14 år - bli världsbäst i roadracing, försent?

LingonMedLingon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös :(
Hej!

Fick upp ett stort intresse för mc för ett par månader sedan. Satt och tänkte alldeles nyss att tävla i mc verkar riktigt roligt!

Har ett par frågor här, om ni kunde svara skulle det vara schysst :)
1. Jag är som sagt 14 år och är det kanske försent för att bli världsbäst? Är jag försent ute?
Har inte hållt på med motorer över huvud taget innan, dock så har jag cyklat som satan :P
Lärde mig cykla i tidig ålder och cyklade hela tiden i mina ''yngre dagar'' lol.

2. Hur ska jag gå till väga? Tänkte själv att skaffa en 30 moppe så man slipper betala AM kort, sommar jobba och tjäna pengar till en lätt mc.
Men var/hur ska man träna? Kan man skaffa lätt mc innan man är 16 och köra på enbart bana?

3. Finns det något annat att tänka på?

Stort tack på förhand om någon tar sig tid och svarar :)
 
Tror inte det är för sent om du har stor talang, visst kommer du ha stor nackled mot de som börja när de var 5-6 men allt är överkomligt med vilja. Mopeder och körkort är helt ointressant om du ska hålla på med roadracing, börja med att tävla i 125 junior eller liknande :tummenupp
 
To late, Men du kan säkert ha väldigt roligt ändå.

Har du stenrika päron som gärna plöjer ner ett par hundra k per säsong kan du säkert vinna SM om ett par år, Men MotogP är bara att glömma...
 
Va roligt, tyvärr vet jag inte så mycke om hur gammal man måste va för att köra bana, men det finns säkert nån junior cup. Finns ju 80cc roadracers och 125. Hoppas du fixar detta, du kommer säkert snart få svaren! Tror dock inte du behöver oroa dig över att det ska finnas 100k här och där. Just go 4 it
Lycka till
 
Last edited:
Lägsta åldern för att få lov att köra VM är 16år i Moto3.

14 år utan några alls erfarenheter innan ses nog som sent. Men med rätt talang och några miljoner i budget så kan man nog komma en bit på vägen.

Racing har ingenting med gatkörande att göra. Så glöm vad körkortsbehörigheter är för något mm. Racing har man tävlingslicens för och man har olika åldersgränser för vid vilken ålder man får köra dom olika klasserna vid.
 
DET ÄR ALDRIG FÖRSENT.

1. Ta kontakt med någon klubb som ligger i Göteborgstrakten. Bli ungdomsmedlem i SMC.

2. Läs allt i Racingforumet här på Sporthoj.com.
Allt som är positivt tar du till dig, allt som verkar negativt eller taskigt ser du som en spännande utmaning.
Läs allt på Svemo.se.
Allt som du fattar, lär dig. Allt som är obegripligt, fråga någon så att du lär dig.

3. Prova. Oavsett vad någon säger - man kan inte veta om det är rätt grej förrän man provat ett par gånger på bana. Jag insåg inte hur viktig racingen var för mig själv förrän jag var 49 år. Så du ligger 35 år bättre till än vad jag gör. Lyckans snorunge ;-)

4. Köp så lite som möjligt under dina första år, lägg pengar på utbildning och träning. Blir du duktig kommer du veta bättra vilka grejer du behöver, istället för att upptäcka att du köpt fel saker i efterhand.

5. Lär dig av en förebild. Om du kan, försök träffa Filip Backlund. Bara för att inse att man kommer djävligt långt på att vara en ödmjuk och trevlig person när man vill nå toppen i en av världens mest tävlingsinriktade sysselsättningar.

Välkommen till gemenskapen. Eller galenskapen, om man är på det humöret.

/morris
 
Max Biaggi och Troy Bayliss är ju två late starters när det gäller roadracing. Båda blev världsbäst :tummenupp
Biaggi provade nån kompis motorcykel på bana när han va sexton årsåldern och på den vägen var det!

Sikta på stjärnorna så når du till trädtopparna och det kan vara ganska kul det med :)
 
hade kusin som körde junior speedway och han höll väl på sedan 8-9 års ålder och tog sig som bäst SM3a och tävlade många gånger i junior vm, vet inte hur många miljoner de plöjde ner men dyrt e de i alla fall!

Se till att ha pengar köp något o börja köra bana. det enda jag tror man kan få med sig ifrån att köra i trafik är känslan av att sitta på 2hjulingar samt vart koppling och bromsen finns. i trafiken så ligger man ju inte o maxar hojen 24/7 och jagar varvtider, även om vissa påstår de så är de nog mer skryt än verklighet.

så: Köp banhoj! kör bana. gå med i klubb, få sponsring av föräldrar som kan ställa upp o ta dig och hojen till och från banan, sedan slit o jobba allt vad du kan och tjäna ihop pengar om du inte kan få sponsring. skulle tro att du klarar dig skitfint på en 2T 125a till o börja med, och sådana kan man få rätt så billigt ändå, lägg resten av pengarna på slitage och att få köra på banan!

Och sist men inte minst! Lycka till! hade varit ballt om du blev världsbäst :tummenupp
 
Det finns en klass som heter junior och körs med aprilla rs 125 2 takt eller kawasaki ninja 250 4 takt i dagsläget. Det är nog den klassen som passar bäst att börja för en oeraren nybörjare. Den klassen kan du börja träna i från 12 år och tävla från 13 år. Du måste även gå en kurs för att få en rr-licens och skaffa medlemsskap i en svemo ansluten motorklubb.

Att skaffa en 30 moppe är ganska meningslöst eftersom du ändå måste ta ett förarbevis. Tänk att all utbildning extra som du får när du tar am körkort t.ex manöver och körning i trafik kan du använda när du övningskör 125. Kan du manövrera mopeden i gatutrafik eller manöver bana, då blir det lättare med 125 a körkortet. Den snabbare klass 1 mopeden ger en mer mc-lik känsla, särskilt om det är en växlad cross eller motard moped.

Rent statistiskt kommer ofta dom framgångsrika förarna från varmare länder man kan träna året runt samt att intresset för motorsport är mycket större i dessa länder med mycket publik på rr tävlingarna. När vi räknar publik i hundratal då räknas den i tiotusentals på deras. Detta gör att finns betydligt mer sponsorpengar att slåss om.

Den typiska elitföraren i dessa länder har börjat med minimoto i 7 årsåldern och fortsatt med 70 cc racing innan dom hamnar i moto3 . Då är dom redan anvancerade rr-förare i din ålder med tränningsmöjligheter året runt. Där har du dom som du konkurrerar med om vm titeln....
 
Last edited:
Jag tycker faktiskt TS kan satsa på att bli SM mästare i RR, de är rättvisare motstånd då som ovanstående skriver --- De som bor i varmare länder kan träna året om.

Man tappar en del på vintern, så är det bara. tyvärr!
 
Härlig inställning du har?

Var det inte både Anders Eriksson och Stefan Everts som började med Mx/enduro vid dryga 25-30 års ålder?

To late, Men du kan säkert ha väldigt roligt ändå.

Har du stenrika päron som gärna plöjer ner ett par hundra k per säsong kan du säkert vinna SM om ett par år, Men MotogP är bara att glömma...
 
Härlig inställning du har?

Var det inte både Anders Eriksson och Stefan Everts som började med Mx/enduro vid dryga 25-30 års ålder?

Håller med, inställningen har TS åtminstone!

Everts tog sitt första vm vid 18. Men det lär finnas både en hel del laters och privateer som gått längre än de flesta trodde från början.

Millarna är ju sekundärt mot talangen, men ändock ett nödvändigt ont. Millarna skapar ingen talang, men en talang tar sig ingenstans utan millarna (oavsett om dom kommer från spons eller päron). Men absolut inte relevent till en början. Fråga om inte farsan kan starta en framgångsrik åkerifirma, det brukar va fördelaktigt :). Men i ditt läge... fundera inte ens på cashen, mer än att fixa en cykel.
 
