10W50 ok med 10W60?

petlo

---------
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
zx10 -88
med risk att få en miljard "sök på oljetrådarna"-svar gör jag iaf ett försök.
jag har läst och greppat en hel del av all oljekunskap som finns här på forumet, men en sak förstår jag inte...

i instruktionsboken står det:
Oil type:API grade SE or SF (minimum)
Oil viscosity: SAE 10W/40, 10W50, 20W40 or 20W50

betyder det att jag kan använda 10W60?

/p

petlo skrev:
med risk att få en miljard "sök på oljetrådarna"-svar gör jag iaf ett försök.
jag har läst och greppat en hel del av all oljekunskap som finns här på forumet, men en sak förstår jag inte...

i instruktionsboken står det:
Oil type:API grade SE or SF (minimum)
Oil viscosity: SAE 10W/40, 10W50, 20W40 or 20W50

betyder det att jag kan använda 10W60?

/p

Superkort svar: JA.

Men...

Visst kan det vara bra med en lite tjockare olja om:

- Det hettar till. D.v.s det skall köras bana, eller annat rejs med max kraftuttag mest hela tiden.
- Om man har stora lagerspel och tappar oljetryck då motorn blir riktigt genomvarm. (brukar yttra sig som en blinkande oljelampa på tomgång)

Då ska man oxå veta:

- Tjock olja suger fett med häst. Motorn blir svårare att dra runt och kraftförlusterna mäts i hästkrafter gentemot mera tunnflytande oljor.
- Strömningsförlusterna är avsevärda i genomlupen oljevolym i lagrena, och den näst viktigaste uppgiften för oljan - Att kyla - blir här nedsatt rejält.
Högt tryck innebär inte alls med automatik högt flöde. Nästan tvärtom i ett givet system. Tänk dig kallt fett i oljekanalerna: Pumpen kan nästan spränga motorn utan att det för denskull är något som helst flöde i de perifera delarna såsom kamaxelmekanismen, och till del växellådan.

Dr.Bike skrev:

Men...

- Det hettar till. D.v.s det skall köras bana, eller annat rejs med max kraftuttag mest hela tiden.
- Om man har stora lagerspel och tappar oljetryck då motorn blir riktigt genomvarm. (brukar yttra sig som en blinkande oljelampa på tomgång)

Då ska man oxå veta:

- Tjock olja suger fett med häst. Motorn blir svårare att dra runt och kraftförlusterna mäts i hästkrafter gentemot mera tunnflytande oljor.
- Strömningsförlusterna är avsevärda i genomlupen oljevolym i lagrena, och den näst viktigaste uppgiften för oljan - Att kyla - blir här nedsatt rejält.
Högt tryck innebär inte alls med automatik högt flöde. Nästan tvärtom i ett givet system. Tänk dig kallt fett i oljekanalerna: Pumpen kan nästan spränga motorn utan att det för denskull är något som helst flöde i de perifera delarna såsom kamaxelmekanismen, och till del växellådan.

Jag håller med Dr Bike, så när som hans korta svar: JA.
Jag säger: Nej

Kör du under normala svenska förhållande, att Motorn är Normalt sliten och att du vill att motorn ska ha en så normal framtid som möjligt. SÅ är det bättre att lita på bokens rekomendationer. Pga dom faktorer som Dr Bike radade upp.

Men det är ju fortfarande en 10W altså samma kallstartegenskaper som en 10W40 fast bättre när den går riktigt varm.... rätta mig om jag har fel. :va

Dr.Bike skrev:

Men...

Då ska man oxå veta:

Superbike Roger skrev:
Men det är ju fortfarande en 10W altså samma kallstartegenskaper som en 10W40 fast bättre när den går riktigt varm.... rätta mig om jag har fel. :va

Helt riktigt, men jag ville inte bråka. Jag anade att den kommentaren skulle komma, och JA det är HELT rätt. Men Mats757 har rätt han med.
Det FINNS argument för nej.
Men jag tyckte inte att de argumenten var så överväldigande att de vägde mer än ja. JUST pga den nedre viskositeten 10w.
Sen delar jag hans nej i en rad andra aspekter, och det var vi ju redan överens om, och det var ju de punkter jag radade upp! :-)

Du ser! Ju mer man vet, ju mindre vet man!

När både JA och NEJ kan vara rätt svar på samma fråga :lol Humor ta mig :cdevil

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...