110- VS. 120bredd på framdäck, skillnader?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
På vilket sätt förändrar man motorcyckelns uppförande genom att köra 110 i fram mot 600/1000cc standard med 120?
Fördelar kontra nackdelar?

Eftersom jag är så jävla gammal minns jag när Jimmy Lindström fick ett 110-däck fram på sin GSX-R600 nån gång i slutet på 90-talet. Det funkade... inte. Han vurpade. Iofs hade han säkert vurpat ändå, eftersom han alltid hade så jävla bråttom.

Jag är av uppfattningen att nackdelarna är många fler än fördelarna om det ens skulle finnas några. Don't do it.

Det känns som att det blir en väldigt konstig profil om man använder ett drygt 8% smalare däck på samma fälg. Jag håller med Mattias, don't do it. Om du inte tänkt köra dragracing möjligen :)

Nackdelarna borde väl rimligen vara mindre gummi i backen vid nerlägg pga plattare profil på samma fälg, samt att det är svårare att få tag på?

Sent from my U20i using Tapatalk

Nackdelarna borde väl rimligen vara mindre gummi i backen vid nerlägg pga plattare profil på samma fälg, samt att det är svårare att få tag på?

Sent from my U20i using Tapatalk

Samma nackdelar som jag kommit fram till. Men vad finns det för fördelar? Jag har ett Dunlop KR106 som jag "fick på köpet" men jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha 110? Nån anledning måste det ju finnas till att Dunlop tillverkar dom? För övrigt kommer jag aldrig köra på däcket men blev lite nyfiken till dimensionen.

Även sett folk som kör 180/55 i bak på 5,5" & 1000cc, varför gör man det? Vilken fördel försöker man nyttja?

Det känns som att det blir en väldigt konstig profil om man använder ett drygt 8% smalare däck på samma fälg. Jag håller med Mattias, don't do it. Om du inte tänkt köra dragracing möjligen :)

Åh andra sidan så rekommenderas det från däckstillverkare att ett specifikt däck vid montage på en literhoj ska ha 3.25 till 3.5" bred framfälg men för lättare hojar ska framfälgen vara 3.75" bred

Hur många pjomille blir det?

På 80-talet var 16" jättemodernt och satt bla på tidigare fireblades där det ansågs kass och alla byggde om till 17". Idag går man inom racing från 17" till 16,5" och 16". Snart får vi säkert se de klassiska 18" däcken igen.....

Dunlop har många egensinniga dimensioner som fungerar fantastiskt bra. Titta bla på deras balongdäck bak, 195/65 och 205/80 är något man med klassisk SH retorik skall ha som korvmojjsposör då 180 ger sååå mycket mer lättsvängd cykel....

Last edited:
Lånar tråden lite...
hur går det att använda en 3" fram fälg till ett 120 däck?

...
Dunlop har många egensinniga dimensioner som fungerar fantastiskt bra. Titta bla på deras balongdäck bak, 195/65 och 205/80 är något man med klassisk SH retorik skall ha som korvmojjsposör då 180 ger sååå mycket mer lättsvängd cykel....

Moto2 kör Dunlop med 195/75. I CEV-Moto2 har Michelin 205/75. Så riktiga balonger på små 600cc.
img_7327.jpg

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...