är mörkt strålkastarglas godkänt i bes.?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag håller på och försöker få min hoj godkänd till besiktningen, och det verkar fan inte va en enda grej som är godkänd på min hoj.
nu undrar jag om man får ha mörkt strålkastarglas på framlyset?
om det inte är ok, kan man då åka till besiktningen utan något glas framför lyktorna överhuvudtaget? godkänner dom det eller måste man ha något skyddsglas framför lysena?

Det är såklart inte godkänt med något som försämrar ljuset. Är det inte en plastskiva som sitter framför framljusen, om nån skulle ha tonat glasen på insatserna så är denne dummare än tillåtet.

jo det är ju en plastskiva som sitter framför lysena. men orginal så ska det väl sitta en genomskinlig plastskiva framför lysena. tror du att jag tar mig igenom besiktningen bara genom att skruva bort skivan och köra med lysena "oskyddade" ? det kan väl inte finnas några krav på att jag måste ha skydd för mina framlyktor, även om det sitter det orginal.

jag tror att någon tidigare ägare till min hoj har varit en riktig posör för det finns fan inte en grej på hojen som är orginal.

Kan ju vara många ägare som har ändrat lite var, så gamla hojar dom din brukar vara pillade ganska mycket genom åren..

Plastskiva utanför strålkastarna misstänker jag att det inte skall sitta! original är det nog bara glasen... kolla på bilder så får du se!

//jaG

bmwjohan skrev:
jo det är ju en plastskiva som sitter framför lysena. men orginal så ska det väl sitta en genomskinlig plastskiva framför lysena. tror du att jag tar mig igenom besiktningen bara genom att skruva bort skivan och köra med lysena "oskyddade" ? det kan väl inte finnas några krav på att jag måste ha skydd för mina framlyktor, även om det sitter det orginal.

jag tror att någon tidigare ägare till min hoj har varit en riktig posör för det finns fan inte en grej på hojen som är orginal.

Plasten framför ljusen kom 91 på 750 och 1100, din (och min) front ser ut som en Golf 1-2 om du förstår vad jag menar. Det som sitter på din är tillbehör för att man ska se het ut vid korvkiosken.

ja nu har jag besiktigat gammelgixxern och den gick igenom utan anmärkning :tummenupp
så nu är det bara att åka in i garaget igen och skruva dit alla olagliga grejer :D

Jag lånar tråden lite....
Vilka är era erfarenheter av besiktning med icke-godkända miniblinkers utan reflektorer? Någon som har blivit hackad på för det?

PacMan skrev:
Jag lånar tråden lite....
Vilka är era erfarenheter av besiktning med icke-godkända miniblinkers utan reflektorer? Någon som har blivit hackad på för det?

jag har ju inte några såna men jag besiktade i alla fall idag med väääääldigt små blinkers. mina är som en halv tändsticksask ungefär. besiktningsmannen sa ingenting om det.
det enda han sa var "jasså, du har skruvat på orginalsystemet dagen till ära" ha ha :D

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien