130/70 16 - Utrotningshotat?

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kommer snart
Jag har den senaste tiden blivit smärtsamt medveten om att jag äger en sporthoj vars framhjulsdimension tycks vara utdöende. Utbudet bland 16-tums däck är uppenbarligen inte det bästa!

Vad rekommenderar ni? Skall jag envisas att jaga 16" eller byta upp till 17"? Behöver jag nämna att det dessutom är panik med däckbyte fram, och att ekonomin helst ser en billig lösning. Firmor/Privatpersoner, allra helst inom Göteborg-/Bohusområdet som vill hjälpa en vilsen själ är just nu mina bästa vänner!

Backdraft skrev:
Jag har den senaste tiden blivit smärtsamt medveten om att jag äger en sporthoj vars framhjulsdimension tycks vara utdöende. Utbudet bland 16-tums däck är uppenbarligen inte det bästa!

Vad rekommenderar ni? Skall jag envisas att jaga 16" eller byta upp till 17"? Behöver jag nämna att det dessutom är panik med däckbyte fram, och att ekonomin helst ser en billig lösning. Firmor/Privatpersoner, allra helst inom Göteborg-/Bohusområdet som vill hjälpa en vilsen själ är just nu mina bästa vänner!
Billigaste alternativet är ju helt klart att jaga rätt på ett däck. Har du letat på nån tysk sajt typ www.reifenversand.com? Tar visserligen lite längre tid att få hem än firmorna på stan, men de har ju ändå inte hemma...

Enklast i längden är ju att försöka få tag i en 17-tumsfälg...har du kollat på ett smalare men högre däck? Alltså 120/80-16.

Edit: Som sagt...

Backdraft skrev:

www.mynetmoto.de har följande 130/70-16 i sin lista...

Metzeler Z3 (115 euro)
Metzeler Sportec M1 (117 euro)
Dunlop 207 F/FGP/FRR (120-129 euro)
Dunlop 208 (122 euro)
Pirelli Diablo (113 euro)
Pirelli Dragon Evo/corsa (113 euro)

...och ytterligare ett gäng. Frakten kostar 20 euro, euron kostar 9,33 så det är bara att köpa. :-)

Last edited:
Chris Husky skrev:
Hans problem är väl ändå fälgstorleken & inte däcksbredden? :rolleyes:
Förvisso, men ett 120-16 är troligen lättare att hitta än 130-16 för det har funnits på fler hojar...

Ok, verkar som ett 16-tums däck ändå låter vettigast i nuläget. Beg racedäck verkar det ju inte heller finnas så gott om i 16" Annars hade det varit ett starkt alternativ!

Kan rekomendera att skaffa en Blackbird fälg med skivor eller en cbr 600 fälg!
Passar rakt på med lite nya distanser...

Du behöver göra en ny!
kommer inte ihåg längden på den jag gjorde men det är lätt att testa fram om du har en sådan fälg!

Tyckte själv att hojen gick bättre i kurvor!

Då kan du köpa beggade rejs däck i färdiga set att åka på!

Det trista är att BB fälgen är 3 ekrad och Firebladen 7 eller nått sånt!
Det blir inte så fruktansvärt snyggt!

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör