Överansträngda muskler?

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
såld r6
Fick för första gången på 3 år gå hem från träningspasset tidigare än planerat idag. Anledningen är två väldigt smärtande armbågar/underarmar.

Jag har kört lite lättare vikter dom senaste månaderna pga ett deffningsförsök och förra veckan var första som jag lastade på med ordentliga vikter.
Redan i lördags kände jag samma smärta när det spelades brännboll (mycket kastande med bollen). Efter bröstpasset i går kom det tillbaka lite och idag gick det helt enkelt inte mer.

Det är mest i vänstra armen och styrkan är nog halverad i underarmarna och händerna, det känns som växtvärken man hade som liten och strålar ut i underarmen och sitter i ungefär två timmar efter träning.

Jag provade googla lite men det närmaste jag kom var tennisarmbåge och det känns högst osannolikt att det skulle komma i båda armarna samtidigt, eller?
Överansträngda eller inflamerade underarmsmuskler eller biceps/triceps känns kanske sannolikt men har ingen aning egentligen.

Några tips på vad det kan vara och hur man blir av med det?

Var det rygg/bicep idag? Svårt att släppa taget om stången vid bicep curls pga smärta i underarmarna? Greppar du stången hårt? Stretcha underarmarna ofta och greppa stången väldigt löst i framtiden, det hjälpte för mig.

Jag tror att jag väntar med att regga mig där, kunskapen finns säkert men frågar man på ett sådant forum brukar det bli bråk mellan 10 allvetare som har 10 olika svar. Löser det inte sig snart så får jag nog göra det ändå men undviker helst.

Idag var det armar på schemat (biceps triceps) men jag kom knappt halvägs in i första setet biceps innan jag fick avbryta. Kommer inte ihåg om det gjorde speciellt ont när jag släppte, det smärtade väldigt mycket hela tiden (mest från biceps och armbågar).
Körde rygg i tisdags men märkte inget speciellt då fast man håller mycket vikt med händerna.

Får bli en vilovecka iaf och kanske ett besök hos doktorn om det fortsätter.
Nu känns det ingenting och bära tunga kassar var inga problem heller. Skumt.

Låter som en överansträngnig. Har du kört med lätta vikter så kan du ju köra slut på musklerna mer. Så ta och lyssna på kroppen och vila. Jag önskar jag hade gjort det hösten 02 då jag gymmade sönder min ena axel vilket jag lider av än.

Jag har fått inflamationer i underarmarna några ggr när man kört rak stång i bicepscurl för mycket, som det har sagts, käka anti inflamatoriskt och se till ostretcha och faktiskt träna underarmarna.

delarossa:

När du dietar är det inget behov att köra lättare, jag gör det endast dom sista veckorna innan en tävling.

Du har till 95% säkerhet fått en inflammation i underarmarna, kan även ha fått en lättare sträckning i ledbanden runt armbågarna. Testa att inte köra rakstång o.s.v för biceps utan använd bara hantlar ett par veckor (detta brukar underlätta) håll heller inte för glatta livet i stången och det kommer försvinna.

lycka till.

Tackar för alla svar.

Jag kör på att det är inflammation i underarmarna. Får åka till apoteket och köpa lite Reparil och vila en vecka. Hoppas det hjälper...

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back