Överstegringsskydd, eller försök att få till ett…

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
a
Jag och min kusin har i dagarna testat ett hemgjort överstegringsskydd, det är inte idiotsäkert än och vi hoppas nu på hjälp för att kunna köra fler tester i vår. Eftersom vi båda är amatörer på trixande så ville vi inte riskera att krascha våra hojar och byggde allehanda stödhjul och kraschbågar men fann dem alltför otympliga (vad gör man inte för att kunna stajla) :rolleyes:
Min kusin som är inbiten modellhelikopterflygare kom på att vi kunde använda ett modellgyro för att påverka insprutningen på min hoj. Jag ska kortfattat försöka förklara hur det hänger till men jag är inte så slängd i det här med elektronik :va

Den här makapären, än så länge rätt stor (hemsnickrade kretskort mm), är kopplad till min ECU (tror jag att det heter) och bryter tändningen när hojen har nått en viss lutning. Gyrot mäter på nått sätt vinklar i förhållande till horisontalläget, vilket är bra när du flyger så du inte slår runt eller liknande då gyrot ger kontraorder och rätar upp helikoptern automatiskt. Detta har min kusin kunnat utnyttja på nått sätt och låta gyrot bryta tändningen på min hoj när jag kommer för högt upp. Fråga mig inte hur men jag kan vidarebefordra alla teknikfrågor till min kusin (han är elektronikingenjör) för dem som är intresserad.

Det här funkar faktiskt och jag kan nu dra repor på ettan utan att oroa mig för att slå över :yoparty vågar dock inte växla än :gnissla
Dock måste man ha handlaget inne redan, för om du typ rusar och sedan tvärsläpper så hjälper det inte att motorn stryps man har ju redan tagit i för hårt så att säga. Vårt problem är att vi behöver hjälp att finjustera den, ingen av oss är några fantomer på bakhjulet och vi behöver nån som kan dra längre repor och hjälpa oss med inställningarna. Som ni förstår så funkar det här bara på hojar med insprutning och har du en sådan och är duktig på bakhjulet och kan tänka dig ställa upp så PMA gärna mig.

Fasen vad makapärer man kan kunna kränga sedan om vi får den att funka…

/Black

Himla smart! Kan ni bara få den att skifta mellan till/från eller kan ni få en mjuk övergång?
Om den bara växlar mellan till och från hela tiden blir väl färden ganska ryckig,va?

Skitrolig idé! :) Förresten... Kan ni välja vid "vilken vinkel" :rolleyes: den ska gå in och bryta?

Jobbigt bara när man vill lite högre upp om ni inte har satt den precis så att den reagerar efter balanspunkten. Och lite jobbigt om man kommer i farter uppåt 80-90 på bakan och helt plötsligt slår det av tändning och ett kraftigt nedslag är att vänta sig. Jag tror säkerligen det fungerar, men var försiktiga bara! Slår du ned för hårt vid högre hastigheter och inte är beredd så kan det vobbla rätt rejält. Har hänt mig flera gånger, fick byta kallingar varje gång :D

Skitkul idé!!!

Jag funderade på detta för ett par år sen. Fast min tanke var mer att ha det som "skydd", inte som hjälpmedel. Alltså, att den skulle bryta tändningen så man fick ordentlig motorbroms när man passerat balansläget.

Då skulle man kunna öva på att hitta balansläget utan "fara".

Dock så kom jag på att det måste vara skitsvårt att hitta balansläget och programera in det i "apparaten" eftersom det kan variera beroendes på vart man själv sitter och hur mycket man ätit. :)

Men som så många av mina idéer så ignorerade jag den och övade på fegis-vis. Sakta men säkert göra dom högre och högre... :)

/Lucky9

Blackadder skrev:
Jag och min kusin har i dagarna testat ett hemgjort överstegringsskydd, det är inte idiotsäkert än och vi hoppas nu på hjälp för att kunna köra fler tester i vår. Eftersom vi båda är amatörer på trixande så ville vi inte riskera att krascha våra hojar och byggde allehanda stödhjul och kraschbågar men fann dem alltför otympliga (vad gör man inte för att kunna stajla) :rolleyes:
Min kusin som är inbiten modellhelikopterflygare kom på att vi kunde använda ett modellgyro för att påverka insprutningen på min hoj. Jag ska kortfattat försöka förklara hur det hänger till men jag är inte så slängd i det här med elektronik :va

Den här makapären, än så länge rätt stor (hemsnickrade kretskort mm), är kopplad till min ECU (tror jag att det heter) och bryter tändningen när hojen har nått en viss lutning. Gyrot mäter på nått sätt vinklar i förhållande till horisontalläget, vilket är bra när du flyger så du inte slår runt eller liknande då gyrot ger kontraorder och rätar upp helikoptern automatiskt. Detta har min kusin kunnat utnyttja på nått sätt och låta gyrot bryta tändningen på min hoj när jag kommer för högt upp. Fråga mig inte hur men jag kan vidarebefordra alla teknikfrågor till min kusin (han är elektronikingenjör) för dem som är intresserad.

Det här funkar faktiskt och jag kan nu dra repor på ettan utan att oroa mig för att slå över :yoparty vågar dock inte växla än :gnissla
Dock måste man ha handlaget inne redan, för om du typ rusar och sedan tvärsläpper så hjälper det inte att motorn stryps man har ju redan tagit i för hårt så att säga. Vårt problem är att vi behöver hjälp att finjustera den, ingen av oss är några fantomer på bakhjulet och vi behöver nån som kan dra längre repor och hjälpa oss med inställningarna. Som ni förstår så funkar det här bara på hojar med insprutning och har du en sådan och är duktig på bakhjulet och kan tänka dig ställa upp så PMA gärna mig.

Fasen vad makapärer man kan kunna kränga sedan om vi får den att funka…

/Black

Kommer inte i håg adressen men det finns en wheelie skola i USA där man använder sig av denna typen av grej. Dom har en hemsida med lite filmer bla. Den fungerar som så att när man går för högt på slangen bryter den tändningen. var beredd på hårda nerslag

April eller inte men principen verkar fullt rimlig. Tror dock som någon skrev ovan att det kan bli problem om tändningen bryts alltför abrupt.
Tips:
Många övervarvningsskydd för dragracing bryter "mjukt", dvs de börjar med att klippa ex vis var 5:e tändpuls, något högre varvtal så klipper de var 4:e puls, ytterligare något högre var 3:e puls etc.
Översatt till er situation skulle den alltså bryta var 5:e en god bit innan balanspunkten, därefter var 4:e, sen var 3:e precis innan balanspunkten etc.
Men detta är ett område som säkert kräver en hel del experimenterande.

Så här fungerar gyrot i nämnda modellheli:
Gyrot stabiliserar helin i stjärtrotorled (som är det "livligaste" på en modellheli). När helin tenderar att börja rotera åt ett håll så motverkar gyrot detta genom att ge "kontraorder" till det servo som styr stjärtrotorbladens anfallsvinkel. Principen fungerar på helikoptrarna, tro mig, och borde ju kunna gå att applicera på MC också.

Om ni ska sälja såna här så kan jag tipsa om att en heli blir rätt livlig när gyrot packar ihop, TRO MIG! Vad gör ni när nån har slagit runt i tron att gyrot alltid fungerar?

Andra exempel på användning av gyro:
Mojen i flygplan som visar piloten horisontlinjen styrs av ett gyro.
Större fartyg har gyrokompasser, detta är alltså kompasser som en gång för alla (in hamn) ställs in mot nord och som sen fortsätter peka mot nord vart än fartyget pekar. Dessa kompasser använder INTE magneter som konventionella kompasser och är därmed okänsliga för påverkan från fartygens plåt etc.

Principen borde för övrigt fungera även på hojar med fuggar. Det är ju tändningen ni bryter, inte insprutet som sådant.

För övrigt klantigt att publicera okonventionella idéer 1:a april! Som gjort för att bli misstrodd! :fatta!

Lycka till!

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage