Övningsköra i Uppsala

Har du tid att vänta till 2010-06-17 så ställer jag upp gratis (-;

Jag har knappt tid att ut & köra själv ens. Och vid de tillfällena jag har tid så är jag redan handledare för två stycken "gubbs". Tyvärr, hoppas någon annan kan hjälpa dej.

/// Ullis

Fick mitt A-kort 2003, B-kort -98. Kan man bli bli handledare innan man haft
kortet i 5 år så kan vi ju alltid försöka! Så länge du pröjsar bensinen så : )

Fick mitt A-kort 2003, B-kort -98. Kan man bli bli handledare innan man haft
kortet i 5 år så kan vi ju alltid försöka! Så länge du pröjsar bensinen så : )

Nuförtiden kostar det pengar att ansöka om handledarskap så jag skulle inte rekommendera er att testa innan det gått 5 år.

När Björn skulle ta kort skickade jag in handledar papper på vinst och förlust och blev godkänd! Men nu när min granne skickade in papper för att jag skulle få vara handledare åt henne så blev det nobben, och man får inte tillbaka ansökningspengarna. Det verkar som att dom fixat till rutinerna sen sist.

Nuförtiden kostar det pengar att ansöka om handledarskap så jag skulle inte rekommendera er att testa innan det gått 5 år.

När Björn skulle ta kort skickade jag in handledar papper på vinst och förlust och blev godkänd! Men nu när min granne skickade in papper för att jag skulle få vara handledare åt henne så blev det nobben, och man får inte tillbaka ansökningspengarna. Det verkar som att dom fixat till rutinerna sen sist.

Vad pratar vi om för pengasumma?
det har gått 5 år ... men hehe... inte helt felfria år *host*.
som säkert många andra här har man blivit av m kortet. (2gånger)
hur ser dom på sånt? får man vänta 5 nya år ?
humm... ser mörkt ut för lillbrorsan o få börja övningsköra m mig. :yoparty

/z

Om man blivit av med lappen de närmsta åren är man väl också diskvalificerad som handledare? Då faller många från UaRR bort.

Edit: Zälen var mig en snabbpostande rackare. Han han före.

så här står det på länsstyrelsens hemsida:

"Handledarskap och övningskörning

För att få övningsköra krävs, oavsett om övningskörningen sker privat eller i en trafikskola, att den som övningskör har ett körkortstillstånd. Om man övningskör privat måste körningen alltid ske under uppsikt av en godkänd handledare. Man kan ha en eller flera handledare.

För att bli godkänd som handledare vid privat övningskörning krävs från den 1 januari 2005:

att man har fyllt 24 år.

att man under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren har haft ett svenskt körkort eller ett körkort utfärdat i en annan EES-stat med den behörighet som krävs för att få köra fordonet.

att man har vana och skicklighet ifråga om att köra ett sådant fordon.

Förutsättningen är att körkortet inte har varit återkallat de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri. Mindre allvarliga trafikbrott som föranlett spärrtid på sammanlagt högst tre månader utgör däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare.

Möjligheten att bli handledare kvarstår även om körkortet har varit återkallat på grund av sjukdom eller om det har varit ogiltigt av annat skäl än återkallelse, t. ex. om det inte har förnyats i tid.

En person som vill bli handledare skall ansöka om det på en särskild blankett som ges in till länsstyrelsen i det län handledaren är folkbokförd."

Var det inte något nytt med att handledaren skulle ha gått någon typ av kurs för att vara just handledare ?

Tänkte bara inflika litegrann här.. När jag övningskörde för att ta mitt kort så skjutsade jag runt mamsen bakpå hojen.. om du, Coffe, liksom jag har föräldrar som tog kortet för en herrejöses massa år sen så fick de ju A-behörighet på köpet.. har de bara sköt sig någorlunda efter de så kan de säkert bli godkända som handledare trots noll körvana.. då återstår det bara att skaffa fram lite säkerhetsutrustning så e det kirrat sen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT