125 turbo?

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Tänkte börja med ett "monster bygge"
Tanken är att försöka vrida ur alla hästar som går ur en 125cc utan att man behöva byta vevstake var tionde meter :D

Någon som har tips få vad för hoj?
4-takt eller 2-takt?

eller om ni har tips på annat som kan vara bra och veta?
Vad för problem man kan få och lösningar till dom?

Tanken är att hålla det under 40 tusen iår (så det blir inga slpitt ny hoj riktigt...)
 
Jag hade nog väntat tills du blev gammal nog och lagt pengarna på en tung mc. Tror tyvärr att du bara skulle kasta pengarna i sjön då du kanske inte kommer få ut detta när du säljer. Men det är ju roligt att experimentera och bygga själv förstås...
 
Jag hade nog väntat tills du blev gammal nog och lagt pengarna på en tung mc. Tror tyvärr att du bara skulle kasta pengarna i sjön då du kanske inte kommer få ut detta när du säljer. Men det är ju roligt att experimentera och bygga själv förstås...

Allting som har med MC att göra är att kasta pengar i sjön.:rolleyes:
VI får nog finna oss i att det tillhör nöjdeskontot. Mao är det helt OK att sätta Turbo på 125 också.
Det går att sätta Turbo på 2-t men det är inte lika beprövat och lämpligt som på en 4-t. Samt att 2-t kan man få ganska bra fart på ändå. På traditionell metod.

Största dilemmat är att hitta på en tillräckligt lite Turbo. Farmför allt på begmarknaden. Större aggregat kan man ju hitta på Konsum om man vill.
30hk kan nog vara en rimlig effekt efter trimningen. Det avgör valet av turbo. Börja Googla och leta efter motorer som har så lite Turbo. Så ska du ha en MC att skruva på delarna på också. Vattenkylning och ett bra smörjsystem som kan förse Turbon med olja också.

Ska finnas en Fiddy här på Forumet, leta på den och läs lite. Förvisso kompressor. Men den kanske beskriver lite svårigheter som måste lösas.

Mats
 
Har för mig att vissa truckar har småa turbon som borde passa!
 
* Tror tyvärr att du bara skulle kasta pengarna i sjön då du kanske inte kommer få ut detta när du säljer* Jag bygger inte för att bli rik, bygger för att det är kul och så kan jag inte vänta tills jag är 18+ :näsblod

Turbon lär jag nog köpa från usa, har fått lite tips om mini turbos men dom är ganska dyra..... Någon som har ett tips får vad för hoj man kan bygga på?:yoparty
 
Det går att sätta Turbo på 2-t men det är inte lika beprövat och lämpligt som på en 4-t. Samt att 2-t kan man få ganska bra fart på ändå. På traditionell metod.

Turbo på 2-T är väldigt beprövat men det gäller då betydligt större motorer förståss.

/R
 
Någon som har ett tips får vad för hoj man kan bygga på?:yoparty

Bygg på en Hyosung Comet 125 :tummenupp
Fräckt med V-twin i 125a:yoparty
Jag har en till salu för övrigt:)
 

Bifogat

  • comet.JPG
    comet.JPG
    90.1 KB · Visningar: 274
Kanske yzf-r 125? fyrtakt, vätskekyld, fyra ventiler = perfekt! plus den har direktinsprutning :tungan

Men den kanske ä lite dyr?
 
Turbo på 2-T är väldigt beprövat men det gäller då betydligt större motorer förståss.

/R

Nja, man kan ju gissa att det är bensinmotorer han vill ha lite kunskap om.
Råoljebrännare som räknar cylindervolym i kubikmeter och tresiffriga varvtal ger inte så mycket, men det är mycket häftigare motorer.
 
Nja, man kan ju gissa att det är bensinmotorer han vill ha lite kunskap om.
Råoljebrännare som räknar cylindervolym i kubikmeter och tresiffriga varvtal ger inte så mycket, men det är mycket häftigare motorer.

