Övertidsersättning

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
På gång att byta arbetsplats, har nya ställets anställningsavtal framför mig.

Är tjänsteman (SIF), företaget jag jobbar på idag följer avtalet, nya företaget sa att de gjorde det, men det var inte sanningen riktigt.

Idag har jag i övertidsersättning ca timlön x1.8 och vid kvalificerad övertid timlön x 2.4.

På nya företaget har jag vid vanlig övertid timlön x1.5 och vid kvalificerad övertid timlön x 2.0.

Lite sämre på det nya alltså .. dock bättre/mer varierande arbetsuppgifter och en högre grundlön.

Jobbar en del övertid (+200 h år) och det kommer det bli även på nya stället pga utlandsjobb.

Hur ser era avtal ut?
Tycker ni detta är OK trots allt?

Löneöversyn för mig kommer efter anställning inte att ske förrän våren 2007.

Såå va tycker ni, hur bör man göra, ?? :confused:

Arbetsgivaren "avtalar" nästan alltid bort din övertidsersättning mot att du får någon extra dag semester eller en vecka.
Att du öht har övertidsersättning som tj-man tycker jag låter väldigt bra. :tummenupp
Menar du att du ska få restidsersättning eller resetillägg också? I så fall har du nog ett extremt bra avtal framför dig om du är SIF:are.

Det är (väl) 1.5x och 2.0x som är standard. Så avtalet du hade tidigare verkade väldigt väldigt bra.

Och som Markus sade, övertid som tjänsteman är en rätt bra deal öht. Själv "kompar" jag tillbaka min tid som jag känner för det eftersom det inte utgår någon ersättning.

/SSB

Markus skrev:
Arbetsgivaren "avtalar" nästan alltid bort din övertidsersättning mot att du får någon extra dag semester eller en vecka.
Att du öht har övertidsersättning som tj-man tycker jag låter väldigt bra. :tummenupp
Menar du att du ska få restidsersättning eller resetillägg också? I så fall har du nog ett extremt bra avtal framför dig om du är SIF:are.

Restidsersättning utgår med vanlig timlön på nya stället, på min nuvarande arbetsplats så har jag min övertidsersättning även under restid.
Så det gamla avtalet var ju ändå bättre, även fast det nya inte är direkt dåligt kanske ..
Har för mig att ungefär hälften av tjänstemännen har förhandlat bort sin övertidsersättning, men det är ej aktuellt för mig då jobbet som sagt innebär mycket övertid.

SSB skrev:
Det är (väl) 1.5x och 2.0x som är standard. Så avtalet du hade tidigare verkade väldigt väldigt bra.

Och som Markus sade, övertid som tjänsteman är en rätt bra deal öht. Själv "kompar" jag tillbaka min tid som jag känner för det eftersom det inte utgår någon ersättning.

/SSB

Nej enligt avtal är övertid x1.8 samt kval övertid x2.4 eller (månadslön/92 = övertid kr/h månadslön/72 kval övertid kr/h).
Försöker med att kompa ut så mycket som möjligt, men det går ju inte alltid.

Weo skrev:
På gång att byta arbetsplats, har nya ställets anställningsavtal framför mig.

Är tjänsteman (SIF), företaget jag jobbar på idag följer avtalet, nya företaget sa att de gjorde det, men det var inte sanningen riktigt.

Idag har jag i övertidsersättning ca timlön x1.8 och vid kvalificerad övertid timlön x 2.4.

På nya företaget har jag vid vanlig övertid timlön x1.5 och vid kvalificerad övertid timlön x 2.0.

Lite sämre på det nya alltså .. dock bättre/mer varierande arbetsuppgifter och en högre grundlön.

Jobbar en del övertid (+200 h år) och det kommer det bli även på nya stället pga utlandsjobb.

Hur ser era avtal ut?
Tycker ni detta är OK trots allt?

Löneöversyn för mig kommer efter anställning inte att ske förrän våren 2007.

Såå va tycker ni, hur bör man göra, ?? :confused:

Jobbar på bank, här är det 1.5x/2.0x som gäller, om man inte tjänar över en viss gräns då övertidsersättningen ryker (!).

Hur påverkar utlandsjobbet din övertid?

sweborn skrev:
Jobbar på bank, här är det 1.5x/2.0x som gäller, om man inte tjänar över en viss gräns då övertidsersättningen ryker (!).

Hur påverkar utlandsjobbet din övertid?

40-50 dagar om året kommer att vara ute hos kund, mestadels utomlands, så det är de dagarna det kommer att bli övertidsarbete, spelar det någon roll om övertid arbetas in eller utrikes?
Idag jobbar jag bara inom Sverige så jag vet inget om sånt.

Utlandstrakttamenten någon som vet hur mycket ett sådant är på?

Weo skrev:
40-50 dagar om året kommer att vara ute hos kund, mestadels utomlands, så det är de dagarna det kommer att bli övertidsarbete, spelar det någon roll om övertid arbetas in eller utrikes?
Idag jobbar jag bara inom Sverige så jag vet inget om sånt.

Utlandstrakttamenten någon som vet hur mycket ett sådant är på?

Ok, tror inte att det spelar någon roll. Kolla på skatteverkets hemsida ang. traktamenten, de har tabeller över sådant.

Måste säga att vi hade rätt så schysst övertidsersättning på brödfabriken. Alltid 100% extra på all övertid, ifall vi var tvungna att jobba övertid på en söndag så fick vi 100% extra plus 200kr extra per timma. Alltså typ 92+92+15+200kr. De dagarna är det fan värt det men annars så gör jag hellre nånting roligare som krockar med bilen eller biter av mig armen.

honkiie skrev:
Måste säga att vi hade rätt så schysst övertidsersättning på brödfabriken.

Är du sockerbagare? Det måste vara flott på krogen va?
Kan du baka tunnbröd och knäckebröd?

Markus skrev:
Är du sockerbagare? Det måste vara flott på krogen va?

Jag antar att han jobbar på polarbröd då han är från älvsbyn, om han kan baka tunnbröd det vet jag dock inte, jag jobbar på pappersbruk , men jag kan inte göra papper , men jag kan baka bullar.

När vi jobbar storhelg har vi 416 kr timmen, det skulle jag vilja ha hela tiden.

Blev själv av med övertiden för ett par år sedan & fick en veckas semster istället. Å andra sidan har det tillkommit ett hyggligt bonussystem på den tid jag debiterar + att jag har fått högre lön. Så om det krisar ibland & man måste jobba över gör det inte mig så mycket. Dessutom kan jag ändå kvitta den tiden så jag får iaf timme mot timme.

Markus skrev:
Tunnbröd kan jag bara om man räknar det som att baka när man sitter och tittar på en hundrameters deg som går in i ugnen. Sen kan jag packa dom i lådor också. Det du!

honkiie skrev:
Tunnbröd kan jag bara om man räknar det som att baka när man sitter och tittar på en hundrameters deg som går in i ugnen. Sen kan jag packa dom i lådor också. Det du!

:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty
Kan du fiksa bröd lr ?!?!?!?!?!

:machinegu

Beroende på hur mycket utlandsjobb det blir och i vilket land, så kan det vara intressant för dig att kika på vilket skatteavtal vi har med det landet.

För mig blir det nog bara källskatt på mina ränteintäkter i Sverige... :tummenupp

Markus skrev:

Varför går ni med på det?

Jag har så kallad oreglerad arbetstid. D v s jag är anställd för att göra ett jobb, inte vara på jobbet ett visst antal timmar. Jag har ingen betald övertid, jag har 35 dagars betald semester, jag planerar mina dagar som jag själv vill, jag kommer och går när jag vill på jobbet så länge arbetet blir utfört på rätt sätt. Vissa dagar blir det 12 timmar andra dagar dyker jag inte upp alls. Det jämnar nog ut sig på ett år.

Olsson skrev:
Jag har så kallad oreglerad arbetstid. D v s jag är anställd för att göra ett jobb, inte vara på jobbet ett visst antal timmar. Jag har ingen betald övertid, jag har 35 dagars betald semester, jag planerar mina dagar som jag själv vill, jag kommer och går när jag vill på jobbet så länge arbetet blir utfört på rätt sätt. Vissa dagar blir det 12 timmar andra dagar dyker jag inte upp alls. Det jämnar nog ut sig på ett år.
Är du polis?

Näe, det finns nog inte många yrkesgrupper med så hårt reglerad arbetstid som poliser.

Jag är IT-samordnare på ett stort företag. Nån sorts internkonsult skulle man kunna kalla det.

Varför går ni med på det?

För att det är standard för min branch plus att pröjset är ändå bättre än om jag hade hur mycket övertidsersättning som helst och en avtalsenlig lön.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!