Överhettad motor(Kylsystem). Yamaha R6 -99

farbrormulle

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2015
Hoj
-99 yamaha r6
Hej, har nyligen plackat isär motorn och renoverat lite. Hojen går som den ska förutom att den blir överhettad efter 5-10 min på tomgång. Har felsökt fläkten, och den är det inget fel på. kylarslangarna kändes väldigt svala, så jag skulle tippa på att antingen fungerar inte vattenpumpen, eller så har jag helt enkelt kopplat fel någonstans...
som det ser ut nu:
undre slangen på expensionskärl som går ner mot backen. 1 slang från lock på expensionskärl som går till översta anslutningen på kylaren.

På höger sida av kylaren sitter 2 st anslutningar i rad!
Den högra: Går till vänster sida av förgasaren.
Den vänstra: grenas efter en bit, därefter går ena till vattenpumpen och den andra till toppen.
Vet någon om detta är korrekt? eller har någon annan fundering om vadsom kan vara fel.
Tack på förhand// Mattias

Har du haft ut termostaten. Kolla isåfall att den sitter rätt. Där e ett litet hål i kanten på termostaten, hålet ska sitta uppåt. Är tydligen viktigt har jag hört. Haynes har bra verkstadshandböcker. Haynes nr 3900

Last edited:
Undre slangen på expansionskärlet ska väl gå till motorn/kylaren? Annars kommer ju allt du häller i expansionskärlet bara rinna rakt ut. Du ska ju ha kylvatten i det också, det har ju min/max-streck.

undre slangen på exp-kärlet sitter bara precis nedanför locket, och i locket sitter ju en slang som går långt ner i behållaren så de e nog rätt!
Nu har jag kollat så att termostaten sitter rätt!(ska beställa en ny så att ja vet till 100% att den e grett)
va ute på en provtur igår kväll, hojen kokade efter ett tag,(körde 3 ggr längre än förra gången den kokade) Det verkar det vara så att jag har något kylvätskeläckage för expensionskärlet va tomt. men jag har låtit den stå på tomgång till 115 grader UTAN att ha sett en enda droppe under hojen, så den verkar bara pressa ur sig vatten under körning... :va Och nej, hade aldrig sett det där nile-klippet haha!:hihi

nepp, visar inget på oljan!
Nu e jag lite mer brydd...fyllde på glykol, lät stå på tomgång tills tempmätaren börja lysa= inte en droppe glykol & samma mängd i behållaren.
gick in ca 10 min, och när jag kom tillbaka så va behållaren tom, och ca 5 droppar under! borde några dl där under?!
:va

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...