Övningsköra privat eller trafik skola?

Biffen_86

Emil
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Vagnhärad
Hoj
2007 Kawasaki ER6N
vad tycker ni är bäst eller hur gjorde ni?...övingsköra privat eller köra på trafik skolan och sen köpa en hoj när man fått kortet?




//biffen
 
Biffen_86 skrev:
2376627 vad tycker ni är bäst eller hur gjorde ni?...övingsköra privat eller köra på trafik skolan och sen köpa en hoj när man fått kortet?




//biffen

Övningsköra privat och trafikskola är det bästa enligt alla, typ.
 
köpte hoj innan jag hade kort! övningskörde med farsan samt tog totalt 5 lektioner på bilskola!!

Lycka till!!
 
Privat ska man naturligtvis alltid köra, men sen är det inte dumt att komplettera med körlektioner efter behov och plånbok.
 
instämmer med föregående talare...

Övningskör mestadels privat och ta några lektioner så att du får lite koll på främst konbanorna. Trafiklärarna är riktigt duktiga på att visa hur det skall gå till:)
 
Köp en gammal hoj...jag köpte en Suzuki GSX 750 EF-84...man grinar inte om man välter...sen övningskör du så mycket du bara kan privat..och varvar med trafiklektioner...de brukar vara bra på att ge tips vad man ska öva på när man kör privat...
 
Ja en kombination av privat körning och lektioner är väl, om inte annat, billigast... men man kanske inte alltid har tillgång till privat övningskörning av olika anledningar.

jag har enbart kört på trafikskola och börjat från scratch, hade alltså knappt suttit på hoj innan. mitt kort tog 2 månader (inte helt lätt att få tider + det var dyrt...) och 20 lektioner på 70 min vardera. greja uppkörning på första försöket.
 
Jag tog lektioner via trafikskola för att få en bokad tid därigenom, samt övningskörde några mil privat... Helt klart en bra kombination.
 
Personligen övningskör jag privat och ska komplettera med lektioner, köpte Sv:n för att öva med, det gör inte så mycket om man välter den:tungan
 
Köpte hoj och körde privat några hundra mil, sen tog jag 4 lektioner för att fixa till krypkörningen med deras hoj. Funkade tydligen :yoparty
 
Skulle nog rekomendera att ta några lektioner. Körde upp idag som privatist och kuggade. Anledning: Körde för snabbt på krypkörningen.. Klarade den fint enligt mig. Ingen for i eller vält kona men de hade tydligen gått lite för snabbt. Dom letar tydligen fel på privatister.
 
Jag hade ingen möjlighet att köra privat!

Tog 5 eller 6 lektioner på körskola innan jag klarade det!
 
Som sagt är det bäst att övningsköra privat och sedan ta någon/några körlektioner på körskola. Ett hett tips är att ha egen hoj att övningsköra med. Blir billigast så! :tummenupp
 
Körde intensivvecka och sedan uppkörning. Hade inte möjlighet att köra privat. Gick finfint.
 
eller är så har man en bra lärare (som dessutom råker vara ens pappa) så slipper man betala körskolornas ockerpriser :tummenupp

Tog både A1 och A-begränsad 100% privat och det fungerade jätte bra för mig, men då är jag å andra sidan en naturbegåvning också! :tungan
 
Jag övningskörde privat med en trafikskole-lärare :tummenupp
Billigt å bra !! :)
 
Jag köpte hoj på våren -99. Körde ca 200mil privat, samtidigt som jag läste teori. Skrev teoriprovet. Tog sedan 3 lektioner på körskola då läraren sedan sa att det var dags för uppkörning. Körde upp på hösten och fick kortet.

Mitt tips köp en hoj och övningskör privat (mycket). Då får du rutin på att hantera en hoj. Detta kräver ju åtskilliga mil på vägen. Dessutom kan du öva själv med bromsprov, balansövningar o.s.v.
:tummenupp
 
Kan du få ta i en handledare som är villig att köra med dig så köp en hoj och övningskör mycket privat kombinerat med ett par körlektioner. Bäst är väl en äldre kåplös hoj och över 700 (om du inte ska ha mellankort). Välta kommer du att göra under övningskörningen eller första tiden med hoj.

Något som är lätt att göra och jag gjorde var att köra för mycket privat... alltså antal mil. Körde ca 500 mil innan uppkörningen. Ska du ut och köra privat se till att ALLTID starta med en del teknikträning på garageplan typ 15-30 minuter. Det är tråkigt men betydligt mer lärorikt än tuffa massa landsväg hela tiden. Det är oxå betydligt vettigare än att avsätta 2-3 timmar till enbart träna teknik. Och det är lättare få en handledare gå med på en kortare tid på garageplan innan körning än hela pass där (om inte han/hon oxå tycker det är lärorikt och kul köra där)
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top