120/70 vs 120/60

RudisA

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Hoj
R6 2006
Tjabba

Jag fick en fundering när jag skulle beställa nya däck. Vad är skillnaden att ha 120/70 vs 120/60 fram?

Tack på förhand

Egna noteringar:
Med ett 60-profil fram blir cykeln lägre, nervösare, mer lättsvängd, något mindre anläggningsyta, och får lättare att slå sönder fälgen i djupa potthål.

Nu var det ett par år sedan jag skiftade från just 60 till 70 profil. Eftersom det gjordes mellan två säsonger låter jag andra svara för de faktiska körintrycken. Jag skiftade främst för att däckfabrikanten inte hade tagit fram framdäck i originalprofil som hojen levererades med. Tror att allt fler tillverkare (hoj såväl som däck) har frångått 120/60. Man har fler däckalternativ med 120/70 än 120/60 sist jag tittade efter.

Enkelt beskrivet är den ena höjden 70% av bredden 120 å den andra 60%....

Jag bytte från 70- till 60-profil för några år sedan.
Hojen blev mer snabbstyrd och föll lättare föll in i kurvan.
Det krävde några mil för att vänja sig vid men jag har fortsatt med 60-profilsdäck sedan dess.

Egna noteringar:
Med ett 60-profil fram blir cykeln lägre, nervösare, mer lättsvängd, något mindre anläggningsyta, och får lättare att slå sönder fälgen i djupa potthål.

Mer lättsvängd lär den ju knappast bli med 60 eftersom du har en plattare profil. Och anläggningsytan rakt fram bör bli större, däremot inte när du lutar hojen.

Back