ännu En Rätt Eller Fel Tråd

AndY

vurpa e ingen ursäkt
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
låter intressant!!!!!
Vi har nu snackat ang om de e rätt eller fel o ha sprit eller droger i kroppen under eller i sammband me körnig.
Tänkte då bara höra mig för vad folk tycker om HUR MAN TAR SIG RUNT I DEPÅERNA?
Allt från VUXNA UTAN hjälm på trimmade scooters till killar&tjejer på EU moppar som inte har körkort för dessa. Jag lovar att jag inte e någon som helst paragraf ryttare men om olyckan en dag e framme VEM bär då ansvaret? vad händer om POLISEN dyker upp i depån? mm mm.
Visst gör vi ALLA våra missar, ingen e ju perfekt
undertecknat andy

om polisen skulle dyka upp är det väl en fråga om depån räknas som allmän väg? om inte är det väl att räkna som inhägnat område och då kan inte polisen göra något... eller?

Räknas inte depån som inhägnat område.
Om så är fallet så få köra det mesta.

Men jag vet inte riktigt hur det gäller med hjälm och liknande skyddskläder krävs.

reklam nisse skrev:
Vi har nu snackat ang om de e rätt eller fel o ha sprit eller droger i kroppen under eller i sammband me körnig.
Allt från VUXNA UTAN hjälm på trimmade scooters till killar&tjejer på EU moppar som inte har körkort för dessa. Jag lovar att jag inte e någon som helst paragraf ryttare men om olyckan en dag e framme VEM bär då ansvaret? vad händer om POLISEN dyker upp i depån? mm mm.
undertecknat andy

Var på Sviestad förut, det stog en massa poliser utanför som skulle köra på banan efter motorcyklarna, då körde en trimmad moppe utifrån depån, med två passagerare, polisen brydde sig inte :D

Är upp till arrangörerna att sätta vilka regler som gäller körning i depåerna. Räknas som inhägnat område och därför är det lite friare med hur man får göra? Dom flesta arrangörer brukar ange i sina tillägsregler, som man får till varje race, vad som gäller i deras depåer. Ex: max 15 km/h, ingen buskörning mm.

I STCC gäller att fordon endast får användas till/från depåerna för att bogsera tävlingsfordon och tävlingstillbehör. Måste vara skyltade med samma nr som tävlingsfordonet och framföras i gångfart.

I Norge måste man ha hjälm på sig när man kör motorfordon i depån eftersom det inte finns undantag för inhägnat område.

Personligen så kör jag mycket bättre efter ett par stänkare. En eller annan jamare gör ju ingen skada. Brukar alltid ta så jag har en rakkabajsare innaför västen innan race.

Last edited:
Ringde för skojs skull till Polisen i malmö o fråga ang depå område!
De kunde inte inte direkt ge svar, men enligt dem så ansåg de att depå området e ALLMÄN plats men de kan oxå finnas en överenskommelse me BANÄGAREN o då klassas de som inhängnat område.
Så att tänka på---- man både KAN o KAN INTE få böter i depån :va

reklam nisse skrev:
undertecknat andy

Eftersom det är förbjudet enligt SVEMO med depåmoppar etc så är det väl ganska självklart vems fel det är?

//håkan

reklam nisse skrev:
De kunde inte inte direkt ge svar, men enligt dem så ansåg de att depå området e ALLMÄN plats men de kan oxå finnas en överenskommelse me BANÄGAREN o då klassas de som inhängnat område.
Det borde vara lag på att man ska va alkoholpåverkad i depån :hihi

håkan skrev:
Eftersom det är förbjudet enligt SVEMO med depåmoppar etc så är det väl ganska självklart vems fel det är?

//håkan

Hittar inte nån sån regel i varken NT, SR, SVEMO:s hemsida eller på FIM:s hemsida. Var finns det nån sån regel?

Enda jag sett om vad som gäller om det är i TR och där har stått olika beroende på vilken bana det varit. I Scandinavian Opens Race Rules § 7. står det "Minibikes,dogs, inlines etc are not alowed in pit areas." Står dåligt formulerat om det gäller bandepån, parkeringsdepån eller båda. Gäller formodligen bara bandepån men som sagt dåligt formulerat vilken depå.

reklam nisse skrev:

Nej, det är inte allmän plats och kan aldrig räknas som allmän plats så länge banan med kringliggande mark inte är statligt ägt. Det är då bara privat område dit allmänheten har tillträde. Således är det banägarens fulla rätt att antingen godkänna eller förbjuda depåmoppar.

Axxexs skrev:
Hittar inte nån sån regel i varken NT, SR, SVEMO:s hemsida eller på FIM:s hemsida. Var finns det nån sån regel?

Enda jag sett om vad som gäller om det är i TR och där har stått olika beroende på vilken bana det varit. I Scandinavian Opens Race Rules § 7. står det "Minibikes,dogs, inlines etc are not alowed in pit areas." Står dåligt formulerat om det gäller bandepån, parkeringsdepån eller båda. Gäller formodligen bara bandepån men som sagt dåligt formulerat vilken depå.

Hmm.. såhär står det åtminstone i LMS tilläggsregler. Fel av mig att det är SVEMO, TR är det som gäller i det här läget. Vet inte hur det ser ut för andra arrangörer men LMS tillåter det inte.

18. MINIBIKES
Nöjes- och okynneskörning med sk minibikes och liknande motordrivna fordon är förbjuden på hela anläggningen. (4.1.1 i SR)

håkan skrev:
Hmm.. såhär står det åtminstone i LMS tilläggsregler. Fel av mig att det är SVEMO, TR är det som gäller i det här läget. Vet inte hur det ser ut för andra arrangörer men LMS tillåter det inte.

18. MINIBIKES
Nöjes- och okynneskörning med sk minibikes och liknande motordrivna fordon är förbjuden på hela anläggningen. (4.1.1 i SR)
Elmoppar då?

håkan skrev:

18. MINIBIKES

Innebär väl inte att det är förbjudet,,,nöjes och okynnes är väl en viss skillnad mot om man skall tex till raceoffice el likn... :tummenupp

thundrace skrev:
Innebär väl inte att det är förbjudet,,,nöjes och okynnes är väl en viss skillnad mot om man skall tex till raceoffice el likn... :tummenupp
På dagtid före depåtystnad så brukar det va ok.

GSXR1100R skrev:
Mmm tänkte mest på ljudet, en elmoppe låter som en cykel.

finns en farlig kärring här i området där jag bor som har en elmoppe den ser exakt ut som en cyckel den låter ingenting o hon gasar som fan på gångvägen..går mycket snabbare i uppförsbackarna ju så man får se upp lite när man har varit o handlat när man e lite bakis :clown

*/ ?>
Back