Övergivna bilar

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Har fått upp ögonen för en bil som verkar väldigt övergiven på en parkering. Visserligen i uselt skick (halvt utrostad och inslagna rutor) men inte bortom räddning.
Försökte kolla upp regnumret för att hitta en ägare och erbjuda sig ta rätt på den. Men regnumret fanns inte i registret.

Hur gör man egentligen för att kunna få ta rätt på en övergiven bil.
Kommunen? Polisen? Går det överhuvudtaget?

Måste nog agera ganska fort eftersom övergivna bilar brukar bli uppeldade inom ett par veckor i den här hålan :gnissla

Trafikverket måste ju kunna se vem som var ägare innan den togs ut ur registret..

( om man ringer )

Det går iofs, bara hoppas det inte är någon knarkande rånbögmördare :gnissla

Edit:
Men förresten, vad är det som gäller när en bil fallit ur registret?
Tänkte ägarpapper och såntdäringa.
Och om det går att få den registrerad igen?

Har letat en såndäringa bil att renovera ganska länge. Såg den av en slump påväg till jobbet.
Verkar dessutom som att det klassas som "vrak" så kan kommunen ta den.

Det här ska jag försöka rota lite i.

Last edited:
Edit:
Men förresten, vad är det som gäller när en bil fallit ur registret?
Tänkte ägarpapper och såntdäringa.
Och om det går att få den registrerad igen?

Om den fallit ur registeret pga att den bara stått så bör de inte vara några problem att få nya plåtar till den, vet att jag hade en gamal 125:a ståeendes i 10-15 år men man fick betala en slags registerhållnings avg. Annars var man tvungen att skicka in papper om att den var skrotad eller liknade för att få bort den helt ur registret samt att man var tvungen att skicka in plåtarna med.

Så bör väl vara samma sak med bilar ?!

En 8:e generations F-serie.

Edit:
Hade tagit fel på en bokstav. Fanns i registret.
B-reggad F250 Diesel.

Men resten av familjen kastade in veto mot min plan.
Tråkiga glädjedödande planeringsnarkomaner :mad:
"En bil ska vara byggd i plast!"

Last edited:
En 8:e generations F-serie.

Edit:
Hade tagit fel på en bokstav. Fanns i registret.
B-reggad F250 Diesel.

Men resten av familjen kastade in veto mot min plan.
Tråkiga glädjedödande planeringsnarkomaner :mad:
"En bil ska vara byggd i plast!"

Det är i detta läge du står upp för dig själv och lägger in ditt eget veto genom att skrika: Det är mina pengar och jag göra vad jag vill. Sedan rusar du till ditt rum och låser dörren för att förhoppningsvis få en respons i stil med: Ja vi vet att det är dina pengar, du får väl skaffa dig bilen då. :tummenupp

Det är i detta läge du står upp för dig själv och lägger in ditt eget veto genom att skrika: Det är mina pengar och jag göra vad jag vill. Sedan rusar du till ditt rum och låser dörren för att förhoppningsvis få en respons i stil med: Ja vi vet att det är dina pengar, du får väl skaffa dig bilen då. :tummenupp

Pengarna skiter de i.
Risken är att jag kommer hem en dag och får se den packeterad till en låda om de anser att den är ivägen.
Vilket de kommer hitta på en anledning till att den är.
Min förra projektbil styrde faderkakan undan med spetsplogen när han inte orkade leta rätt på nycklarna.

*/ ?>
Back