Översättning av filmer

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Måste man sitta och knacka in tiden hela tiden för att göra en översättning av en film?
Jag funderar lite på att översätta några filmer och serier som jag anser våldtagna textmässigt.
Men att sitta och ta exakt tid, mm känns för bökigt.
Visst, man kan ju ta en annan textfil från en översättning och köra utifrån det, men finns det något sätt att göra detta utan att skriva in varje replik på exakt sekund?

...brände iofs en kompis favoritserie med alternativa undertexter, det var kul, tog ett tag innan han fattade att nåt var fel.... :D

Jag vet inte allt för mycket om din fråga, men jag tackar alla som är villiga att lägga tid på att göra riktiga och korrekta undertexter. :tummenupp Det finns alldeles för många dåliga översättare i omlopp. Och de kan jag inte ens tacka för att de försöker. Det känns bara som de kastat bort sin tid genom att stressa ut en översättning som är så dålig att den inte går att använda utan att förstöra filmen.

Det finns program som rullar filmen i en ruta samtidigt som du kan skriva in undertexten och markera när den ska visas. Subtitle Workshop verkar vara populärt, men jag har inte testat det själv. Finns nog andra val också. Här finns en något utdaterad guide med länk till Urusoft som gör SW.

Annars är det väl som du säger att ta en bra synkad release (engelsk) och göra en ny översättning. Glöm bara inte att nämna den som synkat om texten ska läggas ut.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back