Öppningsbar integralhjälm...

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
är vad jag kommit fram till den typen av hjälm som skulle passa mig av både säkerhetsskäl och praktiska skäl. (Customhjälm - då kan man väl lika gärna köra med plommonstop????). Köpte iallafall en sådan (öppningsbar integralhjälm alltså) en Airoh Matisse. Jag tycker den sitter ganska skönt och så MEN tycker den begränsar synfältet lite för mycket, ville haft någon centimeters "cyklopsöppning" till. Finns det ngn som är hemma i "hjälmdjungeln" och kan tipsa mig??

Förresten är hela den här biten med MC kläder jättejobbig - ett enormt utbud och väldigt FÅ kunniga säljare. Min röst föll på butiken med det mest begränsade utbudet, men den absolut bästa servicen:tummenupp för Bröderna Nilssons MC Tillbehör i Helsingborg!!!
 
En "öppningsbar" hjälm har bara snäppet högre säkerhet än vad en jet hjälm har.. Dvs en customhjälm.
Efter en smäll i backen så finns det risk för att hela fronten på hjälmen far upp...
Därför de inte är godkända för racing.. tex.
Så även om den ser ut som en integralhjälm så är den inte det....
 
Mao om du tänkt räjsa med din cb 650 från ´80 så bör du inte ha en öppningsbar... annars har Shoei en vid namn Syncrotec 1 & 2 som är riktigt bra hjälmar, och med lite tur sitter dom bra på dig med..
 
Många menar att det är sak samma om flippen slås loss, den tar ju första smällen iaf. Om man slår loss den på första smällen i 100, gör det mindre ont i hakan när man slår i den i asfalten i 90 på andra smällen, jämfört med om man hade haft en jethjälm och slagit i hakan i 90? :va
Dessutom är det många som kör med flippdelen uppfäld :ajjabajja Det gör bara att man flyttar upp tyngdpunkten och dessutom gör hjälmen högre, dvs får längre och starkare hävarm mot nacken.
Så, jag har svårt att se vitsen med såna där... :va
Men polarn har en Shoei Syncrotec 1, och han är väldigt nöjd, och tvåan ska väl som vanligt vara bättre på allt :hihi Testa den iaf!
 
BMW har ju sin System 5 hjälm. Rätt ok, men kanske lite tung tycker jag. iofs väger ju de flesta öppningsbara hjälmar ett snäpp mer.
 
Visst, det är säkert skitsmidigt om man snabbt vill kunna öppna och dricka lite vatten alternativt äta lite snacks eller något. Men så fruktansvärt svårt är det inte att plocka av en vanlig integralhjälm. Det är ditt huvud, vad är det värt?
 
BMW har ju sin System 5 hjälm. Rätt ok, men kanske lite tung tycker jag. iofs väger ju de flesta öppningsbara hjälmar ett snäpp mer.


Jag agerade instruktör vid ett tillfälle och fick då med egna ögon se en BMW-hjälm (Schuberth) ramla från sadeln på en BMW, ner i asfalten. Den spratt i delar direkt. Såg inte direkt säkert ut.

Men å andra sidan, var och en ska åka med det den trivs med, annars kanske man väljer att inte åka alls. Ska du köpa en öppningsbar hjälm så är mitt tips att du köper en som passar ditt huvud bra samt är så slät som möjligt. Mindre vindbrus tröttar föraren mindre.
 
Schuberth Concept är en annan öppningsbar hjälm. Inte så dyr, jäkligt bekväm och relativt tyst och Schuberth gör bra prylar.

Om man nu tvunget ska köra öppet, vore bekvämt för oss med glasögon men jag skulle nog inte känna mig trygg....
 
Har tittat på lite sånna tillsammans med farsan som endast kan tänka sig den typen av hjälmar.
Han har idag en BMW-hjälm och vi har jämfört Shoei, Schuberth, BMW, Nolan mfl.
Det han kom fram till och som verkar stämma är att senaste flip-up iterationen från Shoei, Multitec, står sig överlägsen när det kommer till vikt och komfort för sport/touring.
 
