Övningskörning med MC

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
I dag blev en väldigt paff dag för mig.. Satt på jobb och diskuterade övningskörning med en arbetskollega (Anders), han har inte haft körkortet i 5 år vilket gör han till att han inte får övningsköra med någon. Men han och hans tanta som oxå ska ta kortet, där hans tanta övningskör med en annan som ÄR godkänd handledare. Anders sa även att den som övninskör får skjutsa alla, inte bara handledare eller körlärare. Givetvis ska handledare med godkända papper och elevens papper ska vara godkända. Skoja att jag blev paff.. Det står ingenstans på vägverkets hemsida att man inte får skjutsa på MC som elev så jag ringde upp Vägverket och dom sa helt enkelt att man får lov att skjutsa som elev.

Tog fram länken om övningskörning på VV:s hemsida, hjälp mig att hitta var det står att man inte får.. mest för att förstå varför man skriver så i teoriböckerna Länken

Sen att man inte BÖR skjutsa är ju en helt annan femma...

Ha en go kväll och trevlig midsommar allihopa

När tycker du att man ska träna på att skjutsa, med eller utan handledare?

Mark skrev:
2255895 När tycker du att man ska träna på att skjutsa, med eller utan handledare?

Med handledare, och givetvis med honom bakpå, inte någon annan och framförallt inte med barn bakpå.

Japps skrev:
2255707 I dag blev en väldigt paff dag för mig.. Satt på jobb och diskuterade övningskörning med en arbetskollega (Anders), han har inte haft körkortet i 5 år vilket gör han till att han inte får övningsköra med någon. Men han och hans tanta som oxå ska ta kortet, där hans tanta övningskör med en annan som ÄR godkänd handledare. Anders sa även att den som övninskör får skjutsa alla, inte bara handledare eller körlärare. Givetvis ska handledare med godkända papper och elevens papper ska vara godkända. Skoja att jag blev paff.. Det står ingenstans på vägverkets hemsida att man inte får skjutsa på MC som elev så jag ringde upp Vägverket och dom sa helt enkelt att man får lov att skjutsa som elev.

Tog fram länken om övningskörning på VV:s hemsida, hjälp mig att hitta var det står att man inte får.. mest för att förstå varför man skriver så i teoriböckerna Länken

Sen att man inte BÖR skjutsa är ju en helt annan femma...

Ha en go kväll och trevlig midsommar allihopa

Klart man ska lära sej att skjusa när man övningskör !! Jag skjusade mitt EX ofta när jag övningskörde. MEN om man tänker lite logiskt så bortde man ju inte göra det dom första timmarna på MC, och man ska göra klart för den man skjusar vad som gäller, hur man gör och varför. Och en sak till .. Det är fortfarande Handledaren som bär ansvaret så vill han inte att du skjusar så lämna det så.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti