1199 Panigale R Superleggera

Snabbgasen

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph Daytona 955i
171Kg och 220 kusar! :Bugar

Man kommer köra ihjäl sig DiREcKt!11!! :3freak
 
Bike förnekar sig inte. "Likt BMW HP4 är kåporna av kolfiber och i form av konkurrens är det den modell som ligger närmast Panigale R Superleggera". Jo tjena...En HP4 kommer att kännas lika exklusiv som en Volvo V70 i jämförelse med detta monster...

Sedan kan man undra när journalisterna ska lära sig att det heter TITAN på svenska och titanium på engelska.
 
Fast lite rätt har dom väll ändå när dom skriver "i form av konkurrens är det den modell som ligger närmast Panigale R Superleggera"? Det måste väll ändå vara HP4:an Ducati siktat på när dom beslutat att marknadsföra denna värsting-super-deluxe hoj? Jag tvivlar på att det är R1/GSXR/ZX10/CBR som fått Ducati att "go all in" på detta vis.
 
Fast lite rätt har dom väll ändå när dom skriver "i form av konkurrens är det den modell som ligger närmast Panigale R Superleggera"? Det måste väll ändå vara HP4:an Ducati siktat på när dom beslutat att marknadsföra denna värsting-super-deluxe hoj? Jag tvivlar på att det är R1/GSXR/ZX10/CBR som fått Ducati att "go all in" på detta vis.

Ryktet som cirkulerade i somras var att de skulle lansera en ny version för homologering i WSBK eftersom nuvarande R:en varit en katastrof med Ducati WSBK-mått mätt och att de kanske måste ändra grejer man inte får ändra på utan måste homologera en ny hoj för det.

Känns som att man sneglat några mil västerut mot Maranello när det gäller inspiration för hur man säljer exklusiva fordon i begränsad upplaga.
 
Last edited:
Fast lite rätt har dom väll ändå när dom skriver "i form av konkurrens är det den modell som ligger närmast Panigale R Superleggera"? Det måste väll ändå vara HP4:an Ducati siktat på när dom beslutat att marknadsföra denna värsting-super-deluxe hoj? Jag tvivlar på att det är R1/GSXR/ZX10/CBR som fått Ducati att "go all in" på detta vis.

Ducati har ju redan två hojar (Panigale S och Panigale R) med lika hög samt lite högre spec än HP4, så jag tvivlar på att de ens funderat på HP4 då de konstruerat denna hoj. Denna hoj kan väl närmast jämföras med deras egen Desmosedici. Den kommer ju inte ens att tillverkas i lika många exemplar som Desmosedici vilket antyder att den inte heller konstruerats för privatracing då den inte kan homologiseras för Superstock.
 
Har även diskuterats att dom senare R-modellerna(1198/1199) inte alls är lika extrema jämfört med standard och S som tidigare. Säkert inte ducatis skäl till att göra denna men likväl en tydlig höjd ribba jämfört med alla andra modeller ergo ökad exklusivitet.
 
Har även diskuterats att dom senare R-modellerna(1198/1199) inte alls är lika extrema jämfört med standard och S som tidigare. Säkert inte ducatis skäl till att göra denna men likväl en tydlig höjd ribba jämfört med alla andra modeller ergo ökad exklusivitet.

Fast 1098/1198R var väl en specialare i samma anda som 999R/996R/916SPS?

Den hade ju värre fjädring, motor med mer effekt och en del godsaker samt världens första prestandainriktade TC på en hoj som allmänheten, om än en liten del, kunde köpa?

Det är klart, när vanliga 1198:an kom tappade ju R:en rätt mycket av sitt effektövertag men chassit hade den ju kvar.
 
Last edited:
När den "vanliga" 1198:an kom så var ändå R:en ganska mycket kraftigare. Hade en hel del extra i motorn.

Men det stämmer det ni säger att 1098R/1198R var den sista "riktiga" r modellen som hade stora skillnader.

Nu har R:en ett helsystem, titanstakar, annan drevning och kanske lite kolfiber. Ganska fattigt.

1098R:en var dock dyrare jämfört med standardmodellerna än vad 1199R är jämfört med standard panigalen.
 
Fast 1098/1198R var väl en specialare i samma anda som 999R/996R/916SPS?

Den hade ju värre fjädring, motor med mer effekt och en del godsaker samt världens första prestandainriktade TC på en hoj som allmänheten, om än en liten del, kunde köpa?

Det är klart, när vanliga 1198:an kom tappade ju R:en rätt mycket av sitt effektövertag men chassit hade den ju kvar.

Är ingen "ducatist" men de du nämner först var iaf i den diskussion jag följde ansedda som väldigt mkt värre än sina standard bröder. Visst har R modellen alltid en häftig spec men idag ligger väl även ribban för standardhojarnas utrustning högt.
 
När den "vanliga" 1198:an kom så var ändå R:en ganska mycket kraftigare. Hade en hel del extra i motorn.

Men det stämmer det ni säger att 1098R/1198R var den sista "riktiga" r modellen som hade stora skillnader.

Nu har R:en ett helsystem, titanstakar, annan drevning och kanske lite kolfiber. Ganska fattigt.

1098R:en var dock dyrare jämfört med standardmodellerna än vad 1199R är jämfört med standard panigalen.

Å andra sidan såg jag att Akrapovics helsystem till Panigale kostar £3 300 och ger enligt Akrapovic 8hk mer toppeffekt så Panigale R:en förefaller ju vara ett fynd med så litet påslag :)

Är ingen "ducatist" men de du nämner först var iaf i den diskussion jag följde ansedda som väldigt mkt värre än sina standard bröder. Visst har R modellen alltid en häftig spec men idag ligger väl även ribban för standardhojarnas utrustning högt.

Det det där tror jag det ligger mycket i, när standardmodellen har, enligt egen uppgift, 195hk och så mycket godis som den har finns det ju bara så mycket mer man kan göra inom rimliga pengar.
 
Ducati placerar som Titanic...???

Det började som en skakning på nedre däck...
 
Det verkar bli alldeles för trångt mellan framhjul och kylare för att man ska kunna få dit en turbo.:hihi
 
:) personligen tror jag att en stor anledning till att ducati släpper
denna raket är : Audi...
Dom har inte köpt Ducati för skojs skull
I slutändan handlar det om att vara rädd om varumärket och det
kan tyskarna nog bättre än de flesta.:)

Undrar vad den kommer gå loss på ?
 
200hk enligt rubriken, över 200 enligt texten.

Liten besvikelse om det är med racekittet som verkar bestå av ett helsystem eftersom det bara är 5hk mer än vanliga Panigalen och R:en. I alla fall på papperet, jag tror aldrig produktionshojarna kom upp i riktigt 195 kusar? Verkar som att R:en låg några hästar efter HP4:an och den har 193hk enligt BMW.

http://blog.motorcycle.com/2013/10/...ggera-boasts-200-hp-sub-400-pound-wet-weight/

Verkar som att det är över 200hk utan helsystemet, +5hk ytterligare med.

$70 000, en R kostar $30K.
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top