Översättning av engelska verkstadsböcker...

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Hej!
Jag är antingen väldigt trött idag eller så har jag gått och blivit analfabet, för jag förstår plötsligt ingenting när jag läser i min Haynes bok...

Det är taskig gnista (batteri på laddning) och mörkt svart tändstift... Då kan man läsa följande:

"Wet, oily carbon deposits form an electrical leakage path along the insulator nose, resulting in a misfire. The cause may be a badly worn or a malfunctioning ignition system"

"...Check first the contact breaker assembly and the spark plug, these being the most likely culprits"

Någon som kan hjälpa mig... :)

(Kan skriva ner mer info på begäran...)

/henke

miffo skrev:
Hej!
Jag är antingen väldigt trött idag eller så har jag gått och blivit analfabet, för jag förstår plötsligt ingenting när jag läser i min Haynes bok...

Det är taskig gnista (batteri på laddning) och mörkt svart tändstift... Då kan man läsa följande:

"Wet, oily carbon deposits form an electrical leakage path along the insulator nose, resulting in a misfire. The cause may be a badly worn or a malfunctioning ignition system"

"...Check first the contact breaker assembly and the spark plug, these being the most likely culprits"

/henke

Någon som kan hjälpa mig... :)

Våta oljiga koksavlagringar bildar en väg för läckström utmed spetsen på tändstiftsisolatorn, resulterande i misständningar. Orsaken kan vara dåligt eller felfungerande tändsystem.

"...Kontrollera först brytarna och tändstiftet, dessa är de mest sannolika orsakerna (culprit = syndare..)

Kahobe skrev:
Våta oljiga koksavlagringar bildar en väg för läckström utmed spetsen på tändstiftsisolatorn, resulterande i misständningar. Orsaken kan vara dåligt eller felfungerande tändsystem.

"...Kontrollera först brytarna och tändstiftet, dessa är de mest sannolika orsakerna (culprit = syndare..)

Tackar tackar...

Men jag är otroligt värdelös på att felsöka i elsystem (alla dessa brytare å diverse boxar)
Någon som kan förklara vad det är jag ska göra, om det endast är så att det är kass spänning i batteriet... (snart färdig laddat)!

Kan det vara så att man bara ska ge sig ut på klappjakt med el-tejp för att söka efter sladdar som kramas på fel ställe?

/henke

Det var ju nästan pinsamt: Den startade på första kicken efter man hade monterat de nyladdade batteriet...

Fast den gick bara på en cylinder (twin) så nått krånglar fortfarande... gnista fanns och bensin kom när jag flödade förgasarna men ändå ville den inte gå rent!

Ska nog skruva av toppen igen och kolla att ventiler å kamkedja verkligen sitter rätt, för när jag tog en provtur på gatan så va det som att köra moppe igen: noll acceleration och styrka! Den orkade inte ens dra framåt på 1ans växel vid 4-5000v/min (normalt dra som en kåthingst redan vid tomgångsvarv)

Blir tokig på skiten, måste kolla att den inte läcker komp också... :3freak

/henke

Jag lyfter denna tråden i syfte att få lite hjälp med engelska facktermer/ord inom MC-skruvandet.

Nå´n som har en bra länk att rekommendera?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT