Öppningsbara hjälmar!?!?

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Hej!

Hur säkra är öppningsbara hjälmar gemfört med venliga integralhjälmar?!

Letar efter hjälm nu ( + övrig utrustning), och då har jag hittat en öppningsbarhjälm med inbyggda solbrillor (smidigt!?), men folk jag har snackat med verkar skeptiska till just öppningsbara hjälmar?!

Har letat på furomet men inte hittat några kreativa svar?!

Tacksam för alla svar!

Öppningsbar hjälm

Hej
Jag var ute och letade hjälm med ljus och lykta. anledningen är att jag bär glasögon som är svåra att sätta på om man har en integralhjälm.

Det jag kom fram till var att man ska inte spara för mycket pengar när man väljer hjälm, kvalitet kostar...

Alla säger att det är sämre säkerhet i en öppningsbar hjälm om man jämför med en inte öppningsbar, det är ju inte så lustigt, det finns ju svagare punkter i en öppningsbar, infästningen till den öppningsbara delen.

de som använder sig av öppningsbara hjälmar idag är framförallt körskollärare och poliser, anledningen de har är att de inte vill/kan ta av sig hjälmen när de pratar med folk.

om det nu vore så otroligt osäkert med en öppningsbar hjälm skulle de ha dom alls?? sedan kan manju då undra varöfr finns det helt öppna hjälmar???

Jag hittade en öppningsbar hälj av märket Shoei Synchrotech 2 som jag stormtrivs med.

Marcin_go skrev:
Hej!

Hur säkra är öppningsbara hjälmar gemfört med venliga integralhjälmar?!

Tacksam för alla svar!

Jag gjorde en lättare vurpa i lördags och sopade i huvudet med hakan före.. :näsblod

Personligen så skulle jag aldrig köpa en hjälm som var öppen/öppningsbar, det får hellre vara bökigt att komma i hjälmen änn att det ska går fort.. bara den skyddar vid krasch, det är väl därför vi har hjälm.. :tummenupp

Bifogat

• Hjälm.jpg
    Hjälm.jpg
    49.5 KB · Visningar: 303
Ronta skrev:
Jag gjorde en lättare vurpa i lördags och sopade i huvudet med hakan före.. :näsblod

Personligen så skulle jag aldrig köpa en hjälm som var öppen/öppningsbar, det får hellre vara bökigt att komma i hjälmen änn att det ska går fort.. bara den skyddar vid krasch, det är väl därför vi har hjälm.. :tummenupp

Oki, hittade en integralhjälm med solbrillor som tydligen var ganska bra enligt recencionen på bike(tror jag). Får nog bli e sån.

Om man klarar fallet så gillar ju ambulanspersonal öppningsbara eftersom dom kan öppna den utan att slita av den på plats.

Ronta skrev:

Hejsan,

De tester jag läst (främst från Grahns då.. de är underlev. av mc-grejor och säljer hjälmar av nolan etc märken, huserar i Motala) så är de öppningsbara hjälmarna (klapphjälm för de som importerar från Tyskland och Systemhjälm för de flesta övriga) lika säkra som de icke öppningsbara. Inte en chans att hjälmen öppnar sig när du dänger huvudet i asfalten. Har provat en gång, men det gör ju ingen statistik.
Nackdelen med dem är istället att de är *något* tyngre än integralhjälmar. Men det beror ju på kostnadsläget. Du kan hitta systemhjälmar som är lättare än de flesta integral också..

Marcin_go skrev:
Oki, hittade en integralhjälm med solbrillor som tydligen var ganska bra enligt recencionen på bike(tror jag). Får nog bli e sån.

Vilken var det? Länk till recensionen?

Något sådant skall det bli. Öppningsbart för glasögon och för att den inte skall behöva slitas av om det värsta händer, solvisir eftersom jag avskyr att bli bländad och solbrillor + hjälm + glasögon inte fungerar sådär lysande...

natron skrev:
de öppningsbara hjälmarna lika säkra som de icke öppningsbara. Nackdelen med dem är istället att de är *något* tyngre än integralhjälmar.
Precis så har jag också uppfattat det här med öppningsbara hjälmar. Enda nackdelen med dessa ur säkerhetssynpunkt var att de var tyngre än "normala" hjälmar. Dock har de blivit mycket lättare än de var ibörjan när de kom. :hjälm

yonsson skrev:
Om man klarar fallet så gillar ju ambulanspersonal öppningsbara eftersom dom kan öppna den utan att slita av den på plats.
Ja, öppningbara verkar vara ganska vettigt att ha om man skulle behöva läkarvård. Då slipper de krångla med att vrida nacken hit och dit... Ett litet minus är ju vikten, men jag handlade precis en öppningsbar KBC ändå. Väger bara 1450 g har jag för mig och det är ju inte så långt ifrån vad icke-öppningbara hjälmar väger, och den verkar väldigt bra! Kanon passform. Har inte hunnit köra så lång med den än. Ett stort plus är ju att den inte ser öppningbar ut. Valde mellan dessa två, men det blev den svarta pga. att den var öppningsbar (det var inte den andra) och för att tjejen kanske inte hade blivit så glad om jag hade kommit hem med den andra pga. pinuppan :hihi

Bifogat

• kbcupp.jpg
    kbcupp.jpg
    4.4 KB · Visningar: 321
  • kbclack.jpg
    kbclack.jpg
    7.4 KB · Visningar: 298
Sen att "bogvisiret" på en öppningsbar hjälm är i plast och härdar likaväl som ditt visir/andra hjälmars plastskal är väl ingen höjdare, jo så även på syncrotech 2, som förövrigt är en av de bättre exemplaren av öppningsbara hjälmar ;)

öppningsbart nej tack, helt öppen, aldrig aldrig aldrig!

Sen detta med solvisir inbyggt i hjälmen är ju ett väldans "hej kom o hjälp mig"

Vill minnas att man inte provar ut hjälmarna just ovanför pannan där "solvisiren glider in" i normeringen, någon som kan dementera eller bekräfta detta?

Last edited:
Har hört ifrån ambulanspersonal om personer som har gått om kull med öppningsbar hjälm, och det är precis vad dom har gjort vid krasch. Dvs öppnat sig, inte alls skönt

Henken78 skrev:
Har hört ifrån ambulanspersonal om personer som har gått om kull med öppningsbar hjälm, och det är precis vad dom har gjort vid krasch. Dvs öppnat sig, inte alls skönt

Aj då!!! Får kanske tänka om då! Verka inte alls kul! Det finns jo integralhjälmar med solbrillor också!! :tungan

Gammal tråd men tänkte fråga någon vet om Enhandsöppning av fronten. betyder att det är en öppningsbar hjälm? eller är det visiret dom menar?
skickar med en länk på hjälmen jag är sugen på...

http://www.sharkspeed.se/sv/artiklar/mc/mc-hjalmar/510-redmatt-mc-hjalm.html

I det fallet du länkar till så menar de garanterat att man kan öppna visiret med en hand.
Kollar man på bilden så ser det definitivt inte ut som en öppningsbar hjälm.

I det fallet du länkar till så menar de garanterat att man kan öppna visiret med en hand.
Kollar man på bilden så ser det definitivt inte ut som en öppningsbar hjälm.

nej det tror jag också dom menar men vissa hjälmar är svårt att se om dom går att öppna på bild..
mailat dom och frågat men får inte svar, vill ha en som inte går att öppna då jag inte är nöjd med min gamla hjälm.

Vilka hjälmar behöver man två händer för att öppna visiret ?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back