Detta har du helt rätt i, men beprövat är det. :D
Kör förresten aldrig uppe på så höga varvtal som tresiffrigt, inte bra att alltid ligga på rödmarkeringen :tummenupp

/R
 
antar att avgasflödet blir bättre med 4-takt om de är en stånka?
 
Allting som har med MC att göra är att kasta pengar i sjön.:rolleyes:
VI får nog finna oss i att det tillhör nöjdeskontot. Mao är det helt OK att sätta Turbo på 125 också.
Det går att sätta Turbo på 2-t men det är inte lika beprövat och lämpligt som på en 4-t. Samt att 2-t kan man få ganska bra fart på ändå. På traditionell metod.

Största dilemmat är att hitta på en tillräckligt lite Turbo. Farmför allt på begmarknaden. Större aggregat kan man ju hitta på Konsum om man vill.
30hk kan nog vara en rimlig effekt efter trimningen. Det avgör valet av turbo. Börja Googla och leta efter motorer som har så lite Turbo. Så ska du ha en MC att skruva på delarna på också. Vattenkylning och ett bra smörjsystem som kan förse Turbon med olja också.

Ska finnas en Fiddy här på Forumet, leta på den och läs lite. Förvisso kompressor. Men den kanske beskriver lite svårigheter som måste lösas.

Mats

Pessimist... 30 hk? Som man har i vilken 2T 125 som helst...

Med riktigt hård stressning och 2Bar i tryck borde man väl kunna klämma någon 4T 125 till 50hk?
 
Pessimist... 30 hk? Som man har i vilken 2T 125 som helst...

Med riktigt hård stressning och 2Bar i tryck borde man väl kunna klämma någon 4T 125 till 50hk?

Pessimist? Jag, jo det kanske jag är :confused:
Kanske beror på att jag är dåligt origenterad bland dom små hojarna.
Rent litereffektmässigt hållar jag med dig.
En vattenkyld motor med modern 4 ventilstopp kanske rent av 2 cylindrig också. Då är det inte omöjligt. Om en sådan lite turbo är gynnsam på 2 Bar laddtryck också.
Men finns det några trevliga sådanna. Vad jag vet/tror så är alla 2 ventilade och encylindriga. Hyosung Comet 125 kanske är en fördel med två cylindrar i alla fall. "yzf-r 125? fyrtakt, vätskekyld, fyra ventiler = perfekt!" Låter ju också som ett bra allternativ. Men finns då här i Sweden? Är det så att dom gör det så är det ju ett bra allternativ.

En CB125 Twin från -74 kanske inte är optimal.

OK då, med rätt hoj och rätt turbo kanske jag kan sträcka mig till 40hk då!!!

Mats
 
Om 40 lax är budgeten, vore det inte coolare att köpa en beggad tusenkubikare för 25 tusen och spara 15 tusen på kontot tills farbror Haffa vill ha en slant. Så kan du portionera ut några gånger till honom från det kontot. Tror du kommer ganska långt på 15 tusen i böter! :yoparty Trimma en 125:a med turbo lär vara lika olagligt som att gasa runt på en liter hoj om du inte har tungt kort! Om denna konstruktion inte är godtagbar, Rock on! :tummenupp
 
(hur gör man "Citat")
***vore det inte coolare att köpa en beggad tusenkubikare för 25 tusen och spara 15 tusen på kontot.***

Det vore coolt med allt över 125cc:yoparty ! Men då har jag en pappa som kommer att "sno" den och sälja den....=(

Men är riktgit sugen på en comet pga ljudet:tungan
Men när man släger på turbon så lär det sluta med "en ny motor" kommer nog bygga om extremt mycket för att allt ska hålla och så.

Men så fort jag har köppt en hoj och börjat bygga så ska jag ta mycket bilder och skriva allt hur jag har gjort för att lyckas och misslyckas :D
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top