Överdragsjacka & packväska för sporthoj

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjohej gott folk! Ska köra ett test för motorrad i helgen på Nurburgring och vi ska köra hoj från Sverige ner o hem o allt och vädret kan man ju inte lita på.

Vad för överdragsjacka finns att rekommendera ovan på ett race-skinnställ.

Samt vad för vattentät packväska funkar väl på sporthojar?

Jag har ingen erfarenhet av sådant här, så tipsa gärna med vad ni själva erfarit i efterhand :) tack

bmws orginalväskor funkar prima, märker inte att de är där och de är både vattentäta och justerbara. Men de kanske inte passar andra hojar än just bmw, men det vet jag inget om. Ett paket med montering och väskor går på 7papp.

Köpte ett par packväskor modell mjuka hosDin Mc för två säsonger sedan, vattentäta + att det medföljer "regnskydd" att dra över väskorna, tror att de kostade runt 1500:-
Typ som dessa

Bifogat

• 45-2601.jpg
    45-2601.jpg
    5.6 KB · Visningar: 692
Skulle rekomendera att tvådelat regnställ i storlekt "för stor". Bekvämt och torrt :) Dessutom slipper du dö av utmattning när du vill ha av dig överdel vid t.ex. en måltid.

Mitt tips är att strunta i en vattentät väska. Det är inte alla som klarar ett ordentligt skyfall. Det är inte kul att upptäcka på sin resa att din vattentäta väska inte är helt vattentät.

Ett tips är att du stoppar dina kläder i små plastpåsar (gärna klara, typ 2 eller 3 liters fryspåsar). Då kommer du garanterat klara vilket oväder som helst.
Jag har ett par sadelväskor som man helt enkelt hänger över sadeln (eller om man vill skjutsa så lyfter man på sadeln, hänger på väskorna och sedan sätter tillbaka sadeln).
Många är negativt inställda till mjuka väskor. Jag tycker de fungerar utmärkt. Jag kan faktisk rekomendera BILTEMAS (ja ni läste rätt. De fungerar alldeles utmärkt.) för 350 kr. De är samma väskor som jag har. Men jag köpte mina innan biltema började med sitt mc-sortiment, så jag fick betala mer än 3 ggr så mycket för dem.

Last edited:
Ortlieb's Rackpack XL har fungerat bra för mig att spänna fast vinkelrätt över passagerardynan vid långturer. Blir stabilare ju mer man fyller den med. (Finns i flera olika storlekar annars). Mycket enklare att hantera än en "ordinär" packrulle som man endast kan öppna i ena kortsidan.
http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=rackpack

Som vattentät överdragsjacka borde det mesta fungera bra. Har kört med Dainese Lillehammer Gore-Tex-jacka (med bortplockade skydd och foder) under några långturer i regn. Har fungerat ypperligt som skydd mot regn och kyla.

Bifogat

• Ortlieb.JPG
    Ortlieb.JPG
    8.6 KB · Visningar: 230
Skulle rekommendera ett helt regnställ att ha över skinnet, samt vattentäta stövlar och vattentäta överdragshandskar. Det är det enda som håller tätt.
Gore-tex osv håller inte tätt mer än någon timme.

För tät packning rekommenderar jag den enklaste möjliga lösningen, en tät packrulle typ denna för 20 euro från Polo Motorrrad, har en själv:
70240101100.jpg

Occams rakblad.

Gore-tex osv håller inte tätt mer än någon timme.
Där har jag andra erfarenheter. Mina erfarenheter säger att riktig Gore-Tex håller tätt medan diverse andra (billigare) material bara håller tätt mer eller mindre länge. Men då skulle jag inte köra med ett ordentligt Gore-Tex ställ över ett rejsställ heller. Då skulle jag nog välja något regnställ och en winstopper/fleece tröja eller något liknande. I värsta fall så fungerar ju en dagstidning som vindskydd över magen innanför skinnstället.

Och kolla om tjejens diskhandskar är så stora att du kan dra de över mc-handskarna.

När det gäller packväskor så har jag en inbyggd misstro mot mjuka sådana. De sitter inte stilla. :mad:

Fast när det gäller en testhoj så är det kanske inte direkt läge att börja montera hållare och hårda väskor. Så kör på en packrulle eller liknande. Däremot ska man nog aldrig lita på att en väska som utsätts för en massa snabba motorvägsmil och spöregn håller tätt till 100%. Gör som Newbie-Stefan säger och packa alla kläder i mindre påsar i väskan, så du slipper hänga kläderna på tork när du är nere på Blau Ecke.

Det finns ju också den vattentäta metoden för den late.
Skit i att packa allt i små påsar. Ta istället en stor ICA-kasse
(inte hemköp eller konsum) släng ner alla kläder. Slå sedan om
1 eller 2 kassar till "från" olika håll. Som sagt detta sätt är för den
late, men håller också tätt.

När det gäller packväskor så har jag en inbyggd misstro mot mjuka sådana. De sitter inte stilla. :mad:

.

Du behöver inte misstro de mjuka. Sätter man på dem rätt och nyttjar ett extra spännband så sitter de garanterat still.
Man kan ju reglera bredden på remmarna som går över sadeln. Gör de LITE för korta så vill väskorna stå ut. Sätt sedan ett spännband mellan väskorna så att de tvingas ihop lite. Då sitter de fast riktigt ordentligt. Dock tar det ju säker 20 sek att spänna fast den extra spännremmen.
OBS Jag har endast använt mina under sadeln

Nu så har jag köpt lindstrands jacka och byxor och en väska som sitter på skjutssadeln. Den är ju troligen inte regntät i sig så det blir o packa saker i påsar.

Tack för all hjälp! :)

Någon som har erfarenhet av packväskor på en Hornet av äldre modell?
Blir Slip-onet för varmt för att ha mjuka packväskor som ligger mot?
Hur är det med reprisk mm när packväskorna ligger över lacken?

Ziplock påsar finns i 1 o 3 liters modell. Höjdare o packa saker i väskan som ska hålla sig torra. Har en 1 liters i innerfickan på mc jackan att lägga mobilen i om det skulle börja regna. Helt tätt och smidigt. Höjdare för strumpor, kalsonger o dyl då man e ute o campar i regnväder också.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti