är Jag Lurad Eller Går De Få Hel Och Halvljus Till En H1-lampa Som Påstods Av Säljarn

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Är jag lurad eller går de få hel och halvljus till en H1-lampa som påtods av säljarn

Hej håller på att bygga om en hoj och sitter i skiten.
Beställt JoddII-lampor på BIKESHOP.SE.
Lamporna är två separata lampor.

http://www.bikeshop.se/

Det står att det finns hel och halv i dom på deras hemsida.
Fick hem dom testade dom i dag och fick bara heljus på dom.
Öppnade och tog ut lampan och det va en H1 lampa 12V 55W i den.
Ringde dom men dom är på tjänsteresa i 14 dagar.
Jag behöver veta om det finns någon lösning snarast på att få hel och halvljus på dom på nått sätt. Annars lär jag lägga ner mitt projekt som jag börjat med framkåpan och hitta på nått helt annat.
Så finns det nån vänlig själ som vet om det går att lösa eller om det absolut inte går att lösa så blir jag jättetacksam för svar.

Om inte så är ju BIKESHOP rena blufffirman som jag aldrig kommer hansla i igen
 
Last edited:
Vad är det för hoj och vad är det för lykta du använder?, kolla om det sitter två trådar i lamporna, är det två trådar så har de halv och helljus funktion.

Edit: såg att det va lyktan som heter jodd2, kolla hur många anslutningar de har, och kolla om du ser hur många trådar lampan har som sitter i dem om det går.
 
Last edited:
Lampor

Hejsan


Mej veteligen så är alla lampor som är på 55w alltid halvljus lampor.
H1 är av sk entrådstyp.

Det är således omöjligt att ha hel och halvljus på samma glödlampa, som du kanske kan se så har du bara ett "stift" på lampan. Plusmatningen alltså.

På gamla hederliga H7 så har lampan tre "stift" 1 för jord 1 för halvljus och 1 för helljus, MEN dom har två glödtrådar. I detta fallet så är halvljustråden på 55 w och helljustråden på 60 w.
 
Hejsan


Mej veteligen så är alla lampor som är på 55w alltid halvljus lampor.
H1 är av sk entrådstyp.

Det är således omöjligt att ha hel och halvljus på samma glödlampa, som du kanske kan se så har du bara ett "stift" på lampan. Plusmatningen alltså.

På gamla hederliga H7 så har lampan tre "stift" 1 för jord 1 för halvljus och 1 för helljus, MEN dom har två glödtrådar. I detta fallet så är halvljustråden på 55 w och helljustråden på 60 w.

H7 har bara en glödtråd...tror du menar H4?
Har trådskaparen H1 lampa går det bara att använda som hel eller halvljus beroende på reflektor/glas.
 
varför Skriver Man Som Ett Pucko Som Kommer Direkct Från LunarstorM?

Du får nog fråga i ett annat forum eller din svenska lärare.


Svar på lampfrågan

Ska du ha hel och halv så ska lampan ha 2 olika Watt angivningar som tex 55 / 70W
H4 är den lampan jag vet har hel och halv i samma lampa.
Kan inte påminna mig om att det finns någon annan som har det.
Sen skall du se ett skydd i lampan som förhindrar att ljuset ska reflektera i hela reflektorn på halvljus.

Är det så att det skall sitta något skydd som förhindrar att det blir helljus i den ena lampan på ditt lyse?

Har du kollat ljusbilden mot någon vägg?
 
Last edited:
Hej igen
Det är en H1 lampa med en tråd i bara 12V 55W i vardera lampa som jag redan skrivit.
Men jag har funderat lite nu och undrar om det kan va tänkt att en av lamporna ska lysa på halvljus och båda lamporna på helljus.
Hur ställer man ljusbilden i så fall båda, lika eller ska man rikta den ena som är för helljuset lite högra än den som lyser jämt och är både för halv och heljuset.
Är det godkänt på besiktningen om man ställer in det så?
Är nybörjare på det här så därför jag frågar en massa kanske självklara saker för er. Men jag vill lära mig men har tyverr ingen annan att fråga än er här där av min frågvishet om allt
 
Använd den ena reflektorn som halvljus och den andra till helljus.
Rikta bara helljusreflektorn något högre upp.

Kolla att dom är E-märkta bara annars kan besiktningen gnälla.
 
Japp dom är E-märkta. Men om jag fattar dig rätt så ska jag bara köra med en lampa åt gången. borde det inte va bättre att köra en på halv men båda på hel fast då riktade så som du beskrev eller är jag helt ute ute och cyklar om jag tänker så?
 
Ganska besvärligt att ordna halvljus på båda stråkastarna, om den ena från början är gjord för H1-helljus. Det enkla är att dra fram strömmen. Man grenar av en ledare med ett passande, stift lampanslutningsstift, från den vänstra strålkastarens halljuskabel. Ev. behöver kontaktstycket på den högra strålkastaren bytas till en med trestiftplatser. På min räckte det att ta bort den adapter från tre stift till H1-anslutning som satt där och montera halvljusledarens lampanslutningsstift. När man har gjort detta återstår de krångliga sakerna:
- För det första sitter H1 lampan i ett lampfäste som inte är avsett för H4. Det måste förstås bytas och jag hittade inte något lampfäste för H4, alltså p45t, som direkt gick att montera i reflektorn. Överhuvudtaget verkar det mycket svårt att på tag i lamphållare.
- För det andra kommer troligen halvljusbilden att bli fel. På min vänstra lampa sitter en avbländning i reflektorn och troligen är glas och reflektor olika på vänster och höger sida.
Fast det går ju att åka på hojen även om man har fel ljusbild.
 
ok
Ja va lite krongligt att fixa halvljus kan jag hålla med om.
Men min sissta fråga kvarstår.
Kan man få igenom hojen på en besiktning om man riktar ena lampan som ett halvljus och den andra för ett helljus. Låter båda lysa på hel och bara den halvljusriktade på halv om man låter dom nuvarande H1-lamporna sitta kvar?
 
ok
Ja va lite krongligt att fixa halvljus kan jag hålla med om.
Men min sissta fråga kvarstår.
Kan man få igenom hojen på en besiktning om man riktar ena lampan som ett halvljus och den andra för ett helljus. Låter båda lysa på hel och bara den halvljusriktade på halv om man låter dom nuvarande H1-lamporna sitta kvar?

Det handlar inte om hur du riktar dom, den ena lyktan är konstruerad för halvljus, den andra för helljus.
Koppla in dom o kolla ljusbilden eller titta på glaset, skulle gissa att det ena glaset har en knick som böjer av uppåt typ en tårtbit (jämför med någon bilstrålkastare eller dina gamla lysen), detta är halvljuset.
Och ja halvljuset får lysa tillsammans med helljuset.
 
Den här verkar ha både hel och halvljus.

Ellipsoidscheinwerfer 50 mm mit Blende für Fern- und Abblendlicht, H1 55 Watt. Mit einer magnetisch gesteuerten Blende wird zwischen Fern- und Abblendlicht gewechselt. Beide Lichtfunktionen sind E-geprüft. Linsendurchmesser 50 mm, Linsenhöhe 20 mm, Rahmendurchmesser Linse außen 67 mm, Gehäuselänge mit Linse ca. 123 mm, Einbautiefe ca. 100 mm, integrierte Halterung (Breite 93 mm) mit zwei 5 mm Bohrungen. Dieser Scheinwerfer hat keine Standlichtfunktion
 

Bifogat

  • 223-390.jpg
    223-390.jpg
    52.1 KB · Visningar: 82
Den här verkar ha både hel och halvljus.

Bild och tysk text

Denna tyska variant har hel o halvljus i ett lamphus. Regleringen sker genom en hylsa som skjuts fram med en elektromagnet och som då skärmar av till halvljus.

Bikeshops variant är 2st lamphus med hel i ena och halv i andra.
Husen är likadana förutom att det sitter en plåt inne i halv som skärmar av för halvljus. Minns inte hur den såg ut nu, om den har 15graders vinkel som halvljuset ska ha. Men dock godkänd. Så det är bara att tuta o köra. Har själv bara halvljuset monterat på min. Ska om orken finns montera i helljus i vår.

Dal-Mausen
 
Tusen tack för svaret på min fråga.
Sparade mig massa jobb nu om det är som du säger villket jag inte tvivlar på alls.
Du verkar ju veta vad du snackar om men då ska jag bara kolla villken som är halv av dom och sen bygga in dom i min blivande kåpa som jag ska bygga så fort grejerna dyker upp om nån dag förhoppningsvis.
Skickar upp bild på kåpan när den är klar för jag kan lova att den kommer bli helt unik om jag får till den bra vill säga.
Har beställt en latexmask från en maskeratfirma som jag tänkte skära bort baksidan på och sen juta i glasfiber på insidan och ha lamporna i ögonen.
Men som sagt det är ett helt obeprövat exprement vad jag vet, kan bli skit men blir det bra så är det ju ett hett tips till andra som vil göra coola unika framkåpor till sina hojar.
Hoppas verkligen jag lyckas få til det men är inte helt blåst när det gäller sånt pyssel så tror jag skall lyckas bara jag ger det mycket tid. Men det har jag ju då det inte är dax än på ett tag att ta ut hojen på gatan
 
:)

Dal-Mausen
 

Bifogat

  • 250-gas-lampe.jpg
    250-gas-lampe.jpg
    9.3 KB · Visningar: 766
Störtskön kåpa säger jag bara.

Såg att det satt plåt för att skärma av i enan lampan nu.
Tack igen då för hjälpen
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top