Tack för alla tips - skall prova både Shoei och Schubert. Och "om du tänkt räjsa med din cb 650 från ´80 så bör du inte ha en öppningsbar..." så hade hon definitivt inte det, hon är bara med i leken för att bättra på olycksstatistiken för MC-förare!!!! Och det värsta av allt är att jag börjar gilla "gamla Bettan" eller "Helga":Bugar :Bugar - får väl bara se till att ta den där "lappen" oxå!:hojcbr
 
Har haft en Nolan öppningsbar hjälm. med dubbla visir (Otroligt smidigt o bara dra ner ett solvisir utanför ditt vanliga visir.) gick i backen ganska rejält med den hjälmen. men det enda som gav sig var visiret som skrapades loss.

Men klart öppningsbarheten är ju en svaghet i hjälmen.
 
I vissa fall kan det ju även vara en fördel med en öppningsbar hjälm. Ligger man i diket med skadade nackkotor och dessutom håller på att kvävas, så föredrar nog jag att få konstgjord andning via en öppningsbar hjälm, istället för att en oerfaren hjälpare skall försöka slita av mig en integralhjälm med resultat att jag blir rullstolsbunden resten av livet... Har även hört från erfarna sjukvårdare att det kan vara väldigt svårt att få av en integralhjälm utan att förvärra eventuella skador, så även ambulanspersonalen föredrar att låta hjälmen sitta kvar tills nacken stabiliserats.
 
Jag tror inte att sveriges enda yrkesförarkår på MC som har rätt att köra för fort, Poliserna skulle få köra med dåliga skydd.

Jag har inga belägg för det, men jag gissar att i 99% av alla motorcykelolyckor så landar man med något annat än hakan först.
Och även om man landar med hakan först och hakpartiet på hjälmen slås loss, så tror jag att man har ytterligare 99% chans att något annat tar i backen innan hakan gör det igen, då utan hakskyddet, och även om hakan tar i backen på andra träffen också så är man inte sämre ute än om man hade börjat olyckan med en jethjälm, som är fullt tillräckligt enligt den annars så överbeskyddande staten.

Men det är klart, har du tänkt kracha 100 x 100 gånger, så är risken ganska överhängande att du får skrapsår på hakan.
 
Brillor

För oss som har brillor är öppningsbara hjälmar skitbra. Funderar dock att testa en "vanlig" hjälm men då med spår för bågen.
 
I vissa fall kan det ju även vara en fördel med en öppningsbar hjälm. Ligger man i diket med skadade nackkotor och dessutom håller på att kvävas, så föredrar nog jag att få konstgjord andning via en öppningsbar hjälm, istället för att en oerfaren hjälpare skall försöka slita av mig en integralhjälm med resultat att jag blir rullstolsbunden resten av livet... Har även hört från erfarna sjukvårdare att det kan vara väldigt svårt att få av en integralhjälm utan att förvärra eventuella skador, så även ambulanspersonalen föredrar att låta hjälmen sitta kvar tills nacken stabiliserats.

En intressant iakttagelse faktiskt.

Jag var på en L ABC-kurs och där fick vi ta av varandra hjälmarna i det fall det var nödvändigt pga att den skadade i fråga ej andades, vilket går före nack- och ryggskador. Det jag noterade var att det var lite struligt med just de öppningsbara hjälmarna pga trasslet med att öppna hjälmen. När underdelen var i sitt stängda läge gick de öppningsbara hjälmarna inte att få av för att de sitter så tajt runt hakan.

I vilket fall som helst är det inte fel att om man kör i grupp checka av läget beträffande öppningsbara hjälmar.

Kan varmt rekommendera den typen av kurs :tummenupp
Där fick man dessutom lära sig att stabilisera nacken med hjälp av fingrarna samtidigt som en tredje part försiktigt tar av hjälmen.
 
Jag körde med en Airoh Matisse förr men jag tycker den brusade rätt duktigt. Just nu åker jag omkring med en Caberg Justissimo, den har även inbyggt solskyddsvisir.

Eftersom jag är glasögonorm är det rätt skönt med öppningsbar hjälm. Dock är jag alltid öppen för förslag, så nästa gång blir det kanske en oöppningsbar integralhjälm. Den som lever får se!
 
Har en liten fundering någon som sett tester utav öppningsbara hjälmar? Tänkte när dem tar fram en ny hjälm så bör dem ha testat hur mycke press hjälmen i fråga klara av innan den smäller upp.. Visst det finns en risk men det gör det väl med alla grejer man köper?

Men som sagt ingen som sett något test på nätet eller liknande? kör själv kbc version och har funkat fint för mig hittils dock inte synat backen än..
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top