1200-mils service i Malmö??

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Då börjar det bli dags för 1200-milsservicen.

Finns det någon här inne på detta eminenta forum som kan rekomendera någon bra verkstad i Malmö med omnejd som har humana priser.
Har inte lust att betala en förmögenhet bara för att få en tramsig stämpel i boken bara för att garantin ska gälla.

Tacksam för tips!

/Bissmark

Hade samma dilemma som du i somras, men kom fram till att då garantin gått ut och att jag ville lära mig meka med hoj så gjorde jag det själv. Det var inte så svårt förutom det att jag har en 1½ årig terrorist därhemma som fullkomligt älskar att sno pappas skruvar och lägga lite varstans :arsele

Mina 2 cent

bissmark skrev:

Finns det någon här inne på detta eminenta forum som kan rekomendera någon bra verkstad i Malmö med omnejd som har humana priser.
Har inte lust att betala en förmögenhet bara för att få en tramsig stämpel i boken bara för att garantin ska gälla.

Tacksam för tips!

/Bissmark

Köp en Haynes och försök själv. Det mesta är tämligen simpelt då man har en bok med steg för steg instruktioner.
Kolla vad som ingår i servicen

Nedan förslag på vad som är rimligt

*Ventilspel
*olja+filter
*kamkedjesträckarens funktion (kanske lite överilat men heldre safe än sorry)

*byte av bromsvätska samt kylarvätska

I övrigt bara kontroll av slitage på drivpaket bromsar däck och dyl.....

Malmö Mc-service på krusegatan (reception inne på Ducati Malmö) brukar göra ett mycket bra jobb. Priserna är nog normala. Lindstrands går också bra. Kolla om priset skiljer.

bissmark skrev:

Tacksam för tips!

/Bissmark

Lillemans tycker jag har varit bra, men humana priser vet i fan...

Last edited:
1200 mila service på din blade tar 2.1h enligt honda sen är det bara olja och filter som ska till.
på¨2.1h ska man hinna kolla bränsleledningar så dom ligger rätt och inte läcker eller är sprukna, gas reglage och wire så det går lätt och smidigt (eventuelt smörja), kyl vätske nivå, kyl system från läckage, tändstift kontrol slitage och förbränning, byte olja och filter, kolla tomgång, kedjespel, bromsvätska (byte vart annat år), bromsbelägg slitage, bromsslangar så dem ligger som dom ska och inte är sprukna eller svettas eller dylikt, kolla kopplings spelet på handtaget, smörj sidostödet, kolla så fjädrings komponenterna går fint och inte läcker, efter dra hjulbultar motorfästen bromsfästen och dylikt, kontrollera hjullager, kolla mönster djup i däcken och så det inte sitter nått i däcken (typ glas eller spik), kolla styrlager. sen e det bara att tvätta av hojen och prova köra....

så nu har du 2.1 timme på dej så det e bara att sätta igång.... /Anders på Lindströmsmotor (malmö) :tummenupp

rookie skrev:
Jag fick DÅLIGT intryck av Lindströms iallafall...Lillemans tycker jag har varit bra, men humana priser vet i fan...

skicka gärna ett PM till mej för jag vill hemskt gärna veta vad som inte stämde? / Anders

conno skrev:
1200 mila service på din blade tar 2.1h enligt honda sen är det bara olja och filter som ska till.
på¨2.1h ska man hinna...
så nu har du 2.1 timme på dej så det e bara att sätta igång.... /Anders på Lindströmsmotor (malmö) :tummenupp

Det innbär att då skulle man i princip kunna strunta i att lämna in hojen på service och göra den själv. Har för tillfället 3,5-4 år kvar på garantin, så man är ju lite kluven. De mindre servicarna som kontroller av div glapp, olje-/filterbyten och efterdragning av bultar borde tillverkarna släppa till ägarna.
Känns sunkigt att betala för så simpla saker. Och de har ju vett att ta betalt också. Kanske bara lämna in när det är dags för ventiljustering och fuggsynk...

bissmark skrev:
Det innbär att då skulle man i princip kunna strunta i att lämna in hojen på service och göra den själv. Har för tillfället 3,5-4 år kvar på garantin, så man är ju lite kluven. De mindre servicarna som kontroller av div glapp, olje-/filterbyten och efterdragning av bultar borde tillverkarna släppa till ägarna.
Känns sunkigt att betala för så simpla saker. Och de har ju vett att ta betalt också. Kanske bara lämna in när det är dags för ventiljustering och fuggsynk...

Det står att man måste serva hojen hos en auktoriserad verkstad, åtminstone i min servicebok. Sen om en handlare kan fixa att det ser ut som om hojen vore servad hos en auktoriserad handlare är en annan sak. Gissar att det inte är speciellt svårt att mygla med papper på servicarna(för handlarna).

Själv gav jag fan i garantin(har 2 år kvar) och servade hojen själv. Visst det är en risk man tar. Men jag tror inte Honda hade gett garantin om de hade räknat med att 50% av hojarna kommer in på garantirep...

Jag får hoppas att om det händer något med hojen så kostar det mindre än vad jag hade pröjsat i arbetskostnad åt verkstaden.

bissmark skrev:

Tacksam för tips!

/Bissmark
Ring Mitonga Racing! Kompetenta, humana priser och framförallt klanderfri serviceanda.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...