Övergångställ

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
På vissa övergångställ finns det också vita fyrkanter målade längs med.. Vad innebär dom? Att det även är en cykelöverfart och cyklisterna ska ha företräde?

Anton_Ljunghusen skrev:
På vissa övergångställ finns det också vita fyrkanter målade längs med.. Vad innebär dom? Att det även är en cykelöverfart och cyklisterna ska ha företräde?

Jag TROR det betyder att det även är överfart för cyklister, men dom behöver såvitt jag vet inte lämnas företräde som ju är fallet med fotgängare.

Jag läste i kk-boken nu och de stod att man ska släppa över cyklisterna om det är i samband med en sväng

Hur gäller det i rondell då?

Överfart för både cyklar och gångtrafikanter är det ju.
Men att cyklisterna skulle ha företräde liksom gångtrfikanterna är jag inte säker på, vet dock att det finns vissa fall där cyklister har företräde.
Har för mig att det är så att om man har en cykelbana paralellt med en bilväg, en korsning där man korsar cykelbanan med bil/mc så har cyklisten på cykelbanan företräde.
Men som sagt detta är jag osäker på, ska se om jag hittar ngt om det innan ngn som VET svarar :tungan
//Tobbe

Anton_Ljunghusen skrev:

Övergångsställ är ett skinnställ man köper, men man tänker byta rätt fort, alternativt en sladd som är av övergående karaktär.

Skämt åsido: Om jag har lärt mig rätt... Vanligt övergångsställe = ge företräde åt fotgängare, men inte cyklister (förräns dom kliver av cykeln). Övergångsställe med fyrkanter = cykelöverfart = ge företräde åt både fotgängare och cyklister.

Cyklister har INTE företräde.
Fast iaf här i Malmö så TROR majoriteten av cyklister att dom har det och kör rakt ut :kocko

Det gäller att se upp för dom.

Önskar kommunen kunde köra en kampanj för att informera cyklister om att dom inte är fotgängare på hjul.

xyx skrev:
Cyklister har INTE företräde.
Fast iaf här i Malmö så TROR majoriteten av cyklister att dom har det och kör rakt ut :kocko

Det gäller att se upp för dom.

Önskar kommunen kunde köra en kampanj för att informera cyklister om att dom inte är fotgängare på hjul.
I vissa fall har dom faktiskt det, vi ska bara ta reda på i vilka situationer det gäller.
//Tobbe

Alright, tobbes länk gjorde susen. Tack!

Som jag trodde, man ska lämna företräde i samband med sväng eller när du kör ut ur en cirkulationsplats

Men inte när man kör in i en antar jag?

En obevakad cykelöverfart som inte är i anslutning till ngn korsning så ska cyklisten lämna företräde.
Alla övergångar som är i anslutning till korsning/rondell ska cyklisten/mopedisten lämnas företräde.
Cyklist på övergångställe har inga rättigheter alls ( kunde man ju önska ), man ska iaf inte lämna dom företräde iom att dom inte får cykla på övergångstället.
Så tolkar jag det iaf.
//Tobbe

Okej då var det klargjort.. men din länk sa ingenting om när man kör in i en cirkulationsplats, om man ska lämna företräde då

Anton_Ljunghusen skrev:
Alright, tobbes länk gjorde susen. Tack!

Som jag trodde, man ska lämna företräde i samband med sväng eller när du kör ut ur en cirkulationsplats

Men inte när man kör in i en antar jag?
AMEN VA FAAAN! :D
Det säger dom ju inget om :P
Men det måste väl rimligen gälla att cyklisten har företräde då med?
Annars skulle det ju bli praktiskt omöjligt, iom att cyklisten bara har företräde i ett körfält i "din teori"?
Men iofs är ju inte alla regler klara som korvspad precis :rolleyes:
//Tobbe

tobbeviking skrev:
AMEN VA FAAAN! :D
Det säger dom ju inget om :P
Men det måste väl rimligen gälla att cyklisten har företräde då med?
Annars skulle det ju bli praktiskt omöjligt, iom att cyklisten bara har företräde i ett körfält i "din teori"?
Men iofs är ju inte alla regler klara som korvspad precis :rolleyes:
//Tobbe

Hehe, men det stod ju inget om det.. antar att man inte ska lämna företräde då

De gånger som cyklisten har företräde är när du kör UR en cirkulationsplats eller när du svänger i en korsning. DOCK, du ska alltid anpassa hastigheten så det inte uppstår någon fara för cyklisten. När han krossat din vindruta med sin pannlob är det svårt att hävda att det inte var någon fara!
Slutsats: Släpp fram dessa odödliga galningar. Du har inget att vinna på att pricka dom.

Hoppsan skrev:
De gånger som cyklisten har företräde är när du kör UR en cirkulationsplats eller när du svänger i en korsning. DOCK, du ska alltid anpassa hastigheten så det inte uppstår någon fara för cyklisten. När han krossat din vindruta med sin pannlob är det svårt att hävda att det inte var någon fara!
Slutsats: Släpp fram dessa odödliga galningar. Du har inget att vinna på att pricka dom.

Tack för klargörningen :tummenupp

En annan cykelregel som få cylkister känner till.
Om en cyklist cyklar på vägen trots att det finns cykelbana att tillgå så är det bötesbelagt med 300 kr.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti