Övningskörning? Handledare sökes!

Barr

Ny medlem
Gick med
5 May 2009
Hoj
04 Honda CBF 600
Privat handledare sökes!

Tja!
För ett tag sedan bestämde jag mig för att ge mig på Mc kortet. Efter några lektioner på skola så köpte jag en egen hoj för att få upp motivationen! En Honda CBF 600 (på skolan kör jag en honda cb 1000 och den ska jag köra upp med).

Nu till saken!!! De är fruktansvärt tajt med tider på Körskolan. Och eftersom mitt jobb gör att jag är ledig 2 veckor i sträck, blir man gott sugen på att sticka ut en solig dag och bara köra. Men jag har ingen som har haft kortet tillräckligt länge för att kunna agera handledare för mig!!! Så nu undrar jag om de finns någon som skulle kunna tänka sig att kanske köra någon gång i veckan med mig? Behöver absolut inte vara någons stadskörning motsvarande utan bara lite enkelt glida på någon go väg!

Vad krävs då för att få vara handledare? Jo, du ska ha haft kortet i minst 5 år. Och sedan ska du vara godkänt som handledare av Länsstyrelsen. Detta kostar 220 kr att skicka in och naturligtvis står jag för detta!

Jag har all utrustning som krävs och Mcn står startklar i garaget!!!
Vore tacksam för alla svar och om de är något du vill fråga eller veta om mig så är du most welcome att kontakta mig på:
Mail: jattenymer@hotmail.com
Tele: 0735300147
Mvh Arvid

Last edited:
Ojjj! Vilken anstormning av hojjåkare som vill vara handledare :hihi
Du glömde att berätta att du har en lillasyrra på 20år som är modell och gärna åker med bakpå med handledarn. Singel dessutom och lösaktig :tuttar Då hade du haft en lång rad av handledare att välja på :Bugar

(kunde bara inte låta bli, SH-skämt )

Det som främst behövs övas på är normalt det som anses vara tråkigt. Dvs köra på parkering och aktivt träna i trafiken (alltså inte slököra på landsväg).
Själv fick jag lite varningsvibbar när du skrev du gärna gör det. Men men... så är jag lite konstigt funtad oxå :tummenupp

Hur mkt har du kört i körskola?
Hur bra behärskar du konbanor idag?
Fixar du att göra en säkerhetskontroll innan körning av MCn?
Körkort för bil?
Teoriprovet för MC klart?
Har du själv bra koll på vad du behöver öva på och skall kunna?
Vad är det du har svårt med idag?

Ojjj! Vilken anstormning av hojjåkare som vill vara handledare :hihi
Du glömde att berätta att du har en lillasyrra på 20år som är modell och gärna åker med bakpå med handledarn. Singel dessutom och lösaktig :tuttar Då hade du haft en lång rad av handledare att välja på :Bugar

(kunde bara inte låta bli, SH-skämt )

Det som främst behövs övas på är normalt det som anses vara tråkigt. Dvs köra på parkering och aktivt träna i trafiken (alltså inte slököra på landsväg).
Själv fick jag lite varningsvibbar när du skrev du gärna gör det. Men men... så är jag lite konstigt funtad oxå :tummenupp

Hur mkt har du kört i körskola?
Hur bra behärskar du konbanor idag?
Fixar du att göra en säkerhetskontroll innan körning av MCn?
Körkort för bil?
Teoriprovet för MC klart?
Har du själv bra koll på vad du behöver öva på och skall kunna?
Vad är det du har svårt med idag?

Jag har kört 5 dubbel lektioner dvs 5 x 80 min, så de är inte så mycket!
Dock så räknar jag med att hinna med 5 till och konkörning INNAN jag åker med någon privat!
Säkerhetskontroll är inga problem!
Körkort för bil finns!
Teorin på G om ca 3 veckor (är på jobb 2 veckor till )
Har idagsläget lite svårigheter med att följa skyltar i stadstrafik till 100%. Därför jag tänkte att åka på en landsväg utan all intensiv trafik skulle kännas lite lugnare och att jag tar stadskörningen med körskolan!

Men som sagt detta är bara ett förslag jag fick av en kollega ifall någon har lite tårkigt och skulle kunna tänka sig att göra en tjänst!!! Är ju egentligen inget jag räknar med att få särsilt positiv feedback på! :3freak Men kan ju vara värt ett försök!!!

Det där med handledare är mest att betrakta som en rekommendation tycker jag. Jag övningskörde under ett par år helt och hållet på egen hand och det gick hur bra som helst.

Ut och kör med dig bara så skall du se att du inte har så mycket hjälp av handledare.

Sedär. Snabbt svarat! :tummenupp

Ett väldigt bra tips av din kollega :) Han kan inte köra med dig själv? (Är han aktiv på SH? bra med någon som kan ge bild av dig)

Skälet till mina frågor är att ge de som läser om dig och funderar på ställa upp som handledare en bättre bild av vad du kan och inte kan. Och inte minst viktigt hur du resonerar/tänker. Så även skälet att jag var kortfattad och lite provocerande :tungan

Skälet du ger till landsvägskörning är utmärkt svar. Både för att du visar på självdistans och även öppet kan erkänna brister. Förutom att du förklarar i sig varför landsväg kanske inte är så dumt i din sits.

Om mycket skyltar, kör du inte bil i stan? Tippar på kanske är för du har mycket att tänka på med själva hanterandet av hojjen?

Vad vet du om motstyrning?

Hur är det med bromssträcka mellan en bil och en mc?

Sedär. Snabbt svarat! :tummenupp

Ett väldigt bra tips av din kollega :) Han kan inte köra med dig själv? (Är han aktiv på SH? bra med någon som kan ge bild av dig)

Skälet till mina frågor är att ge de som läser om dig och funderar på ställa upp som handledare en bättre bild av vad du kan och inte kan. Och inte minst viktigt hur du resonerar/tänker. Så även skälet att jag var kortfattad och lite provocerande :tungan

Skälet du ger till landsvägskörning är utmärkt svar. Både för att du visar på självdistans och även öppet kan erkänna brister. Förutom att du förklarar i sig varför landsväg kanske inte är så dumt i din sits.

Om mycket skyltar, kör du inte bil i stan? Tippar på kanske är för du har mycket att tänka på med själva hanterandet av hojjen?

Vad vet du om motstyrning?

Hur är det med bromssträcka mellan en bil och en mc?

va jag som sa han skulle testa skriva här :hej

Arvid e en bra grabb som bara behöver lite körvana :tummenupp
kan inte köra med han själv för har inte haft kortet tillräckligt länge, sen delar vi på samma tjänst med vilket betyder att vi omöjligt kan vara lediga samtidigt :gnissla
Motstyrning är inget körskolor ens tar upp (fast kanske de borde :va ), men kan han träna på själv sen när han har kortet :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti