Överhettade bromsar Suki K5/K8

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Tjipp

Kör en K7 och har haft mycket problem med att bromsen svampar när den blir varm.

Har bytt till ny bromspump. Bytt till RBF 600 och luftat som satan. Kört olika belägg. Carbone Lorraine SBK5 och SBS DC. SBS DC funkade bäst. Har även bytt till nya originalskivor. Nya slangar. DVS allt utom oken är nya. Det fadar fortfarande. Men så kände jag på oken efter ett pass och dom är stekheta. Kände på en R6 -06 som åkte samma tempo och dom är bara småvarma. Tänkte då att jag skulle plocka bort framskärmen för att öka kylningen. Dock så började det regna nästan omgående så jag han inte så många varv. Nu till frågan. Är det nån som har nån bra ide på hur man får ner tempen på bromsarna? Jag har smort upp kolvarna i oken så dom inte ska ligga på och värma skivan i onödan. Ventilera framskärmen. Men kan man göra något annat? Tänkte ev skaffa nån kylfläns å limma fast.

/GP

Vilken bromsvätska kör du?
Kawasaki ZX-10 orna har länge haft samma problem vid hård körning och efter samma byten du hänvisar till så hjälpte till sist att hälla i en annan vätska.

Den jag kör nu har en kokpunkt som är mycket högre än de flesta andra vätskor man köper. (Castrol SRF) Den har, om jag inte missminner mig, högst kokpunkt av alla men har bytt namn tror jag.

Last edited:
Vilken bromsvätska kör du?
Kawasaki ZX-10 orna har länge haft samma problem vid hård körning och efter samma byten du hänvisar till så hjälpte till sist att hälla i en annan vätska.

Den jag kör nu har en kokpunkt som är mycket högre än de flesta andra vätskor man köper. (Castrol SRF) Den har, om jag inte missminner mig, högst kokpunkt av alla men har bytt namn tror jag.

RBF 600 enl ovan 310/210

Såg att SRF hade 310/270

Dock lär det ju vara 310 som gäller då vätskan är ny.

Endless

Prova ENDLESS bromsvätska. Jag hadde samma problem på min K7-a. Körde med Castrols srf och fick luft i hela tiden. Bytte bromsvätskan och nu fungerar bra. /Peter

Kolla med en som kör Suzuki och bromsar hårt och förmodligen har koll. Filip Backlund.

Nu kanske jag är ute å cyklar, men jag har sett många belägg som har ett "nät" mellan belägget och kolvarna, så att värmen från beläggen inte ska sprida sig inåt. Nu vet jag inte om dina belägg har sånt, men det kanske vore en lösning, eller iaf en del av lösningen?

Nu kanske jag är ute å cyklar, men jag har sett många belägg som har ett "nät" mellan belägget och kolvarna, så att värmen från beläggen inte ska sprida sig inåt. Nu vet jag inte om dina belägg har sånt, men det kanske vore en lösning, eller iaf en del av lösningen?

heh nära jag slängde mina nät tack vare att dom satt rätt hårt och var smutsiga på de gamla beläggen och jag höll på att missa dom helt.
Funkar väl lite grann som en grytlapp. Avleder inte all värme men en liten del och det räcker.

Du har ingen bild på ett sådant nät?

Här ser du ett typiskt nät:

3258e1c39e39b58fa0f674f4dff242ef_refined.jpg

RBF 600 enl ovan 310/210

Såg att SRF hade 310/270

Dock lär det ju vara 310 som gäller då vätskan är ny.

Jepp det är kokpunkten torr som är intressant för oss då vi byter bromsvätskan ofta. Har skrivit en wiki om bromsvätska för den som är intresserad.

För övrigt har jag inga bra uppslag på vad det kan bero på. Spånar dock lite fritt :
* Kärvande bromskolvar, demontera helt och smörj upp
* Igensatt/ociderad returkanal i pumpen. Borde iof åtgärdats med pumpbyte. Vad har du för pump?

Last edited:
Här ser du ett typiskt nät:

3258e1c39e39b58fa0f674f4dff242ef_refined.jpg

Jepp det är kokpunkten torr som är intressant för oss då vi byter bromsvätskan ofta. Har skrivit en wiki om bromsvätska för den som är intresserad.

För övrigt har jag inga bra uppslag på vad det kan bero på. Spånar dock lite fritt :
* Kärvande bromskolvar, demontera helt och smörj upp
* Igensatt/ociderad returkanal i pumpen. Borde iof åtgärdats med pumpbyte. Vad har du för pump?

Original nissin
och en ny Brembo RSC 19
Samma fenomen med bägge.
Oken är nyligen isärplockade och uppsmorda och funkar kalas. hjulet snurrar lätt utan att bromsen ligger på.

Verkar dock gälla e flesta suzuki då jag pratat med flera som har exakt samma problem. Då är det folk som har ganska bra fart på banan.

Tänkte ev ta fram borrmaskinen å sätta några små försänkningar i padsen. Skulle funka som ett nät fast jag slipper göra nått eget "hitte på nät"

Vad tror du om DOT 5,1 om man byter ofta??

Last edited:
ja hade samma problem som dig. men har blivit av med fadingen nu. Kolla noga så de inte ligger på efter ett pass. Suzuki verkar lätt göra de när de blir varmt. mina gjorde de. SNurrade hyffsat lätt när de va kallt men så fort man kört lite började dom kärva...

prova belägg från pean sweden. Dom har jag kört med ett par gånger nu och dom har aldrig fadat för mig om ja så kör dom till knappa milimetern kvar.

Carbone Lorraine SBK5 är helt värdelösa pü en suzuki. Köp C55 om du ska köra carbone lorraine.

Plocka ur kolvarna och rengör ofta sen kommer det funka med bra belägg.

Filip kör med Endless.
Har du tagit bort dammskydden på oken? Ger bättre kylning.
Originalskivor är nog inte den bästa lösningen på bana....

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026