Seriöst! Lyssna inte på gubbsen ovan som säger det är försent! Allt handlar om vad du själv kan sätta upp för mål och göra ett upplägg för att du ska nå dit du vill. Nej, de där som säger det är för sent är bittra människor som inte själva vågar drömma om något. Det är i alla fall min erfarenhet.
Jag tror aldrig det är försent om man har rätt inställning och vågar att INTE lyssna på negativa röster från andra eller från sig själv. Viktigt att sätta upp rimliga mål på vägen och följa upp resultat av vad du gör i livet på vägen till målet så du kan justera eller öka tempo och inte låter tiden gå bara. Det mest farliga i livet är negativa röster och att sitta still. Bara gör det du vill och tro på dig själv!

Poängen är också att även om man sen då och då inte når sina slutmål som tänkt, ja då kan man vara rätt segerviss i att man hade definitivt inte nått så långt om man i början lyssnat på nejsägarna och inte gjort nått alls. Annat tips är att skaffa en mentor, nån som kan RR och kan peppa och stötta i råd på vägen. Har själv haft mentor i andra frågor, men det är riktigt bra motivator och man kommer framåt mycket fortare i sin utveckling.
Lycka till!
 
Last edited:
DET ÄR ALDRIG FÖRSENT.

Första vettiga svaret i denna tråd...! Om du är fjorton år finns det inget som säger att du inte kan ha en fabriksstyrning i MotoGP innan du är tjugo. Det är bara du själv som bestämmer det. Följ råden från Morris Mc och se hur långt du räcker. Du kommer inte att ångra dig, oavsett om du får en fabriksstyrning eller slutar som en gnällig bandagsåkare.

När man läser vissa andra svar förstår man varför svensk roadracing ligger på korpnivå och är lika intressant och stimulerande som Let's Dance...
 
Minimoto är roligt och lärorikt. Cross och Endora är också bra träning, storfräsarna kör cross på vintern som träning och för att det är kul. Leta upp nån ungdomsverksamhet (www.lms.se) .
 
Seriöst! Lyssna inte på gubbsen ovan som säger det är försent! Allt handlar om vad du själv kan sätta upp för mål och göra ett upplägg för att du ska nå dit du vill. Nej, de där som säger det är för sent är bittra människor som inte själva vågar drömma om något. Det är i alla fall min erfarenhet.
Jag tror aldrig det är försent om man har rätt inställning och vågar att INTE lyssna på negativa röster från andra eller från sig själv. Viktigt att sätta upp rimliga mål på vägen och följa upp resultat av vad du gör i livet på vägen till målet så du kan justera eller öka tempo och inte låter tiden gå bara. Det mest farliga i livet är negativa röster och att sitta still. Bara gör det du vill och tro på dig själv!

Poängen är också att även om man sen då och då inte når sina slutmål som tänkt, ja då kan man vara rätt segerviss i att man hade definitivt inte nått så långt om man i början lyssnat på nejsägarna och inte gjort nått alls. Annat tips är att skaffa en mentor, nån som kan RR och kan peppa och stötta i råd på vägen. Har själv haft mentor i andra frågor, men det är riktigt bra motivator och man kommer framåt mycket fortare i sin utveckling.
Lycka till!

Jag tror inte att dom flesta här är negativa till högt ställda mål, utan bara försöker att vara lite realistiska baserad erfaenhet av rr.sportens möjlighet till framgång i Sverige jämfört med länder runt medelhavet,där motorsport är en nationalsport och elitförarna hyllas.
 
Last edited:
Eftersom du är göteborgare föreslår jag att du kontaktar KMK (Kortedala Motorklubb) och pratar med någon i RR sektionen. Vem vet om det finns en hoj du kan få prova eller köpa...

http://www.kortedalamotorklubb.com/sektioner/roadracing/index.php

Kontaktlänken på KMKs hemsida funkar inte. :( Kanske någon annan här som vet vilket nummer som kan ringas...

Jodå hemsidan fungerar här finns all kontaktinfo http://www5.idrottonline.se/KortedalaMK-MotorcykelochSnoskoter/Foreningen/

men det är lika enkelt att nå styrelsen på facebook https://www.facebook.com/groups/125981244918/ om man har några frågor
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top