110 70 17 istället för 120 70 17, funkar det?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har ett Metzeler liggandes, originalstorleken är 120 70 17, men det här däcket är 110 70 17.

Funkar det?

Jag tror (eftersom det är söndag tillåter jag mig det)
att skillnaden på hojen mellan 110 70 17 och 120 70 17 är mindre
än mellan ett lågpris 120 70 17 och ett Dunlop Sportsmart 120 70 17 eller annat toppdäck.
För detta
"skillnaden mellan lågpris fram och toppdäck fram i samma dimension"
har jag själv upplevt
med toppdäck och bromsning med lätt nedlägg i kurva, det känns när framhjulet börjar glida, lätta lite på bromsen, däcket slutar glida.
med lågpris och bromsning med lätt nedlägg i kurva, framhjulet bara släpper utan varning, bara släppa bromsen direkt för att få fäste. Läskigt. Efter det bromsade jag aldrig mer med nedlägg och det framdäcket.

Om min logik håller borde däcket bli lite mer "utdraget" i sidled, vilket innebär att det blir lite rundare. Är det rätt tänkt?

Allt är nog iofs bättre än det som sitter på, för där är corden framme, upptäcket det idag... :näsblod

Last edited:
Din fälgbredd avgör en hel del om 110 däcket kommer bli ok eller helt fel.

3,5" bredd lirar dåligt med 110 däcket.

Om min logik håller borde däcket bli lite mer "utdraget" i sidled, vilket innebär att det blir lite rundare. Är det rätt tänkt?

Allt är nog iofs bättre än det som sitter på, för där är corden framme, upptäcket det idag... :näsblod

eftersom det blir utdraget blir det mer "platt" än 120 70 17 men jag tror du kan köra på det och det borde fungera, men har du ett liggandes så är det ju bara prova, är du inte nöjd så är det ju bara kränga av:)

Det funkar. Jag har själv gjort så, inga problem. Din teori är korrekt - det blir en något flackare profil ("rundning") men med den lilla diffen mellan storlekarna blir det knappt märkbart.

Om jag nu inte "har otur när jag tänker" och det måttliga jag lärt mig så:
Höjden på däcket blir mindre med ett 110 däck och samma % (70-profil) och därmed blir även omkretsen på hjulet mindre. Framhjulet kommer att snurra fler varav än bakhjulet. Har du hastighetsmätning på framhjulet kommer 110-däcket att visa lite lägre hastighet än vad du egentligen kör. Hur mycket det blir kan man räkna ut men nu skall jag åter jobba.

Är däcket ett "backelit" från 2002 skulle jag kasta det eller testa o gör "stoppstreck".

Höjden på däcket blir mindre med ett 110 däck och samma % (70-profil) och därmed blir även omkretsen på hjulet mindre. Framhjulet kommer att snurra fler varav än bakhjulet. Har du hastighetsmätning på framhjulet kommer 110-däcket att visa lite lägre hastighet än vad du egentligen kör. Hur mycket det blir kan man räkna ut men nu skall jag åter jobba.

Är däcket ett "backelit" från 2002 skulle jag kasta det eller testa o gör "stoppstreck".

Är det ett nytt däck som förvarats rätt (hyfsat svalt, mörkt - i garage helt enkelt), så är det absolut ingen fara om det är från 2002.

Snurrar framdäcket fler varv så kommer mätaren visa HÖGRE hastighet än innan.

Spontant tycker jag att ett 110 däck blir lite smalt på en 1100. Har du otur får du instabilitet i högre hastigheter. Jag hade en Sukka 750 tidigare där orginal var 110 och det var inte stabilt. Bytte till 120 och det funkade klockrent.

Snurrar framdäcket fler varv så kommer mätaren visa HÖGRE hastighet än innan.

Vad dum jag känner mig nu!
Jag skrev nästan rätt men det skulle stått "...visar högre hastighet..."
(Man börinte surfa när man jobbar och innan lunchen när man är hungrig.)

Det blev skitbra, allt var bättre än det slitna däcket jag hade, kändes faktiskt som en helt annan hoj, mjuka fina kurvtagningar med ett grymt fäste. Satt ett mycket slitet Avon på innan...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka