125 eller 250?

Pooooontus

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Orion 125cc -10
Tjenare min syrras kompis sa att det e lättare att lära sig köra cross på en 250 än 125 , e det sant?
 
Vilka argument hade han/hon?

Jag kan iofs inte köra cross alls men har svårt att förstå vad som skulle vara lättare med en 250. Tyngre, mer effekt bl a.
 
ja skulle tro att en 250 har ganska mycket snällare rigister ... tror att en nybörjare kör mycket fortare på en 250 än en 125a enbart för att man inte måste ligga uppe i så högtvarv hela tiden ... å andra sida kan nog ett proffs åka ganska snabbt på en 125a

för nybörjare skulle ja vilja tro att en 250 fyrtakt är de lättaste och köra
 
Det handlar väl mer om tvåtakt gentemot fyrtakt. Tvåtakt har väl ofta en ojämnare effektkurva som kanske gör körningen något besvärligare, vad vet jag...
 
men även en 2 takt 250 har mycket mer botten än en 125a ... en 500 har ju läskigt mycket botten har jag förstått ( inte kört en sån sj ) men vet att 250 har ganska mycket botten den med men en effekt puckel dock ej lika extrem som 125an ... en 250 fyrtakt känner man inte någon puckel mao väldigt snäll
 
Verkar komma många inlägg om att syrrans kompis vet mycket :krama

Man måste lyssna på alla, och det är delvis rätt.


Om du har börjat köra bil (körkort eller övningsköra spelar ingen roll) och jämför automat mot manuell så är automat i första läget enklare. Du trycker på en pedal för framåt och en för stopp. Enkelt.

Men vill du gå vidare och börja köra tex bana eller på gränsen så kommer snart begränsningarna att köra med automatlåda att visa sig och har du inte lärt dig köra manuell så går du tillbaka flera steg på läroplanen.


En 125 cross kräver en del av föraren, mest känsla att hitta rätt växel och varvtal för att kommer du in på fel växel händer ingenting och hojen dör. Men om du gör rätt blir du belönad och det är en lätt hoj att ändra riktning eller byta spår med.

En 250 cross är tyngre, har bättre register och mer kraft över hela registret. Du kör oftast lite latare, utnytttjar inte hojen så bra som du borde göra men det känns enklare.

En 500 cross är bland det elakaste du hittar, känns väldigt snäll i första läget. Du åker på låga varvtal och hur du än vrider på gasen bara sticker hojen iväg. Men vid något tillfälle kommer saker bli fel, och du kommer bli slängd långt upp i luften då du inte är beredd på hur elakt den svarar.
En 125a i detta fallet hade du bara klämt fast mellan benen och vridit på gasen mer :tummenupp

Nu på hösten har många crossfirmor provkörningar av nya modellerna på lite crossbanor runtomkring landet. Prova att leta upp en bana/provkörning inom räckhåll och prova lite olika storlekar så kan du snabbt själv bilda en uppfattning vad du tycker känns rätt för dig.

Personligen tycker jag att om du lär dig köra mindre hojar snabbt är det enkelt att gå vidare i steg, börjar du med stor är det svårt att sedan gå tillbaka
 
Hur hög är sitthöjden på 125cc och 250cc? Kvalitets hojar som typ honda och yamaha då inge kina :P
 
Hur hög är sitthöjden på 125cc och 250cc? Kvalitets hojar som typ honda och yamaha då inge kina :P

Fy fan vad bra sagt Rolle Rotax!!! Så, kanske en 250 är lättare att lära sig att åka på, men är man ute och åker med en 250 så går det väldigt illa nångång. Har man en 125 däremot, så lär man sig att _köra_ motorcykel, och blir säkrare. Man kanske får kicka igång den lite mer, men man lär sig rätt från början.

Annars brukar det inte vara någon skillnad i sitthöjd...dom är alla höga som as.
På honda's hemsida finns alla uppgifter på mått, och även på cyklar som är lite äldre. Annars hittar du lätt mått på bikez.com
 
Last edited:
Om du ska köpa begagnat så skulle jag koncentrera mig på att hitta en cross i bra skick. Dvs vara öppen för både 125 och 250 och låta skicket avgöra.

Det är så jäkla lätt att handla en sönderskruvad rishög när det gäller beggade crossar. I synnerhet om det är skolungdomar med lite pengar som säljer.

En 250 kan ofta (i synnerhet om den använts till enduro) vara lite mindre sliten i motorn än en 125:a eftersom en 250 ofta gått mer på delgas och växlats mindre än en 125:a. Men som sagt, hellre en fräsch 125.a än en sönderskruvad eller slut 250.

Köper du fel hoj så åker du lätt på att renovera gaffel, bakfjädring, fjädringslänkage, sving-, styr- och hjullager och drev och kedja osv. När allt detta är klart har du bränt minst 5000-10 000:- och tror att du äntligen kan börja åka. Då visar det sig att motorn spottar ur växlar och att det skramlar från vevhus och cylinder... Dags att punga ut 10 000:- till.

Just lagringar tar ofta slut väldigt fort på crossar pga av att lera och vatten tar sig in. Dels från leran men också pga av närgånget trycktvättande. Lagren rostar ihop och skär. Så det är viktigt att ta isär och rengöra och smörja ofta, vilket inte alla gör.

Försök ta med ngn som ägt/kört/mekat cross när du ska ut och titta på hojar. Finns så mycket sprayburksrenoverade rishögar som glänser av siliconspray men som är heeeelt slut överallt invändigt.
 
Last edited:
Tjena tjena, jag har ägt både 125:or och 250-4t och 250-2t...
Iaf, 250 4t är enkel att köra ja.. men det gör att det blir tråkigt efter ett antal rundor på banan... 125:or är ättriga och roliga att köra! Men min åsikt är att 250 2t är perfekta crossen eftersom den har både botten och 125:ans lekfullhet :D Men viktigaste är precis som Jörgen säger att skicket på crossen är viktigare än allt annat... Jag har köpt några riktiga skit-crossar och de är fan inte kul :P Och när du köper... kolla inte på plasten utan metallen!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top