12V laddning GPS TomTom Rider

eightbug

Medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
2002, Honda, CB900F Hornet
Har precis skaffat en TomTom Roder V2. Den har stöd för kontinuerlig laddning under färd från MC Batteriet och kabel är medskickad i förp.

Min fråga är om det är ok att dra kabeln direkt till polerna på batteriet eller om det finns något annat sätt att göra det på?

Finns det risk att det blir för mycket spänning eller ström till GPSen om den kopplas direkt till polerna? Bör det sitta en säkring emellan?

Finns tyvärr inte mycket att hitta om detta på nätet. Länkar uppskattas.

I övrigt är den riktigt bra. Njöt av massa fina vägar mellan Stockholm Norrköping idag mha GPSen. E4:an går fetbort..
Njut av vädret!!!

Det går alldeles utmärkt att koppla den direkt på batteripolerna,dock skulle jag rekommendera att du monterar en säkring så nära batteriets pluspol som möjligt.

Beror ju på vad gps:en har för förbrukning,men en 5 eller 10 ampere duger gott.
Lätt att räkna ut,ta effekt dela med spänning,tex 120w/12 volt=10 amp

Last edited:
Hållaren har inbyggd säkring, jag ställde samma fråga till tomtom-support när jag köpte min.
Jag förutsätter att du har originalhållare.
Jag har Rider 1 men antar att det är samma på Rider 2

Bra köp för övrigt :tummenupp

Det går alldeles utmärkt att koppla den direkt på batteripolerna,dock skulle jag rekommendera att du monterar en säkring så nära batteriets pluspol som möjligt.

Ok, hur ser en sådan säkring ut?
I övrigt har jag ett 12V litet ciggutag som tidigare ägare kopplat in direkt på batteriet men som jag aldrig använt. Bör jag sätta en säkring där med?

Ok, hur ser en sådan säkring ut?
I övrigt har jag ett 12V litet ciggutag som tidigare ägare kopplat in direkt på batteriet men som jag aldrig använt. Bör jag sätta en säkring där med?

Det tycker jag,eftersom du kommer att dra kabarna under tanken,är det bättre att säkringen går än att kabeln brinner om den skulle komma i kläm nånstans.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT