. Synd bara att jag är ett ägg på att meka med mer avancerade prylar och inte har ett varmgarage att hålla till i, annars hade det varit coolt som fan :Bugar

Men lixom, duger inte vardagsrummet för meckning? Eller bor du tre trappor upp utan hiss? :hihi

mankan skrev:
He he. Jag antar att jag skulle bli ganska ensam om det. Har iaf. aldrig hört talas om en turbomatad RF 900. Synd bara att jag är ett ägg på att meka med mer avancerade prylar och inte har ett varmgarage att hålla till i, annars hade det varit coolt som fan :Bugar

andersbrink skrev:
Men lixom, duger inte vardagsrummet för meckning? Eller bor du tre trappor upp utan hiss? :hihi

Nja, jag bor i villa. Det där med garaget var väl en klen ursäkt. Finns ju alltid värmefläkt att tillgå.

Då stupar det tyvärr på det första alternativet, jag är ett ägg på att meka mer än basic helt enkelt. Det svåraste jag har gjort hittills var att lyfta ur/sätta i motorn. Ingen raketforskning direkt, även om det tog sin lilla tid trots att vi var två :rolleyes:

Edit: Det stupar nog tyvärr på kostanden också. Jag har en tendens att glömma bort att min fru har en hel del att säga till om gällande vår ekonomi, och turbomatning är inte prioriterat kan jag garantera. Skulle jag ens våga föreslå det skulle jag först få höra :4skrika och sen några :jäs :whip :smasha så det blir :näsblod

Last edited:
mankan skrev:
Nja, jag bor i villa. Det där med garaget var väl en klen ursäkt. Finns ju alltid värmefläkt att tillgå.

Då stupar det tyvärr på det första alternativet, jag är ett ägg på att meka mer än basic helt enkelt. Det svåraste jag har gjort hittills var att lyfta ur/sätta i motorn. Ingen raketforskning direkt, även om det tog sin lilla tid trots att vi var två :rolleyes:

Nä du. Dina argument för att inte kasta dit en turbo mattas bara ut ju mer du skriver...

mankan skrev:
Jag har en tendens att glömma bort att min fru har en hel del att säga till om gällande vår ekonomi, och turbomatning är inte prioriterat kan jag garantera. Skulle jag ens våga föreslå det skulle jag först få höra :4skrika och sen några :jäs :whip :smasha så det blir :näsblod
Toffel :whip I mitt hus är det jag som är sheriff
:hihi

mankan skrev:
Skulle jag ens våga föreslå det skulle jag först få höra :4skrika och sen några :jäs :whip :smasha så det blir :näsblod

Men lixom vaddå!? Du ska ju montera på en "katalysator" och börja köra på E85 och det kräver lite modifieringar av hojen - som den miljömedvetna moderna man som du nu ju är. DET måste du bara argumentera för, att inte skita ned luften för dina (framtida?) barn. Klart du måste miljöanpassa din hoj!

En med turbo skulle givetvis ge beydligt mer än 140 hästar på hjulet.
Men alltså det är ju knappast värt på en sådan hoj, en sån kör man orginal.
Ang, annonsen, 140 hk på bakhjulet för att han har helsystem låter lite väl bra, snäll bänk måste jag säga.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing