Öronpluggar?

Stev-O

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Hornet 600 -05
Hallå,

Har börjat köra med öron pluggar då det brusar på rätt bra emellanåt
Men tycker att man tappar hela känslan, som om man tittar på...
Någon annan som tycker likandant? Och är det något man vänjer sig av, vilket jag hoppas, för jag tycker inte att jag har samma uppmärksamhet med dom i...

ps. Det är alltså inte musik pluggar

/Stefan

Har man Stev-O som nick får man fan ta lite obehag emellanåt :)
Har samma problem som dig när jag använder hörselkåpor(ja inte när jag kör hoj då såklart) men inte med öronproppar.
//P

Du lär vänja dig. Använder själv proppar, åtminstone på längre turer.
Fast jag är ju van att ha dem på jobbet också.
Vindbruset är ju för jävligt iaf på min hoj...

kör med öronpluggar och funkar apbra förutom att bruset kan vara irriterande, störande emellanåt. kan ju också vara så att jag/du ska investera i lite bättre pluggar helt enkelt.

Jag tycker snarare tvärt om: Man kan fokusera mycket bättre på själva körningen när man slipper störande och tröttande vindbrus:tummenupp

På sikt är risken för tinnitus faktiskt påtaglig vid körning i högre hastighet utan pluggar.

Man blir juh helt trasig om man kör utan pluggar... under 80 är okej... Ninjan är rätt diskret mot motarden iaf.. Sennheiser CX300 har jag börjat köra med på långtouring... räddar mycket tristess :P

Det är bara att stoppa in de gula EAR, du vänjer dig.
Med rätt MC & Ljuddämpare hör du bra ändå :)

Jag tycker likadant, men det är förhoppningsvis en vanesak.
Kanske skulle leta efter bättre proppar.

Jag tycker snarare tvärt om: Man kan fokusera mycket bättre på själva körningen när man slipper störande och tröttande vindbrus:tummenupp

På sikt är risken för tinnitus faktiskt påtaglig vid körning i högre hastighet utan pluggar.

:fakta

Tappar ni känslan så låter hojen för lite - eller så får ni bara vänja er. Även om det kanske inte känns högt så förstör man hörseln bit by bit när man gazzar runt utan öronproppar.

Jag började köra utan proppar, men sen provade jag med och sen dess vill jag inte vara utan.

Gjorde hörselkontroll på företagshälsovården och fick reda på att jag hade sämre hörsel i ett visst frekvensintervall, ett intervall jag kan tänka mig bruset i hjälmen ligger kring, så jag antar att det beror på att jag hittills alltid kört utan proppar. Efter det beskedet började jag med proppar när jag kör längre sträckor.

Inne i stan är det dock bäst utan öronproppar. Kan ju vara kul att höra när de snygga tjejerna busvisslar efter en! Har inte hänt hittills, men den dagen det händer då vill i alla fall inte jag missa det. :D

(Första inlägget här på Sporthoj för mig, så det återstår bara att se om det fungerar som det ska och att jag lyckats.)

Det är bara att stoppa in de gula EAR, du vänjer dig.
Med rätt MC & Ljuddämpare hör du bra ändå :)

Appotekets gula är snäppet bättre än EARS classic (imho - fast det kanske är samma tillverkare...) :tummenupp

Enda gången jag kör utan proppar är om jag bara ska ner till stan. Tycker jag tappar helt känslan av att inte ha proppar. Med proppar så kan jag koncentrera mig på det viktiga. Körningen.
Hojen hör jag fin fint :hihi
Jag hör till och med ventilslammret under normalkörning, fast, drar jag på är det bra ett fett krescendo av skönt V-Twinn muller :yoparty :rock

Last edited:
Kör med pluggar för hojjen går mycket bättre då.
Utan pluggar: Rassel i topparna och en massa andra nojjiga ljud.
Med pluggar: Tyst och mjukt. Motorn går som en dröm. Världens billigaste motorfix!

Jag har kört mycket utan "öronprofylax" tidigare och det har sabbat hörseln en del. Det blir mycket bättre körning om man dämpar vindbrus och annat småstörande oljud. Hojen och trafiken hörs ändå tillräckligt...

Någon gång ibland har jag upplevt att pluggarna påverkar balanssinnet, vilket givetvis inte är helt bra, men inte heller jättekonstigt.

Det finns ju såna där formgjutna öronproppar som filtrerar vissa frekvenser. Möjligt att de är mer öppna och påverkar balanssinnet mindre...?

Om jag inte skall köra mer än i 50 ner till stan så kör jag alltid med öronproppar. Jag tycker inte nån känsla försvinner alls, snarare tvärtom eftersom huvudet inte ekar av en massa otrevligt brus.

Jag är övertygad om att du vänjer dig!

Jag känner flera som jag försökt övertyga att köra (eller åka) med öronproppar. Det har varit svårt som fan att ens få dem att testa men när de väl testat så vill de inte vara utan! :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT