10% lutning?

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
08 Yamaha FZ1
Branta backar brukar få sin lutning angiven i procent.
Procent i förhållande till vad?

Den där linjeförskjutningen är inte att leka med. Som tur är har lilla svarta läge C med strypt effekt. Annars dör man. DireCkt.

Den där linjeförskjutningen är inte att leka med. Som tur är har lilla svarta läge C med strypt effekt. Annars dör man. DireCkt.

Med uppfälda fotpinnar och dubbla skinnställ får man nog använda sig av L√(d^2 - i^2) - L√(d^2 - i^2)

Bah, positiva heltal ger ju bara halva sanningen. Imaginärdelen då? Va! Den inbillade lutingen är minst lika stor.

Har för mig att en handikapp anpassad backe ligger på max 7% fall (lr 5). Vilket kanske borde vara att 1 meter sträcka har ett fall på ena sidan av 7cm. Borde kunna det här men kan bara säga att jag tror att det var så vi kollade.

Last edited:
Varningsmärke? Jag trodde det var en upplysning om att ett backkrön närmar sig så att man hinner växla ner och ge allt som går för att kunna flyga så långt som möjligt.
Jag minns det tydligt från lastbilsutbildningen då trafikläraren sa "glöm inte att växla ner i god tid"....

En lutning på 10% eller mer identifieras lättast på att det är där alla polska lastbilschaufförer blir ståendes så snart det är mer än två snöflingor på vägbanan.

Nu har jag inte varit reggad så länge här, men du kanske skulle kunna prova med att borra?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti