Övergiven båt, kan den bli min?

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Tjena!

Vi har en vik på jobbet där någon har dumpat en båt (antagligen stulen).
Den låg halvdant förtöjd vid ett träd första 3 veckorna men för en vecka sen slet den sig så vi la den vid våran kaj istället.
Har ringt både sjöpolis och vanlig polis.
Sjöpolisen svarar inte i telefon eller på mail.
"Vanliga" polisen hänvisade till kommunen.
Har inte kontaktat kommunen än men har gjort det i liknande fall och de säger (så länge den ligger på eran mark så är ni ansvariga för den)

Frågan är: Om den nu inte är anmäld stulen och ingen verkar sakna den. Hur kan jag då gå till väga för att få den på lagligt vis?

Båten i fråga är en Stortriss MK1.

Tjupp

Om du "lämnar in" den borde den ju tillfalla dig till slut. Sen kanske de inte har plats för den i hittegodsförvaret men principen borde vara densamma. Det finns ju inget ägarregister så det borde ju i princip funka som med upphittade cyklar..

...Om inte annat kanske du kan kräva bärgarlön om du tar hand om båten?

Last edited:
Jorå, den kan bli din. vi har fått flera båtar, mopeder, cyklar här på jobbet. Tar 3 mån hos polisen.
Vid ett tillfälle frågade de tom om vi ville ha ersättning för att vi förvarat båten under dessa 3 månader. :)

Jorå, den kan bli din. vi har fått flera båtar, mopeder, cyklar här på jobbet. Tar 3 mån hos polisen.
Vid ett tillfälle frågade de tom om vi ville ha ersättning för att vi förvarat båten under dessa 3 månader. :)

Konstigt då att polisen inte vill veta av ärendet?

Ska du kunna få den borde du definitivt gå via polisen så det finns någon form av dokumentation över att du försökt "göra rätt för dig" med diarienummer och allt vad det kan heta. Sen kanske det är kommunen som får hjälpa till med förvaring men det är ju en annan sak. Själva "hittegodsärendet" borde polisen sköta.

Jag är inte förvånad.

Hittade själv en komplett gassvets på vagn med flaskor och allt
i grovsoprummet vid mitt gamla kontor! Försökte förgäves få
polisen dit och hämta grejerna.

Var viss för jobbigt.

Lyckades till slut tyda några små kråkfötter i tusch
på vagnen och hittade ägaren, en rörfirman.
De hade inte märkt att något saknades,
men kom i alla fall förbi och hämtade den.
Fick ett tack som hittelön.
Alltid något. :rolleyes:

/e

Ska du kunna få den borde du definitivt gå via polisen så det finns någon form av dokumentation över att du försökt "göra rätt för dig" med diarienummer och allt vad det kan heta. Sen kanske det är kommunen som får hjälpa till med förvaring men det är ju en annan sak. Själva "hittegodsärendet" borde polisen sköta.

Jag vill absolut "gå den rätta vägen" och vem vet ägaren sitter kanske och saknar den och om den skulle komma till rätta blir jag nog mer nöjd än om jag får den.

Fick tag på sjöpolisen nu och de sa att "ärendet är noterat och om en polisbåt har vägarna förbi så ska de ta en titt"

Jag frågade: Vi kan inte ha en båt vid våran kaj hur länge som helst så om jag nu flyttar den, gör jag något fel då?

Polisen: AAAOOHHUUU nu hör jag nog inte vad du säger.

Jag: Så det är på det viset?

Polisen: Tyvärr det enda vi kan göra är att anmäla någon för nedskräpning i detta fall

Last edited:
Polisen - hittegods - 3 månader - inget anspråk - båten blir din.
det borde vara den rätta vägen, blir inte förvånad över polisens slapphet tyvärr.....

Polisen - hittegods - 3 månader - inget anspråk - båten blir din.
det borde vara den rätta vägen, blir inte förvånad över polisens slapphet tyvärr.....

Trevligt för de människor som har ett sommerställe med en liten båt de förankrat vid sin lilla brygga och rest bort ett tag. När de kommer tillbaka är båten stulen och "någon" har gjort anspråk på den. Måste kännas riktigt bittert för de som drabbas.

Hittade en snurra i vattnet (på en grynna strax utanför Vaxholm) och efter tre månader var den vår (att renovera). Vad jag minns behövde vi inte ens lämna in den, räckte att vi hade anmält till polisen add den fanns. Fast det var ju på 80-tlaet.

Min jobbarkompis ringde in en upphittad kanot, han skulle bara dra upp den bättre på land och vänta 3månader så skulle han få ett brev från polisen som förklarade att den var hans.

Stortrissen är en trevlig båt, Jag skulle bli glad om Jag fick behålla den, men samtidigt om den är stulen så är det kanske bäst att den får komma hem.

Det är just inga pengar dock, om den inte är i exceptionellt bra skick

Tror att ägaren vill snåla in på en bryggplats alt att han har dumpat den själv. Kan inte tänka mig att någon snor en sådan segelbåt.

Last edited:
Trevligt för de människor som har ett sommerställe med en liten båt de förankrat vid sin lilla brygga och rest bort ett tag. När de kommer tillbaka är båten stulen och "någon" har gjort anspråk på den. Måste kännas riktigt bittert för de som drabbas.

Ingen större fara, dom brukar få erbjudande att köpa tillbaka den på våren till ett kraftigt rabatterat pris.

Var det inte samma runda fast med en MC här på sporthoj.com?

Och sen ville polisen ha tillbaka den :va

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back