återanvända toppapackling?

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Suzuki
Jag har precis skruvat ihop hojen efter en liten renovering, nya packningar o så men när jag va ute o testkörde den läckte det lite lite kylarvatten från toppen.
Ny packning till toppen då.

så efterdrog jag bultarna och smack.. den ena gick av så jag va tvungen o lyfta toppen igen och byta bult.

Skulle jag kunna återanvända den packningen? den har suttit på men ändå?

Beror på packningsmaterialet och din budget... Jag hade bytt den då ett motorras pga vattenläckage är dyrt. Ett alternativ är att skita i det och ha stenkoll på nivån i kylaren .....

Åtdragningsmomentet i servicemanulen står inte där för att det är oviktigt. En för hårt draget topplock slår sig och kan börja läcka - liväl som ett för löst draget också kan läcka.

När du återanvänder en toppackning ska du använda ett VÄLDIGT tunt lager RTV silikon-packning (typ Biltemas svarta som tål 250 grader) på båda sidor om packningen och låta det härda över natten (det härdar av luftens fuktighet). Använd RTV endast kring vattenkanalerna. Tätningen mot cylinderfodret/cylinderväggen ska vara helt metallblank.

jag kan tänka mig att den går att använda eftersom du inte har efterdratt topplocket eller kört nån sträcka med det. har själv gjort så på min NS.. funkade fint.
Men andersbrink verkar ju kunna sin sak. Sen vet jag inte hur petigt det är med våra "perfektbalancerade" motorer. :hihi

Precis exakt det packningsmedlet. Funkar fint - i LITEN mängd.

Speciellt kopparpackningar kan man återanvända - om den sätts tillbaks precis likadant som den satt tidigare. Du behöver inte hetta upp den för att mjuka upp den ens. Men finns det däremot inga styrningar som håller det fixerad är det bara att använda en ny kopparpackning. Däremot fjäderstålspackningar kan du använda hur många gånger som helst - tills de går sönder. När den väl går sönder, oftast genom att den bränns upp, är det dags att plana både cylle och topplock några tusendelar.

Som sagt, korrekt åtdragningsmoment är det som gör att packningen håller tätt. Drar man för hårt flexar toppen och den läcker. För löst och packningen deformeras inte korrekt.

tmp skrev:
Menar du den här?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=823&iItemId=19564

Hur många gånger (ungefär) törs man återanvända en toppackning?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti